77 868 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Från SO:A AG A skrev:
https://svenska.se/so/?id=113098&pz=7
Alltså de anser att i vanligt språkbruk är denne maskulinum.
Jag har skrivit om just det tidigare i tråden.A AG A skrev:
Enligt andras inlägg i tråden så verkar det som att det för unga snarare går åt att använda singulärt dom om ickebinära personer. Det är ofta de ungas språkbruk som blir dominerande efter ett eller två årtionden. Men om det är ett tillfälligt bruk eller om det blir permanent kan man nog först veta om några år.A AG A skrev:
Så är det ju, men det visar ju att det är inte bara för att ord låter lika som vi förknippar dem med kön eller något annat utan att det beror på andra associationer som vår hjärna har hittat på. Det går att "omprogrammera" sin hjärna om man vill.A AG A skrev:
Därför att du använder det fel här.A AG A skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Men så har vi då de som föds med annan kromosomuppsättning och/eller har en ovanlig könsutveckling. De är ovanliga, men det förekommer varje år att man gör utredningar kring nyföddas kön. Jag har skrivit om det tidigare.A AG A skrev:Nu har du ju inte frågat mig, men jag kanske ändå får ge min på saken.
Har man/föds man, med vagina och XX-kromosomer så är man flicka/kvinna. Föds man med penis, testiklar, och XY-kromosomer är man pojke/man. Sen må du möjligen kalla dig ickebinär, men det ändrar inte ditt kön.
Föds du däremot med vagina och XY-kromosomer, eller tvärtom penis med XX, blir det tveksamt. Då vill jag mena att man får lov att bestämma själv.
Bestämma själv kan man ju inte göra förrän man blir myndig, vilket innebär att man då kan tycka att man ska ha ett annat kön än vad föräldrarna tyckte när man var nyfödd.
När menar du att jag använder det fel.D djac skrev:
Hela den här trådens uppkomst handlar om missbruk av ordet. Hur illa jag än tycker om ordet, så kan jag ha visst överseende ned att folk använder det, istället för att skriva "han/hon". Även någon gång när könet är okänt.
Vad jag däremot inte tål, är när man använder det om kända, eller när man syftar på en särskild person.
Allt jag hittills har sett visar att det är de som haft svårt att ta till sig och förstå ordet som missbrukar det. De som använder språket och förhåller sig neutrala till ordet brukar det i sammanhang där det underlättar och förbättrar.A AG A skrev:När menar du att jag använder det fel.
Hela den här trådens uppkomst handlar om missbruk av ordet. Hur illa jag än tycker om ordet, så kan jag ha visst överseende ned att folk använder det, istället för att skriva "han/hon". Även någon gång när könet är okänt.
Vad jag däremot inte tål, är när man använder det om kända, eller när man syftar på en särskild person.
Varför ska någon ha rätt att bestämma hur de ska betraktas av andra?BirgitS skrev:
Det är en ganska stark inskränkning av "andras" tankefrihet.
Demokrati innebär mycket mer än att många tycker om något. Jag tycker att ordet "demokratiskt" missbrukas en hel del.D djac skrev:
Rädda barnen och Röda korset är väl också privata organisationer. Båda dessa ar skämt ut sig lite då och då.T tmjreviews skrev:
Vegansk mat är knepig. Om man ska må bra när man håller sig till vegansk så måste man vara ordentligt påläst.T tmjreviews skrev:
Köttfria dagar innebär dock inte automatiskt vegansk mat.