73 569 läst · 2 186 svar
74k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Vad var den för kön på ponnyn?Nötegårdsgubben skrev:Det finns mycket större andel (och antal) vårdslösa manliga jägare än kvinnliga. Precis som i andra fall där rislkbedömning är viktigt. Naturligtvis är det rimligt att skriva han och inte hen när man vet könet på jägaren i en sån här situation. Allt annat är att ge onödigt lite information.
Hade det varit en kvinna hade det varit mer sv en nyhet.
Eftersom andelen kvinnor bland jägare som löser jaktkort är mellan 8 och 9 % av alla som löser jaktkort så hade det kanske funnits lite nyhetsvärde om jägaren hade varit kvinna.D djac skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Jag syftade på underhållsvärdet. Det går inte att jämföra herrfotboll med damfotboll.D djac skrev:Jag avsåg svenska tidningar, vi kan ju blanda in lite fakta istället för att bara höhöa, fotboll är Sveriges största sport, närmare 40% av idrottsaktiviteterna i sverige är fotboll, ca 30% av de aktiva är kvinnor, fotbollen har 1,3 miljoner medlemmar och nästan en halv miljon registrerade spelare över 12 års ålder.
Detta gör damfotbollen större än de flesta andra sporter som det skrivs om i tidningarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 286 inlägg
Jag noterar, tvärtemot vad du skriver, att du använde "hen" i sista meningen. 😉AndersMalmgren skrev: