28 148 läst · 100 svar
28k läst
100 svar
Hjälp, min bordssåg gick åt &%#¤
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Alltså: Det går utmärkt att köra GTS10 som byggsåg om man är lite försiktig. Den kommer aldrig att vara som en gjutjärnsklyv på 4kW, på gott och ont. Jag har klyvt hur mycket entum och tvåtum som helst, och det har varit krokigt och allt möjligt, men efter drygt två år har inget hänt. Om man är orolig för överhettning borde det också vara en bra idé att försöka få fram en riktig klyvklinga. Har själv inte kommit till skott än, men tänker mig något åt det här hållet: http://swedendro.felder-gruppe.at/?page=shop_node&node=546
Nu är Hammer lite enklare än Felder, men jag tror inte de har så små klingor till Felder.
Detta inte sagt för att det skulle vara något fel med motorskydd, tvärtom, utan för att förklara att GTS10 gott och väl duger för byggeri. Sen tror jag väl inte att den duger om man ska stå och klyva tvåtum hela dagarna, men det kanske inte så många har behov av här heller? Då får det väl bli en Gjerdesåg eller nåt.
Nu är Hammer lite enklare än Felder, men jag tror inte de har så små klingor till Felder.
Detta inte sagt för att det skulle vara något fel med motorskydd, tvärtom, utan för att förklara att GTS10 gott och väl duger för byggeri. Sen tror jag väl inte att den duger om man ska stå och klyva tvåtum hela dagarna, men det kanske inte så många har behov av här heller? Då får det väl bli en Gjerdesåg eller nåt.
Redigerat:
Fan vad ni skräms! Har inte tid med en rasad såg i Maj.... Beställde ett överbelastningsskydd i dag. Någon som har bilder eller en skiss på inkopplingen i en GTS 10?
Men hörrni, det är väl inte så konstigt att sågen brinner om man är oförsiktig. Jag har sågat som mest 70mm ek och 80mm furu och visst morrar det om jag matar för fort av misstag. Att mata i rätt fart är ju en konst man lär sig, det skall inte grillas, var sig trä eller motor.
Överbelastningsskydd kan iofs vara ett billigt skydd mot motorras
Överbelastningsskydd kan iofs vara ett billigt skydd mot motorras
Huga ja, det börjar nästan lite motigt att välja en GTS 10 nu, kommer trots allt att köra en del "bygg" med den, mitt mål är ju att ha bara EN såg, som fungerar till både bygg och kanske lite finare snickerier (nu menar jag inte 1800-talsmöbler i mahogny, utan snarare kanske lite luckor, hyllor, fönsterbänkar och enklare saker).
Det rör sig inte heller om något grovt byggande, jag kommer inte stå och klyva tvåtum hela dagarna heller...
Har klämt och känt på den en hel del men nu börjar det faktiskt luta åt DW 744'an, med nya motorn. Med vad jag förstår överlastskydd och det suveräna anhållet, samt (inbillade mig iaf) att jag såg förlängningsbord bland tillbehören.
Det rör sig inte heller om något grovt byggande, jag kommer inte stå och klyva tvåtum hela dagarna heller...
Har klämt och känt på den en hel del men nu börjar det faktiskt luta åt DW 744'an, med nya motorn. Med vad jag förstår överlastskydd och det suveräna anhållet, samt (inbillade mig iaf) att jag såg förlängningsbord bland tillbehören.
Det absolut märkligaste är att de har kolborstmotorer på de här sågarna, finns inget skäl överhuvudtaget såvitt jag förstår.
TGS'erna håller i evighet och min gamla DW-radialarmsåg från 70 talet klarar det mesta med bravur och dessutom så slipper man med dessa undra över var man la hörselskydden.
Eller jo, en kolborstmotor kan skrämmas upp till lite högre effekt i mindre dimensioner men till priset av slitagedelar (kolen) och andra nackdelar.
/Kent
TGS'erna håller i evighet och min gamla DW-radialarmsåg från 70 talet klarar det mesta med bravur och dessutom så slipper man med dessa undra över var man la hörselskydden.
Eller jo, en kolborstmotor kan skrämmas upp till lite högre effekt i mindre dimensioner men till priset av slitagedelar (kolen) och andra nackdelar.
/Kent
Produkter som diskuteras: "hörselskydden"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Att en ovan användare av misstag kan förstöra vilken maskin som helst är inte så märkligt tycker jag. Man får väl börja försiktigt och lära sig. Klarar man inte att anpassa matningshastigheten ska man nog vara glad att man har en maskin som bränner istället för att bråka.
Jag har ju också drabbats av det här problemet med GTS-10-motorer som lägger av, så jag tänkte jag skulle skriva ner mina erfarenheter ifall någon annan hamnar i samma situation. Det blir en ganska lång redogörelse eftersom mina tidigare erfarenheter av motorer är snudd på obefintliga. Detta är skrivet för de som är i samma situation som jag, men det är alltså mycket möjligt att jag inte gjort allt på bästa sätt:
Problemet började alltså med att motorn, utan att vara belastad, plötsligt börjar lukta bränt. Jag vände sågen upp-och-ned, skruvade bort bottenplåten, släckte ljuset och såg att det slog gnistor om motorn när den körde. Efter en stunds googlande fann jag att de s.k. "kolen" ser ut som ett par tjocka blyertsstift från en snickarpenna och sitter på var sida av 'bakre' delen av motorn. Ett par plastpluppar som lätt skruvas ut med en enkrona täcker dem. Kolen var fortfarande 13 mm långa och bedömdes av mig som funktionsdugliga.
När jag köpte sågen fick jag så vitt jag kommer ihåg ingen information om att man var tvungen att registrera blå Boschmaskiner på nätet inom fyra veckor efter inköp för att få 3 års garanti. Detta hade jag alltså inte gjort och stod nu där med sketna ett års garanti, en tvättad hals och en två år gammal såg som i mitt tycke var knappt använd och tydligen redan skrot. Jag uppfann på kort tid en hel del nya fula ord om Bosch.
Några samtal senare hade jag beställt ny rotor och ny stator från Bosch’s serviceverkstad, kollat på nätet vad det var jag egentligen köpt och blivit lättad på 2.100 NOK. Jag bestämde mig för att byta ut delarna själv för att i någon mån hålla nere kostnaderna.
På Bosch’s hemsida lastade jag ned en sprängskiss på maskinen, som dock inte är så utförlig som man skulle önska. Där står till exempel ingenting om i vilken ordning saker bör demonteras för att byta ut motordelar. Jag plockade bort klingan, och med sågen upp-och-ned, lossade jag de fyra skruvarna som höll plaststativet på plats, samt de två skruvarna som fäste stativet vid den graderade plåtbiten (hoppas alla förstår dessa avancerade tekniska termer) som veven sticker ut genom. Bakstycket på motorn kunde jag nu skruva bort genom att förskjuta plastchassit lite så jag kom åt med en lång skruvmejsel genom ventilationsspringorna. Nu hängde hela chassit fast i motorn bara genom ett par elkablar. Den blå var det bara att rycka ut, men den bruna var jag tvungen att klippa upp en plastsko på samt bända upp en liten metallring som förband motorns kabel med den som kom från chassit. Jag skrev tack och lov ned hur allt varit kopplat. Nu var chassit ute ur bilden och motorn låg där, naken och hemlighetsfull, trots sitt avdöda tillstånd.
Jag skruvade bort de fyra skruvarna som fäste plastdelen av motorn till aluminiumschassit, men kunde inte få ut motorn, bara rotera den med viss möda. Så här i efterhand inser jag att det förmodligen borde gått att dra ut den, men eftersom jag inte visste hur den satt fast fortsatte jag med att demontera ting från andra hållet.
Den finurliga anordningen för att låsa klingan vid klingbyte skruvades alltså bort utan problem. Skruvarna som höll fast växellådelocket satt som berget och lossnade först efter att jag köpt en slagmejsel. Slagen från den hade dock fördelen att de också lossade den där plastdelen av motorn och fick mig att inse att den kunde dras rätt ut. Den visade sig innehålla statorn. Statorn hålls på plats av två långa bultar med muttrar i ändarna. Två synnerligen veka plastbitar förhindrar muttrarna att rotera. Dvs, det är vad teknikerna på Bosch samt tre nyvakna dagisbarn tror. Alla andra inser att jag stod inför nästa problem eftersom man redan på Bosch hade runddragit dessa plastbitar (det är de som ser ut som två insänkta fyrkanter strax framför kolen). Genom att borra ett två-millimeters hål i plastbitarna kom jag åt att kila in en syl mellan muttern och plasten och på så sätt förhindra att den bara snurrade. Det tog mig dock tre hål innan jag hittade muttern. Dessa hål tätade jag senare när jag monterade ihop paketet igen.
Gjenom att studera den rotor jag köpt och jämföra den med vad som nu stack ut från aluminiumchassit kunde jag räkna ut att den nu satt fast i ett kullager och alltså borde kunna dras rätt ut. Det stämde, och jag fick ut den med hjälp av en serie av försiktiga vickanden av en kofot. Det satt också ett kullager i andra änden och det fick jag bort efter att ha köpt in en avdragare på Biltema.
Nu var alltså allting ute och skulle monteras tillbaka. Det gick relativt bra. Kullagren pressades på plats med hjälp av en rejäl tving och efter att fyllt på med nytt fett kunde jag steg för steg plocka tillbaka tingen där de suttit.
Plastkåpan som hade täckt elkabelskarven ersatte jag med krympslang som jag tätade genom att vika den dubbel och buntbanda fast den i fläktgallret till motorn. Motorn låter normalt igen och jag tror att allt fungerar. Frågan är naturligtvis hur länge...
Jag frågade på serviceverkstaden vad man kan göra för att förhindra att detta sker igen och de sa att man alltid ska använda klyvkniven. Det har jag inte gjort, dels för att jag ofta använder sågen för att till exempel tillverka tappar och det går inte med den klyvkniv som medföljer. Jag planerar att tillverka en egen som inte går över klingan utan bara nästan lika högt som den.
Den andra orsaken till att jag inte använt kniven är att jag köpte en reservklinga och då råkade ut för en illa påläst säljare som sålde mig en Boschklinga som är tunnare än den tre mm klinga som medföljder. Just då hade jag inte kniven monterad och det tog en tid innan jag insåg misstaget.
Det är också mycket möjligt att jag monterar överspänningsskyddet som omnämts här ovanför.
Problemet började alltså med att motorn, utan att vara belastad, plötsligt börjar lukta bränt. Jag vände sågen upp-och-ned, skruvade bort bottenplåten, släckte ljuset och såg att det slog gnistor om motorn när den körde. Efter en stunds googlande fann jag att de s.k. "kolen" ser ut som ett par tjocka blyertsstift från en snickarpenna och sitter på var sida av 'bakre' delen av motorn. Ett par plastpluppar som lätt skruvas ut med en enkrona täcker dem. Kolen var fortfarande 13 mm långa och bedömdes av mig som funktionsdugliga.
När jag köpte sågen fick jag så vitt jag kommer ihåg ingen information om att man var tvungen att registrera blå Boschmaskiner på nätet inom fyra veckor efter inköp för att få 3 års garanti. Detta hade jag alltså inte gjort och stod nu där med sketna ett års garanti, en tvättad hals och en två år gammal såg som i mitt tycke var knappt använd och tydligen redan skrot. Jag uppfann på kort tid en hel del nya fula ord om Bosch.
Några samtal senare hade jag beställt ny rotor och ny stator från Bosch’s serviceverkstad, kollat på nätet vad det var jag egentligen köpt och blivit lättad på 2.100 NOK. Jag bestämde mig för att byta ut delarna själv för att i någon mån hålla nere kostnaderna.
På Bosch’s hemsida lastade jag ned en sprängskiss på maskinen, som dock inte är så utförlig som man skulle önska. Där står till exempel ingenting om i vilken ordning saker bör demonteras för att byta ut motordelar. Jag plockade bort klingan, och med sågen upp-och-ned, lossade jag de fyra skruvarna som höll plaststativet på plats, samt de två skruvarna som fäste stativet vid den graderade plåtbiten (hoppas alla förstår dessa avancerade tekniska termer) som veven sticker ut genom. Bakstycket på motorn kunde jag nu skruva bort genom att förskjuta plastchassit lite så jag kom åt med en lång skruvmejsel genom ventilationsspringorna. Nu hängde hela chassit fast i motorn bara genom ett par elkablar. Den blå var det bara att rycka ut, men den bruna var jag tvungen att klippa upp en plastsko på samt bända upp en liten metallring som förband motorns kabel med den som kom från chassit. Jag skrev tack och lov ned hur allt varit kopplat. Nu var chassit ute ur bilden och motorn låg där, naken och hemlighetsfull, trots sitt avdöda tillstånd.
Jag skruvade bort de fyra skruvarna som fäste plastdelen av motorn till aluminiumschassit, men kunde inte få ut motorn, bara rotera den med viss möda. Så här i efterhand inser jag att det förmodligen borde gått att dra ut den, men eftersom jag inte visste hur den satt fast fortsatte jag med att demontera ting från andra hållet.
Den finurliga anordningen för att låsa klingan vid klingbyte skruvades alltså bort utan problem. Skruvarna som höll fast växellådelocket satt som berget och lossnade först efter att jag köpt en slagmejsel. Slagen från den hade dock fördelen att de också lossade den där plastdelen av motorn och fick mig att inse att den kunde dras rätt ut. Den visade sig innehålla statorn. Statorn hålls på plats av två långa bultar med muttrar i ändarna. Två synnerligen veka plastbitar förhindrar muttrarna att rotera. Dvs, det är vad teknikerna på Bosch samt tre nyvakna dagisbarn tror. Alla andra inser att jag stod inför nästa problem eftersom man redan på Bosch hade runddragit dessa plastbitar (det är de som ser ut som två insänkta fyrkanter strax framför kolen). Genom att borra ett två-millimeters hål i plastbitarna kom jag åt att kila in en syl mellan muttern och plasten och på så sätt förhindra att den bara snurrade. Det tog mig dock tre hål innan jag hittade muttern. Dessa hål tätade jag senare när jag monterade ihop paketet igen.
Gjenom att studera den rotor jag köpt och jämföra den med vad som nu stack ut från aluminiumchassit kunde jag räkna ut att den nu satt fast i ett kullager och alltså borde kunna dras rätt ut. Det stämde, och jag fick ut den med hjälp av en serie av försiktiga vickanden av en kofot. Det satt också ett kullager i andra änden och det fick jag bort efter att ha köpt in en avdragare på Biltema.
Nu var alltså allting ute och skulle monteras tillbaka. Det gick relativt bra. Kullagren pressades på plats med hjälp av en rejäl tving och efter att fyllt på med nytt fett kunde jag steg för steg plocka tillbaka tingen där de suttit.
Plastkåpan som hade täckt elkabelskarven ersatte jag med krympslang som jag tätade genom att vika den dubbel och buntbanda fast den i fläktgallret till motorn. Motorn låter normalt igen och jag tror att allt fungerar. Frågan är naturligtvis hur länge...
Jag frågade på serviceverkstaden vad man kan göra för att förhindra att detta sker igen och de sa att man alltid ska använda klyvkniven. Det har jag inte gjort, dels för att jag ofta använder sågen för att till exempel tillverka tappar och det går inte med den klyvkniv som medföljer. Jag planerar att tillverka en egen som inte går över klingan utan bara nästan lika högt som den.
Den andra orsaken till att jag inte använt kniven är att jag köpte en reservklinga och då råkade ut för en illa påläst säljare som sålde mig en Boschklinga som är tunnare än den tre mm klinga som medföljder. Just då hade jag inte kniven monterad och det tog en tid innan jag insåg misstaget.
Det är också mycket möjligt att jag monterar överspänningsskyddet som omnämts här ovanför.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
189 kr inkl moms
Läs mer
Wow! Jag är grymt imponerad med vilken idoghet du angriper problemet. Trots att gillar att fixa och laga så hade denna maskin kanske fått bli ett renoveringsobjekt till salu...
Fö så kanske "Hata Black & DEcker" tråden kanske skulle få ett syskon....
Fö så kanske "Hata Black & DEcker" tråden kanske skulle få ett syskon....
finns det inga automatsäkringar att köpa som har uttag plus stickkontakt som man slipper det andra böket själv?? Jag skall inte vilja göra detta själv - läs litar inte på att jag skulle göra rätt. Eller går det inte att sätta automatsäkringen där??