D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns mycket större andel (och antal) vårdslösa manliga jägare än kvinnliga. Precis som i andra fall där rislkbedömning är viktigt. Naturligtvis är det rimligt att skriva han och inte hen när man vet könet på jägaren i en sån här situation. Allt annat är att ge onödigt lite information.

Hade det varit en kvinna hade det varit mer sv en nyhet.
Vad var den för kön på ponnyn?

P
D djac skrev:
Ofta är inte kön mer intressant än andra karaktärsdrag, längd, hårfärg, osv och då kan man utelämna detta, nyhetsvärdet i denna artikeln är inte om det var en kvinnlig eller manlig jägare som sköt hästen, utan att en jägare sköt en häst och det tycker jag man får fram utan vikt eller kön på denna.
Eftersom andelen kvinnor bland jägare som löser jaktkort är mellan 8 och 9 % av alla som löser jaktkort så hade det kanske funnits lite nyhetsvärde om jägaren hade varit kvinna.

D djac skrev:
Vad var den för kön på ponnyn?
Hen var icke binär, jägaren är nu misstänkt för hatbrott

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte jättelik ett vildsvin 😂
Närmare i storlek än en travare.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En kvinna som genomgått könsbekräftande vård kan inte ha varit en man. Det är ett logiskt helt absurt ordvrängeri att låtsas som om ett ”könsbyte” är att bekräfta något man inte är.
Det är inte min term. Det är den term som svenska sjukvården använder.

P pmd skrev:
Närmare i storlek än en travare.
Kolla nacken helt annorlunda. Skulle var om hästen betar kanske

P pmd skrev:
Det är inte min term. Det är den term som svenska sjukvården använder.
Det är å andra sidan den typ av terminologi och politisering av språket som tråden kretsar kring, så rimligen är ditt ordval inte omedvetet.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
Nej, det är inte alls omedvetet. Jag valde ordet för att det så absurt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag avsåg svenska tidningar, vi kan ju blanda in lite fakta istället för att bara höhöa, fotboll är Sveriges största sport, närmare 40% av idrottsaktiviteterna i sverige är fotboll, ca 30% av de aktiva är kvinnor, fotbollen har 1,3 miljoner medlemmar och nästan en halv miljon registrerade spelare över 12 års ålder.

Detta gör damfotbollen större än de flesta andra sporter som det skrivs om i tidningarna.
Jag syftade på underhållsvärdet. Det går inte att jämföra herrfotboll med damfotboll.

P
Kolla nacken helt annorlunda. Skulle var om hästen betar kanske
Silhuetten är av en "My Little Pony" (eller liknande) leksakshäst.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag tycker ni ska släppa hur hästen ser ut nu, det enda viktiga är väl trots allt om den identifierar sig själv som vildsvin eller inte?

• Haha
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nej, men det är en dålig analogi. Varför såra andra individer som kanske även har det svårt i livet. Det kostar inte mig något att kalla denna person för det kön de önskar. Notera jag inte använde hen i sista meningen,
Jag noterar, tvärtemot vad du skriver, att du använde "hen" i sista meningen. 😉

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.