BirgitS
A AG A skrev:
Att "denne" skulle vara maskulint, och "denna", feminint har jag faktiskt aldrig hört. Jag måste faktiskt säga att jag har väldigt svårt att tro.
Från SO:
Textdefinition av ordet "denna" inklusive grammatiska former: maskulinum denne, neutrum detta, plural dessa. Kategoriserad som pronomen med uttal angivet.

https://svenska.se/so/?id=113098&pz=7
Alltså de anser att i vanligt språkbruk är denne maskulinum.
A AG A skrev:
Det går, som du säger, att ta tillbaka ord. Ett sådant exempel är faktiskt ordet "bög".
Jag har skrivit om just det tidigare i tråden.
A AG A skrev:
Ordet "Hen" har jag dock aldrig gillat, eller haft behov av. Jag önskar mest att ordet slutar att användas, förutom om ickebinära personer.
Enligt andras inlägg i tråden så verkar det som att det för unga snarare går åt att använda singulärt dom om ickebinära personer. Det är ofta de ungas språkbruk som blir dominerande efter ett eller två årtionden. Men om det är ett tillfälligt bruk eller om det blir permanent kan man nog först veta om några år.
A AG A skrev:
Sist men inte minst, måste jag ge dig en poäng, angående honom och hon😄. Detta var dock gamla ord, som aldrig haft några könsneutrala betydelser.
Så är det ju, men det visar ju att det är inte bara för att ord låter lika som vi förknippar dem med kön eller något annat utan att det beror på andra associationer som vår hjärna har hittat på. Det går att "omprogrammera" sin hjärna om man vill.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
D
A AG A skrev:
Varför tror du att jag har svårt att förstå betydelsen, eller användningen av "hen", bara för att jag inte gillar ordet?
Man måste inte nödvändigtvis älska allt man förstår, samt känner till meningen med.
Jag kan ju exempelvis fråga vad du tycker om avföring?
Därför att du använder det fel här.

BirgitS
A AG A skrev:
Nu har du ju inte frågat mig, men jag kanske ändå får ge min på saken.

Har man/föds man, med vagina och XX-kromosomer så är man flicka/kvinna. Föds man med penis, testiklar, och XY-kromosomer är man pojke/man. Sen må du möjligen kalla dig ickebinär, men det ändrar inte ditt kön.
Föds du däremot med vagina och XY-kromosomer, eller tvärtom penis med XX, blir det tveksamt. Då vill jag mena att man får lov att bestämma själv.
Men så har vi då de som föds med annan kromosomuppsättning och/eller har en ovanlig könsutveckling. De är ovanliga, men det förekommer varje år att man gör utredningar kring nyföddas kön. Jag har skrivit om det tidigare.

Bestämma själv kan man ju inte göra förrän man blir myndig, vilket innebär att man då kan tycka att man ska ha ett annat kön än vad föräldrarna tyckte när man var nyfödd.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läser jag att Djurgår’n slagit Gnaget
Läser du det så läser du "en Ding Ding värld". 😉

• Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Läser du det så läser du "en Ding Ding värld". 😉
Silhuett av far och son promenerar vid vattnet med texter om fotboll och derbyvinst, humoristisk dialog om att vara Djurgårdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
den kvinnliga motsvarigheten är "denna".
Denna" uppslagsverkspost med ordklass som pronomen och uttalsguide.

Hur menar du egentligen?

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]

Hur menar du egentligen?
Att ordet "denne" är maskulinum, det är ju vad som står där. Alltså "denne" är inte könsneutralt i vanligt språkbruk.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
D djac skrev:
Därför att du använder det fel här.
När menar du att jag använder det fel.
Hela den här trådens uppkomst handlar om missbruk av ordet. Hur illa jag än tycker om ordet, så kan jag ha visst överseende ned att folk använder det, istället för att skriva "han/hon". Även någon gång när könet är okänt.
Vad jag däremot inte tål, är när man använder det om kända, eller när man syftar på en särskild person.

D
A AG A skrev:
När menar du att jag använder det fel.
Hela den här trådens uppkomst handlar om missbruk av ordet. Hur illa jag än tycker om ordet, så kan jag ha visst överseende ned att folk använder det, istället för att skriva "han/hon". Även någon gång när könet är okänt.
Vad jag däremot inte tål, är när man använder det om kända, eller när man syftar på en särskild person.
Allt jag hittills har sett visar att det är de som haft svårt att ta till sig och förstå ordet som missbrukar det. De som använder språket och förhåller sig neutrala till ordet brukar det i sammanhang där det underlättar och förbättrar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det handlar inte om att göra vissa människor som är ovanliga till norm utan att acceptera att vissa människor trots att de är ovanliga har rätt att bestämma hur de ska betraktas och behandlas av andra.
Varför ska någon ha rätt att bestämma hur de ska betraktas av andra?
Det är en ganska stark inskränkning av "andras" tankefrihet.

P
D djac skrev:
Välj själv etikett, du kan introducera vad du vill och folket "röstar" genom att använda eller nonchalera ditt bidrag, om tillräckligt många tycker det är användbart så smyger det in i språket.
Demokrati innebär mycket mer än att många tycker om något. Jag tycker att ordet "demokratiskt" missbrukas en hel del.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Väljer man kön så är det ju knappast ett biologiskt kön längre, vilket var vad det handlade om.
Så är det givetvis, och de som har valt ett kön som inte stämmer med deras biologiska kön måste acceptera att deras val inte alltid är så tydligt för andra människor.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
T tmjreviews skrev:
-Prideplaggor trots att det är en privat intresseorganisation. Då skulle jag föredra FNs flagga, Rädda barnen, Röda korset, osv i prioritetsordning om man nu skall ha andra flaggor än den svenska.
Rädda barnen och Röda korset är väl också privata organisationer. Båda dessa ar skämt ut sig lite då och då.
T tmjreviews skrev:
-Vegansk mat (köttfria dagar).
Vegansk mat är knepig. Om man ska må bra när man håller sig till vegansk så måste man vara ordentligt påläst.
Köttfria dagar innebär dock inte automatiskt vegansk mat.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
I morgon blir det baconorgie, hittade på rea på min lokala Coop. Betydligt bättre än chips.
Varför är bacon bättre än (potatis)chips?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag vill förslå ordet "hön" istället för hen, det känns mer svenskt.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.