77 859 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Övergången från jägar- och samlarkulturer till jordbrukskulturer var inte oproblematisk för människors hälsa. Ett avsnitt i Wikipedias artikel om yngre stenåldern som handlar om hälsa finns här.BirgitS skrev:Att människan har tänder som klarar av kött betyder verkligen inte att vår kropp mår bra av en massa kött varje dag. I jägar- och samlarkulturer samt under större delen med jordbrukskultur var kött något man inte fick i sig varje dag. Det är tidsödande att jaga och det är inte alla dagar som man lyckas lägga ner något byte, samt en hare som en hel familj ska dela på blir inte mycket per person.
I samband med att jordbrukskulturen uppstod förändrades genuppsättningen så att människor tål (mår bra av) en kost baserad på sädesslag, alltså gröt, bröd etc. blev en bas i kosten.
Eftersom uppdelningen av en art i hanar och honor främst är en observation när det gäller reproduktion så kanske vi kan definiera kvinnor som honor som kan bli dräktiga och män som hanar som kan befrukta honor så att de blir dräktiga?BirgitS skrev:
Det finns en viktig aspekt på andras kön. En man som har bytt juridiskt kön och tillåts tävla i idrott mot kvinnor har ofta en väldigt stor fördel.G gaidin skrev:
I ovan nämnda exempel så är det nog en hel del politik inblandad.G gaidin skrev:
Jag har slutat läsa sportsidorna i tidningar sen rätt länge, men när jag förr sporadiskt gjorde det så var det ofta jag blev frustrerad över att jag efter ha läst igenom en artikel om en idrottshändelse inte visste vilken idrott det handlade om.Nötegårdsgubben skrev:
För sådana som tror att idrott är politik kanske?P pmd skrev:
Tror du på allvar att fotboll är politik? Eller tror du att politiken vill främja att vi rör på oss? Det är en viss skillnad.
Tänker du att en match i allsvenskan är politik?
Det finns inte nog av dumheter.
Kön, idrott... politik.
När blir matlagning politik? Vandring? Resor?
Jösses!
Att främja idrott kan vara politik, att fördela medel till klubbar o s v men idrotten i sig är inte politik.