75 796 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 717 inlägg
Det är ju för att den som skrivit artikeln vill att du initialt inte ska få veta om det är män eller kvinnor som spelat som det först framgår långt in i artikeln. Ett typfall på den politisering av språket vi diskuterar.D djac skrev:
Läser jag att Djurgår’n slagit Gnaget vill jag normalt ha mer information än så, och det vet förstås den som skriver. Vilken sport det är brukar tydligt framgå, likaså om det skulle vara någon intressemässig outlier som ungdomsidrott. Men om det är på herr- eller damsidan försöker journalisterna fostra oss att inte bry oss om.
Namn ger emellanåt rätt dålig vägledning också. Jag kan inte av förnamnet veta om en Kim Källström eller Kosovare Asllani är en man eller kvinna. Jag vet i båda fallen, min poäng är bara att det inte alltid är uppenbart; alla heter inte Adam och Eva. Ändå skulle jag säga att namn eller personliga pronomen ofta är det enda vi ges för att avkoda det vi vill veta. Eller bilder – få tidningar kan iofs. motstå att slänga in en bild på en snygg tjej när chans ges. Det är väl bara text-tv (finns det ens fortfarande?) som inte gör det, eftersom de inte kan.
Intressant hur damfotbollen kräver samma intresse och beundran från publiken, trots mycket lägre underhållsvärde.Nötegårdsgubben skrev:Det är ju för att den som skrivit artikeln vill att du initialt inte ska få veta om det är män eller kvinnor som spelat som det först framgår långt in i artikeln. Ett typfall på den politisering av språket vi diskuterar.
Läser jag att Djurgår’n slagit Gnaget vill jag normalt ha mer information än så, och det vet förstås den som skriver. Vilken sport det är brukar tydligt framgå, likaså om det skulle vara någon intressemässig outlier som ungdomsidrott. Men om det är på herr- eller damsidan försöker journalisterna fostra oss att inte bry oss om.
Namn ger emellanåt rätt dålig vägledning också. Jag kan inte av förnamnet veta om en Kim Källström eller Kosovare Asllani är en man eller kvinna. Jag vet i båda fallen, min poäng är bara att det inte alltid är uppenbart; alla heter inte Adam och Eva. Ändå skulle jag säga att namn eller personliga pronomen ofta är det enda vi ges för att avkoda det vi vill veta. Eller bilder – få tidningar kan iofs. motstå att slänga in en bild på en snygg tjej när chans ges. Det är väl bara text-tv (finns det ens fortfarande?) som inte gör det, eftersom de inte kan.
Fotboll är underhållning och inget annat. Man måste förtjäna publikens intresse.
Att dölja om det är fotboll eller damfotboll dvs att göra allt till henfotboll hjälper inte att bli mer omtyckt.
Det är underhållsvärdet som avgör, inte några gulliga passningar som när föräldrar ser på när barnen spelar fotboll.
Ja man kan ju filosofera om detta, jag tror mig minnas att "i början", när damfotbollen påbörjade sin tillväxt och professionalisering så skrevs det nog "damfotboll" i artiklarna men när den nu är en etablerad företeelse så spelar både herrar och damer "fotboll". Detta är kanske en natulig utveckling, sitter och funderar på andra sporter, tennis, skidåkning, ja många, där tror jag aldrig att jag har sett mer än grundvarianten?Nötegårdsgubben skrev:Det är ju för att den som skrivit artikeln vill att du initialt inte ska få veta om det är män eller kvinnor som spelat som det först framgår långt in i artikeln. Ett typfall på den politisering av språket vi diskuterar.
Damfotbollen står för ca 10% av alla aktiva utövare i världen. Att då medvetet förpassa fotbollen till henträsket är djupt orättvist.D djac skrev:Ja man kan ju filosofera om detta, jag tror mig minnas att "i början", när damfotbollen påbörjade sin tillväxt och professionalisering så skrevs det nog "damfotboll" i artiklarna men när den nu är en etablerad företeelse så spelar både herrar och damer "fotboll". Detta är kanske en natulig utveckling, sitter och funderar på andra sporter, tennis, skidåkning, ja många, där tror jag aldrig att jag har sett mer än grundvarianten?
Jag avsåg svenska tidningar, vi kan ju blanda in lite fakta istället för att bara höhöa, fotboll är Sveriges största sport, närmare 40% av idrottsaktiviteterna i sverige är fotboll, ca 30% av de aktiva är kvinnor, fotbollen har 1,3 miljoner medlemmar och nästan en halv miljon registrerade spelare över 12 års ålder.T tmjreviews skrev:
Detta gör damfotbollen större än de flesta andra sporter som det skrivs om i tidningarna.
Det är ju naturligtvis ett alternativ. Dock är det så att jag aldrig känt något större behov av ett ord som "hen". Ordet hen passar och får hemskt gärna användas om/av ickebinära människor. Låt dem ha ordet ifred, oc h sen kan vi andra göra som vi gjorde tidigare.D djac skrev:
Men de som prompt måste ha ett ord istället för hab/hon får gärna hitta på något nytt, eller säga/skriva "denne".
Du får göra som du vill, inklusive att inte förstå betydelsen och användningen av "hen", gissar att det är många andra ord som du har samma problem med, ordlistan är en stor bok. Att förvänta sig att andra ska uppfinna nya ord åt dig för att du inte förstår eller gillar de som finns är kanske lite... -dorskt möjligtvis?A AG A skrev:Det är ju naturligtvis ett alternativ. Dock är det så att jag aldrig känt något större behov av ett ord som "hen". Ordet hen passar och får hemskt gärna användas om/av ickebinära människor. Låt dem ha ordet ifred, oc h sen kan vi andra göra som vi gjorde tidigare.
Men de som prompt måste ha ett ord istället för hab/hon får gärna hitta på något nytt, eller säga/skriva "denne".
Att "denne" skulle vara maskulint, och "denna", feminint har jag faktiskt aldrig hört. Jag måste faktiskt säga att jag har väldigt svårt att tro. Jag vill mena att det snarast är olika former. Om "ett-ord" säger vi detta i bestämd form. Motsvarande denna, om "en-ord". Man kan således även säga "denna människa". Men för att personifera/humanisera det, säger vi istället "denne". Oavsett om det är en man eller kvinna.BirgitS skrev:"Denne" är inte könsneutralt utan en manlig form, den kvinnliga motsvarigheten är "denna".
Ta tillbaka orden genom att använda dem i alla möjliga sammanhang där det klart framgår att du inte ställer upp på de rörelsernas ideolog. Gör många det så kommer inte orden att uppfattas som tillhöriga vissa grupper.
Det länkades för några dagar sen till en artikel där det stod att unga har börjat använda singulärt "dom" därför att de anser att "hen" inte är ett ideologiskt ställningstagande längre.
Förknippar du ordet "hon" med "honom" också så att du tror att "hon" är en man?
Det är ju precis samma sak sett till utseende och ljud.
Det går, som du säger, att ta tillbaka ord. Ett sådant exempel är faktiskt ordet "bög". Detta ansågs länge vara ett skälsord för homosexuella män. Dock tyckte tydligen inte de homosexuella männen det, utan började använda ordet själva.
Ordet "Feminism/feminist" önskar jag återerövra. Det är faktiskt också på gång. Främst då Feministiskt Initiativ, mer, eller mindre, är borta från politiken.
Ordet "Hen" har jag dock aldrig gillat, eller haft behov av. Jag önskar mest att ordet slutar att användas, förutom om ickebinära personer.
Sist men inte minst, måste jag ge dig en poäng, angående honom och hon😄. Detta var dock gamla ord, som aldrig haft några könsneutrala betydelser.
Nu har du ju inte frågat mig, men jag kanske ändå får ge min på saken.BirgitS skrev:
Har man/föds man, med vagina och XX-kromosomer så är man flicka/kvinna. Föds man med penis, testiklar, och XY-kromosomer är man pojke/man. Sen må du möjligen kalla dig ickebinär, men det ändrar inte ditt kön.
Föds du däremot med vagina och XY-kromosomer, eller tvärtom penis med XX, blir det tveksamt. Då vill jag mena att man får lov att bestämma själv.
Dock ska, alla dessa typer av könsdysfori ses som en form av handikapp, när det gäller elitidrott, enligt mig.
Om man är född som vanlig flicka eller pojke och byter kön med operation, så kommer du alltid att bli/förbli transsexuell. Oavsett vad vi vill, eller väljer att kalla det.
Varför tror du att jag har svårt att förstå betydelsen, eller användningen av "hen", bara för att jag inte gillar ordet?D djac skrev:Du får göra som du vill, inklusive att inte förstå betydelsen och användningen av "hen", gissar att det är många andra ord som du har samma problem med, ordlistan är en stor bok. Att förvänta sig att andra ska uppfinna nya ord åt dig för att du inte förstår eller gillar de som finns är kanske lite... -dorskt möjligtvis?
Man måste inte nödvändigtvis älska allt man förstår, samt känner till meningen med.
Jag kan ju exempelvis fråga vad du tycker om avföring?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 086 inlägg
Men de är ju inte eniga om någon definition som gäller för verkligen alla människor.T tmjreviews skrev:Jag har ingen egen definition vad gäller den biologiska definitionen. Det som medicinskt kunniga och vetenskapen säger gäller. Däremot är det ingen som har lyckats definiera t ex vad som är definitionen på en kvinna om hon inte är det biologiskt. Vad någon identifierar sig som är inte entydigt och går därför inte att definiera.