Ah :) Du valde 'betala på plats', eller va de nu stod? :)

Ska kika igen

<edit>

Vart 149:-, postförskott såg de ut som.. nåja.. de visar sig :)

Redigerat:
Så här monterade jag min säkring. Se bilderna!!

• såg 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • såg 2.jpg
    Skapa konto
Jag fyller i med snickarboden. Bosch gts 10 eller dewalt eller vilken bordssåg man än väljer så är dom inte gjorda för regelvirke över huvud taget. det finns byggsågar till sånt. typ gjerdesåg.

Det stämmer dåligt med såväl tillverkarnas information som mina erfarenheter. Självklart är Gjerdesågen mer lämpad för omfattande arbete med grövre virke. Med lite fingertoppskänsla fungerar Boschen utmärkt åtminstone upp till 2-1/2", möjligen blir produktionstakten väl låg för tempoarbete. Samtidigt får man väl säga att det är rätt ogörligt att släpa ut en Gjerdesåg eller fullstor byggklyv på många jobb.

TGS'erna funkar perfekt på byggen, dvs typ de vändbara DW. De har nämligen induktionsmotorer och är mycket tåligare för överlast.

/Kent

snickarboden skrev:
TGS'erna funkar perfekt på byggen, dvs typ de vändbara DW. De har nämligen induktionsmotorer och är mycket tåligare för överlast.

/Kent
Har själv en TGS och funderar nu på om det är "värt" en tur till ELFA bara för sökerhets skull. Är detta du säger om induktions-motor att tolka som att TGS'en är odödlig eller?

Snarare: Har någon hört talas om en TGS som "brunnit upp"?

Möjligt det går att få en TGS med att brinna upp men då fär man nog anstränga sig...

Jag har aldrig hört om det men slår du en signal till Småmaskinsservice så lär du få både svar på hur vanligt det är och om något skydd skulle vara aktuellt.

Jag minns nämligen inte om det sitter strömbegränsning i boxen (den med on/off) men om jag inte minns fel var det en del elektronik där som mycket möjligt kan vara ett överlastskydd.

/Kent

TGS:erna är på gränsen till odödliga. Men så är det ju dess enda syfte... att vara odödlig!

I Boschs senaste hantverkartidning (nr 1, 2010) står följande (ordagrant, inkl dålig svenska ;)):

Nyhet!
Bordscirkelsåg Bosch GTS 10 Professional
Marknadens mest eftertraltade bordscirkelsåg är nu uppgraderad med ny 1800 W motor som både har mjukstart och överlastskydd på motorn.

Det var på tiden!

:)
Pris på den?
Och heter den som den 'gamla' GTS10, eller har den fått någon ny beteckning?

Det skulle framförallt vara intressant att se hur det sk överlastskyddet ser ut. Är det bara en säkring?

Bygga_bo:
Har du någon länk till hantverkartidning nr 1-2010???

@FredrikR: 6.995:- plus moms är det pris som nämns. De kallar det erbjudande... Inga ändringar i modellbeteckningen såvitt jag kan se.

@MathiasS: Jag vet ej hur skyddet ser ut.

@xCxJx: Jag har inte sett dessa på webben. Själv har jag en tryckt version.

Bifogar ett halvtaskigt foto på bilden i tidningen om nu någon kan dra några slutsatser utifrån det....

• Uppgraderad GTS10.jpg
    Skapa konto
Vad jag kan se på den lilla bilden så ser den exakt ut som min "gamla" GTS10´a...

Masses skrev:
Vad jag kan se på den lilla bilden så ser den exakt ut som min "gamla" GTS10´a...
Precis min tanke, ingen synlig skillnad vad jag kan se. :)

Vore ju fint om man kunde fått byta in sin gamla motor mot en ny med mjukstart och överströmsskydd för en mindre servicekostnad :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.