28 148 läst · 100 svar
28k läst
100 svar
Hjälp, min bordssåg gick åt &%#¤
Jag misstänker att kostnaden för brända motorer nu börjar bli så stor att Bosch helt enkelt undviker att ersätta haveriet / felet på garanti. Ett enkelt sätt är ju att säga att produkten använts felaktigt ( var står det i manualen att man t ex skall endast klyva 28 mm torrt virke med klyvkniv och låångsam matning ? Min gröna bosch har hållt för betydligt omildare behandling kanske borde kalla det misshandling!)Lagavulin skrev:
Det är väl på eftermarknaden/servicen/garantin skiljer agnarna från vetet , det går snabbt att skapa ett dåligt rykte om en produkt, tar betydligt längre tid att få tillbaka det goda ryktet!
En annan liten undran, börjar redan att snegla på någon lösning för att undvika liknande framtida händelser, räcker det med att montera långsam 8 Amp säkring ? Kollade på Elfa och där fanns snabbsäkring , men kanske startströmmen är såpass stor att den löser var gång motorn startas ?
Återkommer med fler avsnitt i följetången!
På min DW744XP vinklar man bort klingan från anhållet.Daniel_N skrev:
En enkel faktor är längdanslaget. Det är ok om det är hundra procent vinklerätt, men vinklar det ens lite grand mot sågen är det illa. Det är bättre att vinkla det en aning från sågen än satsa på helt vinkelrätt.legul skrev:Hej jag har också en GTS10 och blir ju förstås orolig.
Vad menar "snickarboden" med att man sågar fel ?
Är det att om man inte trycker på med virket så klarar sig sågen, dvs man måste vara väldigt försiktig med alla typer av sågar ? Har jag förstått rätt ?
Eller rättare sagt, hur ska man såga för att sågen inte ska gå sönder ?
--- Mats ---
Lösningen är att sätta på ett överströmsskydd, jag beskrev i en tråd om hur man gör.
Att använda klyvkniv står garanterat i manualen, det är ett lagstadgat skydd och fäste för klingskyddet med. Kort sagt man kör inte utan klyvkniv. Dock kan det finnas en del fall där man vill modifiera den så spårning och falsning går att göra men då får man modifiera det och därmed faller nog en del garantier.
Dessutom så tappar man fästet för klingskyddet och det är inte att rekommendera.
Och jo visst, jag kör utan klingskydd på mina egna sågar men än så länge sitter fingrarna kvar och bara för att jag tummar på säkerheten i en del fall behöver det inte betyda att jag rekommenderar det. Egentligen strunt samma ibland att diskutera säkerhet, en del kopplar inte förrän de själva får smällarna.
Skälen till att jag kör utan klingskydd hemma är att det för det första aldrig är tal om seriejobb, inga andra som rör maskinerna och att det oftast är precisionssågningar där jag måste se klingans ingrepp. Kan väl lägga till maskinvana med som en förmildrande omständighet.
Sen kan man köra helt utan klyvkniv vid vissa moment men då är det knappast frågan om klyvning utan om att spåra, såga faner, inläggningar etc.
Ett problem är nog att man använder de här sågarna som byggsågar vilket de inte är avsedda för, de är avsedda för inredningsjobb och inte för att kapa/klyva regelvirke.
/Kent
Att använda klyvkniv står garanterat i manualen, det är ett lagstadgat skydd och fäste för klingskyddet med. Kort sagt man kör inte utan klyvkniv. Dock kan det finnas en del fall där man vill modifiera den så spårning och falsning går att göra men då får man modifiera det och därmed faller nog en del garantier.
Dessutom så tappar man fästet för klingskyddet och det är inte att rekommendera.
Och jo visst, jag kör utan klingskydd på mina egna sågar men än så länge sitter fingrarna kvar och bara för att jag tummar på säkerheten i en del fall behöver det inte betyda att jag rekommenderar det. Egentligen strunt samma ibland att diskutera säkerhet, en del kopplar inte förrän de själva får smällarna.
Skälen till att jag kör utan klingskydd hemma är att det för det första aldrig är tal om seriejobb, inga andra som rör maskinerna och att det oftast är precisionssågningar där jag måste se klingans ingrepp. Kan väl lägga till maskinvana med som en förmildrande omständighet.
Sen kan man köra helt utan klyvkniv vid vissa moment men då är det knappast frågan om klyvning utan om att spåra, såga faner, inläggningar etc.
Ett problem är nog att man använder de här sågarna som byggsågar vilket de inte är avsedda för, de är avsedda för inredningsjobb och inte för att kapa/klyva regelvirke.
/Kent
Redigerat:
Den är väl och kommer inte släppas i EU enligt tidigare uppgifter här på Byggahus!?Lagavulin skrev:
Är de mjukstart och konstantström elektroniken som saknas i våra GTS10 och gör att de pajar så pass lätt?
Håller helt med dig. Som du kanske kommer ihåg så har jag monterat ett överströmsskydd efter att ha läst din tråd.snickarboden skrev:Lösningen är att sätta på ett överströmsskydd, jag beskrev i en tråd om hur man gör.
Att använda klyvkniv står garanterat i manualen, det är ett lagstadgat skydd och fäste för klingskyddet med. Kort sagt man kör inte utan klyvkniv. Dock kan det finnas en del fall där man vill modifiera den så spårning och falsning går att göra men då får man modifiera det och därmed faller nog en del garantier.
Sen kan en del köra utan klyvkniv vid vissa moment men då är det knappast frågan om klyvning utan om att spåra, såga faner, inläggningar etc.
Ett problem är nog att man använder de här sågarna som byggsågar vilket de inte är avsedda för, de är avsedda för inredningsjobb och inte för att kapa/klyva regelvirke.
/Kent
Lustigheter utan klyvkniv, felvinklad klinga etc är gamla, och glömda synder.. SKulle aldrig drömma om att ta av klyvkniven idag. Istället använder jag en egentillverkad klyvkniv vid spårning, den ser ut ungefär som klyvkniver på en vanlig cirkelsåg, dvs den går inte ovanför (nedanför på en cirkelsåg) klingan. Nackdelen blir att man i så fall inte kan fästa klingskyddet. Å andra sidan använder jag den kniven när jag spårar och då (bör) klingan inte vara exponerad. Och dessutom så är det ju oavsett vilket bättre än ingen klyvkniv alls.
snickarboden skrev:
Jag kikade på lösningen med extra 8 Amp säkring, elfa art.nr 33-250-73 alt . 33-228-07 det tar inte för lång tid för säkringen( 33-250-73) att lösa ? Alternativet är ju snabb-säkringen 33-228-07. Se bilder .
Sedan en annan liten undran, sågen är avsedd för inredningsjobb? Om sågen har kapacitet att kapa/klyva 79 mm tjockt virke varför skulle man inte kunna använda den till det ? Var står det att inte den skulle tåla det ?
Jag förstår att man inte kan ta i och mata så att motorn minskar i varvtal men hallå motorn är på 1800 watt och som jag tidigare nämnt så har jag misshandlat min cirkelsågså g så det är ju enligt min mening ett under att den lever om man nu jämför med känslighet på motorn till GTS 10'an.
Kolla data i tråden om överströmsskydd, jag köpte mitt från Småmaskinservice och den funkar.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...7-overlastskydd-pa-dw744-m-fl-bordssagar.html
Problemet med att klyva regelvirke är att det är så oerhört lätt att man tvingar klingan lite. Kapning blir lika illa eftersom anhållet inte klarar att hålla en 170x45 t ex.
Med handcirkeln så har du en annan känsla om klingan kniper, med en regel på 4,2 meters längd på bordssågen så känner man inte på samma sätt om något händer.
Å andra sidan är problemen lösta med överströmsskydd.
/Kent
http://www.byggahus.se/forum/verkty...7-overlastskydd-pa-dw744-m-fl-bordssagar.html
Problemet med att klyva regelvirke är att det är så oerhört lätt att man tvingar klingan lite. Kapning blir lika illa eftersom anhållet inte klarar att hålla en 170x45 t ex.
Med handcirkeln så har du en annan känsla om klingan kniper, med en regel på 4,2 meters längd på bordssågen så känner man inte på samma sätt om något händer.
Å andra sidan är problemen lösta med överströmsskydd.
/Kent
Man blir ju lite förvånad över diskussionen här.
Kör ni i skogen med personbilar bara för att dom har 16" hjul också?
Det är ju självklart att en relativt liten maskin som denna inte är en byggsåg som klarar långa arbetspass i grova dimensioner. Bara för att klingan klarar en viss dimension, så är det inte självklart att kylningen av motorn etc är dimensionerad för hårdkörning.
Bara det att det diskuteras runt hur man skall såga för att inte tappa varv, och att det behövs överströmsskydd visar att maskinen är för liten för dessa jobb.
Min första byggsåg (Electra Beckum) med 2 kW enfasmotor överhettades efter 20 min klyvning av 45 mm virke. Det var först när jag bytt till den betydligt kraftigare 3-fasmodellen som det gick bra.
Rätt maskin till rätt jobb.
Kör ni i skogen med personbilar bara för att dom har 16" hjul också?
Det är ju självklart att en relativt liten maskin som denna inte är en byggsåg som klarar långa arbetspass i grova dimensioner. Bara för att klingan klarar en viss dimension, så är det inte självklart att kylningen av motorn etc är dimensionerad för hårdkörning.
Bara det att det diskuteras runt hur man skall såga för att inte tappa varv, och att det behövs överströmsskydd visar att maskinen är för liten för dessa jobb.
Min första byggsåg (Electra Beckum) med 2 kW enfasmotor överhettades efter 20 min klyvning av 45 mm virke. Det var först när jag bytt till den betydligt kraftigare 3-fasmodellen som det gick bra.
Rätt maskin till rätt jobb.
Tja , inte för att verka petig men nog ger Bosch sken av att denna sågen även skall klara lite mer än finlir ?mycke_nu skrev:Man blir ju lite förvånad över diskussionen här.
Kör ni i skogen med personbilar bara för att dom har 16" hjul också?
Det är ju självklart att en relativt liten maskin som denna inte är en byggsåg som klarar långa arbetspass i grova dimensioner. Bara för att klingan klarar en viss dimension, så är det inte självklart att kylningen av motorn etc är dimensionerad för hårdkörning.
.
Jo faktiskt! Jag hade aldrig accepterat att inte få det fixat på garantin. Bara att jaga uppåt i Boschs garantihiarki tills du fått felet åtgärdat. I samma veva hade jag försökt pressa fram ett erkännande att det är en felkonstruktion.