BirgitS BirgitS skrev:
Så läkare ska själva bestämma vilket kön nyfödda med oklart kön har enligt dig?
Jag tror inte att läkarna vill ta på sig det ansvaret. Idag landar det på föräldrarna att bestämma, vilket ju i en del fall inte blir lyckat och inte stämmer med hur barnet utvecklas under de kommande 20 åren.
I mitt fall kollade barnmorskan på ultraljudet och konstaterade att "-Det blir en pojke". Sedan omedelbart efter födseln inspekterade barnmorskan på BB min sons originaluppsättning genitalier och konstaterade att "-Det blev en pojke". Och så var det klart med det. Ser inte problemet.

D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vafan, måste byta dagstidning

[bild]

Varför inte skriva

"Jägaren, som själv larmade polisen under fredagskvällen, var ute och jagade vildsvin när hästarna av misstag sköts."
Jag tror att du får skiva din egen om du är så känslig för meningsbyggnader, skulle nog själv kunna sätta mig ner med vilken pampflett/skrift som helst och rätta med fruns lärarpenna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
I mitt fall kollade barnmorskan på ultraljudet och konstaterade att "-Det blir en pojke". Sedan omedelbart efter födseln inspekterade barnmorskan på BB min sons originaluppsättning genitalier och konstaterade att "-Det blev en pojke". Och så var det klart med det. Ser inte problemet.
Så enkelt är det för det mesta men inte alltid. Jag har skrivit om det tidigare i tråden så jag tror att många kommer att tycka att det vore tjatigt om jag än en gång skulle skriva samma sak.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Varför inte skriva

"Jägaren, som själv larmade polisen under fredagskvällen, var ute och jagade vildsvin när hästarna av misstag sköts."
Din mening indikerar inte vem som sköt. Lägg till "denne" på slutet (eller "denna" för en kvinnlig jägare) så blir det bättre.

A Anders_Nilsson skrev:
Din mening indikerar inte vem som sköt. Lägg till "denne" på slutet (eller "denna" för en kvinnlig jägare) så blir det bättre.
Det framgår av kontexten

Hur blind var jägaren undrar man ju.

Silhuett av ett vildsvin i profil, vilket kan relatera till diskussion om jakt och jägare i ett bygg- och renoveringsforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Silhuett av en häst mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
djac
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Tror du på allvar att fotboll är politik?
Fotboll och politik är inte ekvivalenta fenomen, förstås, men fotboll är inte fri från politik. Som i annan idrott finns politiska element i fotboll.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det framgår av kontexten
Könsbestämningen är dock oklar. Jägaren används för båda könen. Vi får införa Jägarinna så är det klart vad som avses.

Vad gäller måltavlorna har bägge djuren fyra ben, öron och svans. Klar risk för förveckling.

A Anders_Nilsson skrev:
Könsbestämningen är dock oklar. Jägaren används för båda könen. Vi får införa Jägarinna så är det klart vad som avses.

Vad gäller måltavlorna har bägge djuren fyra ben, öron och svans. Klar risk för förveckling.
Vadå, målet är ju könsneutralitet eftersom den som skriver artikeln inte vet könet eller inte vill avslöja det. Man kan dock anta det är en man.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det brukar väl inte räcka att man bytt juridiskt kön?
Det stämmer nog, men även en kvinna som har genomgått könsbekräftande vård har fördelar av att ha varit man.

P
A Anders_Nilsson skrev:
Jag håller med dig. De flesta VET att Gud skapade djuren och människan. Ok, jag retas lite. Men strunt samma om det var Åsa Romson, att det skulle finnas för naturen farliga djurarter har jag svårt att tro på.
Vissa djur (främst rovdjur) är helt klart farliga för delar av naturen.

Vad betyder "för naturen farliga djurarter"?

Det betyder att arten i sig kan orsaka allvarlig skada för planeten. Rovdjur vad jag känner till gör absolut ingen skada utan de städar upp i ekosystemet. Lokalt kan det givetvis uppstå problem men inte globalt.

Om alla valar började skita petroleum skulle de kunna orsaka allvarlig lokal skada men knappast global skada. Det finns helt enkelt inga farliga djurarter. Människan skulle kunna vara ett undantag men jag tror att ideer om att eliminera människor är svåra att sälja politiskt.

P
A Anders_Nilsson skrev:
Personligen vill jag ha förbud mot SUVar, ransonera kläder och förbjuda resor runt jul och skollov eftersom dessa är av karaktären lyxresor. Dt går alldeles utmärkt med cykelsemester till den kommunala campingplatsen.
Om du bodde i Holmes County, Ohio, så skulle du kanske få bättre gehör för den sortens önskan än här i Sverige.

Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Det betyder att arten i sig kan orsaka allvarlig skada för planeten.
Åtminstone en sådan art finns.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag låter dem definiera sig själva.
Så kan man förstås göra, men det är inte särskilt vetenskapligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.