P
BirgitS BirgitS skrev:
3 kön blir det då eftersom det finns människor som varken kan bli dräktiga eller befrukta någon så att de blir dräktiga.
Ja, så kan man göra klassificeringen. Mitt förslag handlade bara om definitionerna av kvinnor och män.

Om vi inför ett tredje kön så bör vi nog också införa ett pronomen för den sortens människor. Att överlagra "hen" är nog inte så lyckat.

BirgitS
P pmd skrev:
Så kan man förstås göra, men det är inte särskilt vetenskapligt.
Finns det någon bra vetenskaplig definition som det råder någon sorts konsensus kring bland forskare inom relevanta områden och som täcker in alla människor?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Det betyder att arten i sig kan orsaka allvarlig skada för planeten. Rovdjur vad jag känner till gör absolut ingen skada utan de städar upp i ekosystemet. Lokalt kan det givetvis uppstå problem men inte globalt.

Om alla valar började skita petroleum skulle de kunna orsaka allvarlig lokal skada men knappast global skada. Det finns helt enkelt inga farliga djurarter. Människan skulle kunna vara ett undantag men jag tror att ideer om att eliminera människor är svåra att sälja politiskt.
Fel art på fel ställe i fel volym är ofta skadligt, dvs när vi flyttar på eller på andra sätt lägger oss i så kan även den beskedligaste arten bli just farlig.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jovisst, men det är lokal skada. Nu har tydligen Gud skapat metanskitarkon, som dessutom rapar metan, och denna djurart breder ut sig såpass mycket att den kommer orsaka planetens undergång.

Man kan ju dessutom ifrågasätta användningen. Samma människor som koketterar att det är farligt att äta kött brukar inte vilja tala om den globala användningen. Massor av fisk som tas upp går till fiskmjöl som används gör att göda upp metanskitarkor. Undrar hur kornas metanproduktion påverkas att att de änter en, skall vi säga, inte helt arttypisk föda. Denna industrifisk kunde i stället gött torsk som vi kunde fångat och serverat som människoföda.

Detta kanske minskar produktionen av kokött men då får vi väl ransonera. Kanske vegetariskt ett par dagar i veckan, fisk 2-3 dagar och så ko resten. Men vi behöver inte avstå rött kött som veganmaffian påstår.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vafan, måste byta dagstidning
TV4 och Aftonbladet skrev "han", så antingen är jägarens kön känt eller så gissade någon. SVT gjorde omskrivningar ungefär som ditt förslag.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
TV4 och Aftonbladet skrev "han", så antingen är jägarens kön känt eller så gissade någon. SVT gjorde omskrivningar ungefär som ditt förslag.
Ofta är inte kön mer intressant än andra karaktärsdrag, längd, hårfärg, osv och då kan man utelämna detta, nyhetsvärdet i denna artikeln är inte om det var en kvinnlig eller manlig jägare som sköt hästen, utan att en jägare sköt en häst och det tycker jag man får fram utan vikt eller kön på denna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ofta är inte kön mer intressant än andra karaktärsdrag, längd, hårfärg, osv och då kan man utelämna detta, nyhetsvärdet i denna artikeln är inte om det var en kvinnlig eller manlig jägare som sköt hästen, utan att en jägare sköt en häst och det tycker jag man får fram utan vikt eller kön på denna.
Haha detta får mig och tänka på den där danska parodin på Sverige men gärningsperson.. träffsäker

Edit:

• Haha
pmd
  • Laddar…
P
Hur blind var jägaren undrar man ju.
Det lär ha varit en shetlandsponny, enligt SVT.

Silhuett av en liten häst, som liknar en shetlandsponny enligt SVT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
A Anders_Nilsson skrev:
Det betyder att arten i sig kan orsaka allvarlig skada för planeten.
Det återför frågan till vad "skada för planeten" innebär.
Det har förekommit massutdöende flera gånger i Jordens historia, men planeten finns fortfarande kvar.

P pmd skrev:
Det lär ha varit en shetlandsponny, enligt SVT.

[bild]
Inte jättelik ett vildsvin 😂

P
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det någon bra vetenskaplig definition som det råder någon sorts konsensus kring bland forskare inom relevanta områden och som täcker in alla människor?
Det tror jag inte, men det räcker väl med att det finns en stabil vetenskaplig definition för 98-99 % av befolkningen?
Övriga får helt enkelt betraktas som undantag av något slag.

D djac skrev:
Det finns mycket större andel (och antal) vårdslösa manliga jägare än kvinnliga. Precis som i andra fall där rislkbedömning är viktigt. Naturligtvis är det rimligt att skriva han och inte hen när man vet könet på jägaren i en sån här situation. Allt annat är att ge onödigt lite information.

Hade det varit en kvinna hade det varit mer sv en nyhet.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det stämmer nog, men även en kvinna som har genomgått könsbekräftande vård har fördelar av att ha varit man.
En kvinna som genomgått könsbekräftande vård kan inte ha varit en man. Det är ett logiskt helt absurt ordvrängeri att låtsas som om ett ”könsbyte” är att bekräfta något man inte är.

Jag konstaterar att vid jakt bör optiken kosta mycket mer än vapnet, som i sin tur bör kosta mer än jaktbilen. Det enda som bör kosta mycket är ammunition för träning och hyra av skjutbana.

Men visst, dåligt omdöme är en svårbotad sjukdom. Om man nu inte är jagad av ett mördarvildsvin med slipade betar bör man ge sig tid att konstatera vad det är man verkligen skjuter på,

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Haha detta får mig och tänka på den där danska parodin på Sverige men gärningsperson.. träffsäker

Edit:

[media]
Ja, det kanske var en ovanligt kort eller tjock jägare, då är det ju en större nyhet än ponnyn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.