P
Fairlane Fairlane skrev:
Själv skulle jag inte benämna det korrigerande undervisning eftersom det då betyder att det skolan säger är fel.
Kristendomsundervisningen innehöll många fel.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Att människan har tänder som klarar av kött betyder verkligen inte att vår kropp mår bra av en massa kött varje dag. I jägar- och samlarkulturer samt under större delen med jordbrukskultur var kött något man inte fick i sig varje dag. Det är tidsödande att jaga och det är inte alla dagar som man lyckas lägga ner något byte, samt en hare som en hel familj ska dela på blir inte mycket per person.

I samband med att jordbrukskulturen uppstod förändrades genuppsättningen så att människor tål (mår bra av) en kost baserad på sädesslag, alltså gröt, bröd etc. blev en bas i kosten.
Övergången från jägar- och samlarkulturer till jordbrukskulturer var inte oproblematisk för människors hälsa. Ett avsnitt i Wikipedias artikel om yngre stenåldern som handlar om hälsa finns här.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Men hur blir det nu om man tar bort penisen på eunucker?
Det blir nog dåligt, men eunucken blir knappast en kvinna av det. Vad är det du argumenterar för?

P
T tmjreviews skrev:
Det är visst politik. Det har dessutom en indoktrinerande funktion. Ett fritt samhälle utnyttjar inte skolplikten till förmån för privata intresseorganisationer.
I ett fritt samhälle finns väl ingen skolplikt?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Du pratade tidigare om 5 kriterier för biologiskt kön. Men det verkar som att det är bara ett enda kriterium som du bryr dig om, alltså SRY-genen.
Vad har du själv för kriterier för att definiera män respektive kvinnor?

P
BirgitS BirgitS skrev:
En människa med fungerande SRY-gen är en man och alla andra är kvinnor?
De andra 4 kriterierna som du citerade har alltså ingen betydelse?
Eftersom uppdelningen av en art i hanar och honor främst är en observation när det gäller reproduktion så kanske vi kan definiera kvinnor som honor som kan bli dräktiga och män som hanar som kan befrukta honor så att de blir dräktiga?

P
G gaidin skrev:
Jag är fortfarande väldigt imponerad över hur viktiga andras kön är för vissa.
Det finns en viktig aspekt på andras kön. En man som har bytt juridiskt kön och tillåts tävla i idrott mot kvinnor har ofta en väldigt stor fördel.
G gaidin skrev:
En del verkar t o m tro att det är politik.
I ovan nämnda exempel så är det nog en hel del politik inblandad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P pmd skrev:
I ovan nämnda exempel så är det nog en hel del politik ininblandad.
Idrott är inte politik, det är rekreation och underhållning.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilken sport det är brukar tydligt framgå, […]
Jag har slutat läsa sportsidorna i tidningar sen rätt länge, men när jag förr sporadiskt gjorde det så var det ofta jag blev frustrerad över att jag efter ha läst igenom en artikel om en idrottshändelse inte visste vilken idrott det handlade om.

P
D djac skrev:
[…] sitter och funderar på andra sporter, tennis, skidåkning, ja många, där tror jag aldrig att jag har sett mer än grundvarianten?
Fotboll och ishockey är lagidrotter. Jag tror att kvinnor historiskt har haft större möjligheter att visa framfötterna i individuella idrotter.

P
A AG A skrev:
Men de som prompt måste ha ett ord istället för hab/hon får gärna hitta på något nytt, eller säga/skriva "denne".
Den!

Denne är maskulinum. Denna är femininum.

P
A AG A skrev:
Man kan således även säga "denna människa"
Det är för att ordet "människa" står i femininum.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill förslå ordet "hön" istället för hen, det känns mer svenskt.
Jag vill föreslå en titt på inlägg #2 044 från torsdags. :)

P
G gaidin skrev:
Idrott är inte politik, det är rekreation och underhållning.
Varför har då Sverige en idrottsminister?

P pmd skrev:
Varför har då Sverige en idrottsminister?
För sådana som tror att idrott är politik kanske?

Tror du på allvar att fotboll är politik? Eller tror du att politiken vill främja att vi rör på oss? Det är en viss skillnad.

Tänker du att en match i allsvenskan är politik?

Det finns inte nog av dumheter.
Kön, idrott... politik.
När blir matlagning politik? Vandring? Resor?

Jösses!

Att främja idrott kan vara politik, att fördela medel till klubbar o s v men idrotten i sig är inte politik.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.