Fairlane
P pmd skrev:
En man som har bytt juridiskt kön och tillåts tävla i idrott mot kvinnor har ofta en väldigt stor fördel.
Det brukar väl inte räcka att man bytt juridiskt kön?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är bacon bättre än (potatis)chips?
Man steker vid lägre temperatur än man friterar så fetterna förstörs mindre och även köttet blir mindre upphettat än potatisen. Sedan innehåller fläskkött stora mängder protein vilket är bra för den uppväxande generationen. Sedan kan man hävda att potatis friterad i solrosolja har mindre klimatavtryck än bacon men jag säger att om vi bara kunde använde fribetande djur på martker som ändå inte går att odla på (som man gjort historiskt) så bleve det inget ökat klimatavtryck.

Vissa hävdar att kossor skiter metan och är farliga för klimatet, men jag hävdar det orimliga i att Gud skulle skapat ett farligt djur. Alla djur har sin plats i tillvaron. Kanske inte myggor. Och kor ger så oerhört mycket nyttigt att lite metan kan vi leva med. Bättre då att förbjuda klädreor vilket verkligen driver på utsläppen där skitkläder som gjorts för att säljas men inte användas vräks ut och en fjärdedel kastas oanvända.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Man steker vid lägre temperatur än man friterar så fetterna förstörs mindre och även köttet blir mindre upphettat än potatisen. Sedan innehåller fläskkött stora mängder protein vilket är bra för den uppväxande generationen. Sedan kan man hävda att potatis friterad i solrosolja har mindre klimatavtryck än bacon men jag säger att om vi bara kunde använde fribetande djur på martker som ändå inte går att odla på (som man gjort historiskt) så bleve det inget ökat klimatavtryck.

Vissa hävdar att kossor skiter metan och är farliga för klimatet, men jag hävdar det orimliga i att Gud skulle skapat ett farligt djur. Alla djur har sin plats i tillvaron. Kanske inte myggor. Och kor ger så oerhört mycket nyttigt att lite metan kan vi leva med. Bättre då att förbjuda klädreor vilket verkligen driver på utsläppen där skitkläder som gjorts för att säljas men inte användas vräks ut och en fjärdedel kastas oanvända.
...."jag hävdar det orimliga i att Gud skulle skapat ett farligt djur"

?!?!?!?

• Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
...."jag hävdar det orimliga i att Gud skulle skapat ett farligt djur"

?!?!?!?
Så du tror på att det skulle skapats farliga djurarter som måste utrotas?

Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror att det är en liten grupp som tror att gud skapade djuren överhuvudtaget.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att det är en liten grupp som tror att gud skapade djuren överhuvudtaget.
Jag håller med dig. De flesta VET att Gud skapade djuren och människan. Ok, jag retas lite. Men strunt samma om det var Åsa Romson, att det skulle finnas för naturen farliga djurarter har jag svårt att tro på.

D
A Anders_Nilsson skrev:
Det är allmänt känt att vi kan rubba balansen mellan arter och förstöra. exempelvis kostallar ses aldrig naturligt.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Visst, människan har alltid påverkat naturen, så är det. Om människan skall få finnas kvar får vi acceptera detta. Det är bra en fråga om hur mycket vi påverkar naturen. Personligen vill jag ha förbud mot SUVar, ransonera kläder och förbjuda resor runt jul och skollov eftersom dessa är av karaktären lyxresor. Dt går alldeles utmärkt med cykelsemester till den kommunala campingplatsen.

D
A Anders_Nilsson skrev:
Visst, människan har alltid påverkat naturen, så är det.
Vi är inne i en extrem utrotningsperiod, ungefär 1 av 8 miljoner arter kommer försvinna de kommande årtionden pga människans beteende, en art försvinner var femte minut just nu.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Övergången från jägar- och samlarkulturer till jordbrukskulturer var inte oproblematisk för människors hälsa. Ett avsnitt i Wikipedias artikel om yngre stenåldern som handlar om hälsa finns här.
Naturligtvis var den problematisk, annars hade det inte blivit någon förändrad genuppsättning.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Eftersom uppdelningen av en art i hanar och honor främst är en observation när det gäller reproduktion så kanske vi kan definiera kvinnor som honor som kan bli dräktiga och män som hanar som kan befrukta honor så att de blir dräktiga?
3 kön blir det då eftersom det finns människor som varken kan bli dräktiga eller befrukta någon så att de blir dräktiga. Det tredje könet blir dessutom avsevärt större än antalet som för närvarande räknar sig som icke-binära.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Vad har du själv för kriterier för att definiera män respektive kvinnor?
Jag låter dem definiera sig själva. Därför är jag intresserad av hur andra tänker när de kommer fram till att det finns exakta kriterier för att definiera andra.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
3 kön blir det då eftersom det finns människor som varken kan bli dräktiga eller befrukta någon så att de blir dräktiga. Det tredje könet blir dessutom avsevärt större än antalet som för närvarande räknar sig som icke-binära.
Najaaaaaeeeeehhhh. Lite som en bil som inte startar, det är fortfarande en bil och kan i juridisk mening vara i trafik och kräva försäkring och skatt även om den är belagd med körförbud.

Män och kvinnor definieras alltså efter det uppenbara syftet med deras kroppskonstitution så det behövs absolut inget tredje kön. Sedan finns det ALLTID extremavvikelser med dessa får helt enkelt klassas in i ett av de två könen efter läkarundersökning.

Sorry, det finns bara två kön.

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Män och kvinnor definieras alltså efter det uppenbara syftet med deras kroppskonstitution så det behövs absolut inget tredje kön. Sedan finns det ALLTID extremavvikelser med dessa får helt enkelt klassas in i ett av de två könen efter läkarundersökning.
Så läkare ska själva bestämma vilket kön nyfödda med oklart kön har enligt dig?
Jag tror inte att läkarna vill ta på sig det ansvaret. Idag landar det på föräldrarna att bestämma, vilket ju i en del fall inte blir lyckat och inte stämmer med hur barnet utvecklas under de kommande 20 åren.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vafan, måste byta dagstidning

Tidningsartikel från Svenska Dagbladet om en jägare som av misstag sköt hästar när hen jagade vildsvin, citerar polisen Anders Bryngelsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte skriva

"Jägaren, som själv larmade polisen under fredagskvällen, var ute och jagade vildsvin när hästarna av misstag sköts."

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.