BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom de har penisen kvar, men de saknar adamsäpple, skelett- och muskeltillväxt jämfört med en vanlig man. Men hur blir det nu om man tar bort penisen på eunucker?

[länk]
De är män, alltid män. Biologiskt. Men gör det dom glada kallar jag dem kvinnor

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det här är ju inte politik, så det är inte riktigt svaret men det var kanske inte det du menade. Det var kanske att du bara helt enkelt inte vill ha ett fritt, jämlikt och rättvist samhälle?
Det är visst politik. Det har dessutom en indoktrinerande funktion. Ett fritt samhälle utnyttjar inte skolplikten till förmån för privata intresseorganisationer.

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är män, alltid män. Biologiskt. Men gör det dom glada kallar jag dem kvinnor
Du pratade tidigare om 5 kriterier för biologiskt kön. Men det verkar som att det är bara ett enda kriterium som du bryr dig om, alltså SRY-genen.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du pratade tidigare om 5 kriterier för biologiskt kön. Men det verkar som att det är bara ett enda kriterium som du bryr dig om, alltså SRY-genen.
Kan en man som gjort en könsoperation bli gravid?

Och jag vet vad du kommer säga, det finns kvinnor som inte heller kan bli gravida.

BirgitS

Och jag vet vad du kommer säga, det finns kvinnor som inte heller kan bli gravida.
Ska jag eller ska jag inte uppfatta det som att det enda du bryr dig om när det gäller att könsbestämma en människa är SRY-genen?
En människa med fungerande SRY-gen är en man och alla andra är kvinnor?
De andra 4 kriterierna som du citerade har alltså ingen betydelse?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…

Du och Birgit S påminner mig om Rocky IV, Apollo Creed möter Ivan Drago. Clash of civilizations, två fundamentalt skilda världsbilder möts. Skall nog sätta på lite Survivor och lyssna.

Edit: Survivor - Burning Heart

Redigerat:
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Du och Birgit S påminner mig om Rocky IV, Apollo Creed möter Ivan Drago. Clash of civilizations, två fundamentalt skilda världsbilder möts. Skall nog sätta på lite Survivor och lyssna.

Edit: Survivor - Burning Heart
[media]
Jag kan ju iallafall sträcka mig till att kalla transor för kvinnor för de har valt att identifiera sig så.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jag är fortfarande väldigt imponerad över hur viktiga andras kön är för vissa.

En del verkar t o m tro att det är politik.

• Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen har pratat något om att omdefiniera en art.

Vad är det som bestämmer det biologiska könet enligt dig?
Jag har ingen egen definition vad gäller den biologiska definitionen. Det som medicinskt kunniga och vetenskapen säger gäller. Däremot är det ingen som har lyckats definiera t ex vad som är definitionen på en kvinna om hon inte är det biologiskt. Vad någon identifierar sig som är inte entydigt och går därför inte att definiera.

Maria T
G gaidin skrev:
Jag är fortfarande väldigt imponerad över hur viktiga andras kön är för vissa.

En del verkar t o m tro att det är politik.
En del, tyvärr ganska många, har svårt att fokusera på vad en person säger, berättar, om det är svårt att avgöra vad som finns, eller inte, i skrevet.
Har en egenupplevd och en berättad upplevelse om detta -när [vissa] personer lyssnar men har svårt att avgöra om den de lyssnar till är en han eller en hon, så slutar de att lyssna.
Vad är det som gör att en del alltid måste köna personer?

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är inte veganpropaganda, det är vetenskapligt belagt, speciellt chark är dåligt för dig.

Jag har inget emot att skolan delar fakta med eleverna, jorden är inte platt och solen roterar inte runt jorden. Det finns skolor som har problem med detta och de anser jag ska bort.
Alfredo Alfredo skrev:
Är vi inte väldigt långt ifrån trådens ämne nu?

"Här diskuterar vi nu användningen av "hen" som alternativ till hon eller han."
Håller med! Däremot så är frågorna relaterade till ”hen”, eftersom de har bidragit till spridningen. Det är som tex vid cancer. Mekanismen bakom celldelning kan diskuteras separat eller vid specifika fall och hur det påverkar övriga kroppen och hälsan hos den drabbade.
Maria T Maria T skrev:
En del, tyvärr ganska många, har svårt att fokusera på vad en person säger, berättar, om det är svårt att avgöra vad som finns, eller inte, i skrevet.
Har en egenupplevd och en berättad upplevelse om detta -när [vissa] personer lyssnar men har svårt att avgöra om den de lyssnar till är en han eller en hon, så slutar de att lyssna.
Det är en inbyggd och automatisk process hos människan att avgöra om någon är ett hot eller ej. Inget man tänker på direkt. I en bekant och homogen miljö sparar detta energi och man känner sig säker. När detta inte gäller krävs det en aktiv handling. Detta kräver energi. Därför finns städer, gränser och länder.

T ex om en kvinna går ute ensam en sen kväll och möter en annan person, är det nog skönt att kunna avgöra om det är en man eller ej.

Maria T
T tmjreviews skrev:
Det är en inbyggd och automatisk process hos människan att avgöra om någon är ett hot eller ej. Inget man tänker på direkt. I en bekant och homogen miljö sparar detta energi och man känner sig säker. När detta inte gäller krävs det en aktiv handling. Detta kräver energi. Därför finns städer, gränser och länder.
T ex om en kvinna går ute ensam en sen kväll och möter en annan person, är det nog skönt att kunna avgöra om det är en man eller ej.
I det håller jag med dig, har oroat mig för om personen bakom mig på gångvägen skulle kunna vara ett hot eller inte (hot kan vara ungdomar, oavsett kön).

Men, att inte kunna lyssna klart på en person som talar för att det kryper så mycket i dig då du inte kan köna denna person, det är inte på något sätt okej.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Personer vill väl iofs köna sig själva. Jag har inget problem med det, jag har mött massor med gay-personer, både manliga och kvinnliga, även trans. Många av mina vänner är gay.

Det som förvånar mig är att folk tror det är politik. För mig är det helt galet och de extremister som försöker få oss normala människor att tro att politik och kön är synonymt har jag väldigt svårt att respektera.

De har varken förstått politik eller kön. Det är för mig helt galet.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Personer vill väl iofs köna sig själva. Jag har inget problem med det, jag har mött massor med gay-personer, både manliga och kvinnliga, även trans. Många av mina vänner är gay.

Det som förvånar mig är att folk tror det är politik. För mig är det helt galet och de extremister som försöker få oss normala människor att tro att politik och kön är synonymt har jag väldigt svårt att respektera.

De har varken förstått politik eller kön. Det är för mig helt galet.
Normala människor, givet att man då avser normalfördelningskurvan, är heterosexuella.

Man kan inte välja sitt kön endast genom att själv identifiera sig som det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Normala människor, givet att man då avser normalfördelningskurvan, är heterosexuella.

Man kan inte välja sitt kön endast genom att själv identifiera sig som det.
Varför citerade du mig? MIssar jag något?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.