77 871 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 18 604 inlägg
Det är visst politik. Det har dessutom en indoktrinerande funktion. Ett fritt samhälle utnyttjar inte skolplikten till förmån för privata intresseorganisationer.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 604 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Ska jag eller ska jag inte uppfatta det som att det enda du bryr dig om när det gäller att könsbestämma en människa är SRY-genen?AndersMalmgren skrev:
En människa med fungerande SRY-gen är en man och alla andra är kvinnor?
De andra 4 kriterierna som du citerade har alltså ingen betydelse?
Medlem
· Halland
· 4 170 inlägg
Du och Birgit S påminner mig om Rocky IV, Apollo Creed möter Ivan Drago. Clash of civilizations, två fundamentalt skilda världsbilder möts. Skall nog sätta på lite Survivor och lyssna.AndersMalmgren skrev:
Edit: Survivor - Burning Heart
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 604 inlägg
Jag kan ju iallafall sträcka mig till att kalla transor för kvinnor för de har valt att identifiera sig så.A Anders_Nilsson skrev:
Jag har ingen egen definition vad gäller den biologiska definitionen. Det som medicinskt kunniga och vetenskapen säger gäller. Däremot är det ingen som har lyckats definiera t ex vad som är definitionen på en kvinna om hon inte är det biologiskt. Vad någon identifierar sig som är inte entydigt och går därför inte att definiera.BirgitS skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 503 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 503 inlägg
En del, tyvärr ganska många, har svårt att fokusera på vad en person säger, berättar, om det är svårt att avgöra vad som finns, eller inte, i skrevet.G gaidin skrev:
Har en egenupplevd och en berättad upplevelse om detta -när [vissa] personer lyssnar men har svårt att avgöra om den de lyssnar till är en han eller en hon, så slutar de att lyssna.
Vad är det som gör att en del alltid måste köna personer?
D djac skrev:
Håller med! Däremot så är frågorna relaterade till ”hen”, eftersom de har bidragit till spridningen. Det är som tex vid cancer. Mekanismen bakom celldelning kan diskuteras separat eller vid specifika fall och hur det påverkar övriga kroppen och hälsan hos den drabbade.Alfredo skrev:
Det är en inbyggd och automatisk process hos människan att avgöra om någon är ett hot eller ej. Inget man tänker på direkt. I en bekant och homogen miljö sparar detta energi och man känner sig säker. När detta inte gäller krävs det en aktiv handling. Detta kräver energi. Därför finns städer, gränser och länder.Maria T skrev:En del, tyvärr ganska många, har svårt att fokusera på vad en person säger, berättar, om det är svårt att avgöra vad som finns, eller inte, i skrevet.
Har en egenupplevd och en berättad upplevelse om detta -när [vissa] personer lyssnar men har svårt att avgöra om den de lyssnar till är en han eller en hon, så slutar de att lyssna.
T ex om en kvinna går ute ensam en sen kväll och möter en annan person, är det nog skönt att kunna avgöra om det är en man eller ej.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 503 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 503 inlägg
I det håller jag med dig, har oroat mig för om personen bakom mig på gångvägen skulle kunna vara ett hot eller inte (hot kan vara ungdomar, oavsett kön).T tmjreviews skrev:Det är en inbyggd och automatisk process hos människan att avgöra om någon är ett hot eller ej. Inget man tänker på direkt. I en bekant och homogen miljö sparar detta energi och man känner sig säker. När detta inte gäller krävs det en aktiv handling. Detta kräver energi. Därför finns städer, gränser och länder.
T ex om en kvinna går ute ensam en sen kväll och möter en annan person, är det nog skönt att kunna avgöra om det är en man eller ej.
Men, att inte kunna lyssna klart på en person som talar för att det kryper så mycket i dig då du inte kan köna denna person, det är inte på något sätt okej.
Personer vill väl iofs köna sig själva. Jag har inget problem med det, jag har mött massor med gay-personer, både manliga och kvinnliga, även trans. Många av mina vänner är gay.Maria T skrev:En del, tyvärr ganska många, har svårt att fokusera på vad en person säger, berättar, om det är svårt att avgöra vad som finns, eller inte, i skrevet.
Det som förvånar mig är att folk tror det är politik. För mig är det helt galet och de extremister som försöker få oss normala människor att tro att politik och kön är synonymt har jag väldigt svårt att respektera.
De har varken förstått politik eller kön. Det är för mig helt galet.
Normala människor, givet att man då avser normalfördelningskurvan, är heterosexuella.G gaidin skrev:Personer vill väl iofs köna sig själva. Jag har inget problem med det, jag har mött massor med gay-personer, både manliga och kvinnliga, även trans. Många av mina vänner är gay.
Det som förvånar mig är att folk tror det är politik. För mig är det helt galet och de extremister som försöker få oss normala människor att tro att politik och kön är synonymt har jag väldigt svårt att respektera.
De har varken förstått politik eller kön. Det är för mig helt galet.
Man kan inte välja sitt kön endast genom att själv identifiera sig som det.