75 796 lĂ€st · 2 186 svar
76k lÀst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt anvÀndning
Ja, det har nog aldrig funnits ett behov av ordet "boxerska". đD djac skrev:
"Manlig boxare" Àr det vÀl ingen som skriver/sÀger sÄ varför behövs kvalifikationen "kvinnlig"? (Retorisk frÄga).
Ja du, antar att det Àr för att manlig boxning kom före den kvinnliga?P pmd skrev:
Jag Àr fotbollsintresserad och idag nÀr de stora lagen har bÄde manliga och kvinnliga lag sÄ behöver man ibland lÀsa rÀtt lÄngt i artiklarna för att kunna utlÀsa vilket av de tvÄ det handlar om, dÀr skulle kanske fotbollsspelerska kunnat fylla en funktion.
Det inlĂ€gget hade jag inte sett nĂ€r jag skrev #2 035. đD djac skrev:
Men det Àr vÀl snarare lite manschauvinistiskt Àn homofobt?
Det bÀsta Àr att i rubriken ange vilken slags fotboll det handlar om. DÄ slipper de som Àr ointresserade av den ena eller den andra varianten lÀsa halva artikeln i onödan.D djac skrev:
För mig rĂ€cker det med att det stĂ„r "fotboll" i artikeln âŠ
Jag tÀnker att "hen" hÀr felaktigt syftar pÄ en icke-heteroperson och att alla de egenskaper han ger sin grabb dÄ stÀlls i motsats till en icke CIS-man, kombinationen av "ser mycket bra ut, Àr smart och har ett otroligt starkt driv", "Han Àr sÄ lÄngt frÄn hen man kan vara" tycker jag faller under detta.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 41 086 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 41 086 inlÀgg
Det handlar inte om att göra vissa mÀnniskor som Àr ovanliga till norm utan att acceptera att vissa mÀnniskor trots att de Àr ovanliga har rÀtt att bestÀmma hur de ska betraktas och behandlas av andra. Alla passar inte in i antingen tre- eller fyrkantiga hÄl.A Anders_Nilsson skrev:
VÀljer man kön sÄ Àr det ju knappast ett biologiskt kön lÀngre, vilket var vad det handlade om.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 41 086 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 41 086 inlÀgg
En spindel blir inte en insekt om du opererar bort tvÄ ben. Varför skulle operera bort kroppsdelar pÄ en mÀnniska pÄverka vilket kön man Àr?BirgitS skrev:
Alfredo skrev:
Och budskapet Àr att han Àr en han och inget annat. Termen korrigerande undervisning syftar till att vara en motvikt till skolans politiska agenda, ej att vara ett hinder i barnens lÀggning och person.D djac skrev: