P
D djac skrev:
Man anvÀnder vÀl kvinnliga boxaren om boxande kvinnor, googlade lite och fick mycket trÀffar pÄ det iaf?
Ja, det har nog aldrig funnits ett behov av ordet "boxerska". 😉

"Manlig boxare" Àr det vÀl ingen som skriver/sÀger sÄ varför behövs kvalifikationen "kvinnlig"? (Retorisk frÄga).
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Om dÄ nÄgon föds med XXY och fungerande SRY-gen, tar bort penis och testiklar, vad Àr dÄ den mÀnniskan enligt dig?
En del av rekryteringsbasen för en freak show. 🙃
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
DÀremot Àr nog risken stor att en person som anser att en annan mÀnniska Àr pedofil bara för att de Àlskar nÄgon av samma kön kommer diskriminera den personen om de fÄr chansen.
Det Àr nog bara Jan Guillou som har (eller snarare hade) den missuppfattningen 

 
P
P pmd skrev:
Det hade kanske varit bÀttre med stavningen "hÀn" (som i finskan dÀr hon och han inte finns)?
"Hön" kanske hade varit Ànnu bÀttre? Det Àr svÄrare att förknippa det med nÄgot annat.
 
D
P pmd skrev:
Ja, det har nog aldrig funnits ett behov av ordet "boxerska". 😉

"Manlig boxare" Àr det vÀl ingen som skriver/sÀger sÄ varför behövs kvalifikationen "kvinnlig"? (Retorisk frÄga).
Ja du, antar att det Àr för att manlig boxning kom före den kvinnliga?

Jag Àr fotbollsintresserad och idag nÀr de stora lagen har bÄde manliga och kvinnliga lag sÄ behöver man ibland lÀsa rÀtt lÄngt i artiklarna för att kunna utlÀsa vilket av de tvÄ det handlar om, dÀr skulle kanske fotbollsspelerska kunnat fylla en funktion.
 
P
D djac skrev:
Hmm...

"Den Àldsta grabben Àr en riktig flickmagnet. Han ser mycket bra ut, Àr smart och har ett otroligt starkt driv. HÀr finns ingen toffelhjÀlte, utan tjejerna stÄr i kö för att fÄ vara med honom. Han Àr sÄ lÄngt frÄn hen man kan vara."

NÄgot Àr det som luktar i alla fall.
Det inlĂ€gget hade jag inte sett nĂ€r jag skrev #2 035. 🙂

Men det Àr vÀl snarare lite manschauvinistiskt Àn homofobt?
 
P
D djac skrev:
Jag Àr fotbollsintresserad och idag nÀr de stora lagen har bÄde manliga och kvinnliga lag sÄ behöver man ibland lÀsa rÀtt lÄngt i artiklarna för att kunna utlÀsa vilket av de tvÄ det handlar om, dÀr skulle kanske fotbollsspelerska kunnat fylla en funktion.
Det bÀsta Àr att i rubriken ange vilken slags fotboll det handlar om. DÄ slipper de som Àr ointresserade av den ena eller den andra varianten lÀsa halva artikeln i onödan.

För mig rĂ€cker det med att det stĂ„r "fotboll" i artikeln 

 
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det inlĂ€gget hade jag inte sett nĂ€r jag skrev #2 035. 🙂

Men det Àr vÀl snarare lite manschauvinistiskt Àn homofobt?
Jag tÀnker att "hen" hÀr felaktigt syftar pÄ en icke-heteroperson och att alla de egenskaper han ger sin grabb dÄ stÀlls i motsats till en icke CIS-man, kombinationen av "ser mycket bra ut, Àr smart och har ett otroligt starkt driv", "Han Àr sÄ lÄngt frÄn hen man kan vara" tycker jag faller under detta.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Du försöker göra extrema undantag till norm. Lite som att handikappanpassa Mount Everedt eller förbjuda bestigning för att det inte gÄr att göra i rullstol.

Dessa vÀldigt fÄ undantag fÄr helt enkelt vÀlja kön efter lÀkarutredning.
Det handlar inte om att göra vissa mÀnniskor som Àr ovanliga till norm utan att acceptera att vissa mÀnniskor trots att de Àr ovanliga har rÀtt att bestÀmma hur de ska betraktas och behandlas av andra. Alla passar inte in i antingen tre- eller fyrkantiga hÄl.

VÀljer man kön sÄ Àr det ju knappast ett biologiskt kön lÀngre, vilket var vad det handlade om.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja operar man bort penis Àr man fortafrande biologiskt en man
Och hur var det med resten?
Var drar du grÀnsen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur var det med resten?
Var drar du grÀnsen?
Jag drar grÀnsen vid den biologiska definitionen jag lÀnka.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag drar grÀnsen vid den biologiska definitionen jag lÀnka.
SÄ hur blev det nu med nÄgon som föds med SRY-gen, opererar bort penis och testiklar (eller aldrig haft fungerande testiklar och normal penisstorlek) sÄ att testosteronhalten blir som hos en kvinna?
 
BirgitS BirgitS skrev:
SÄ hur blev det nu med nÄgon som föds med SRY-gen, opererar bort penis och testiklar (eller aldrig haft fungerande testiklar och normal penisstorlek) sÄ att testosteronhalten blir som hos en kvinna?
En spindel blir inte en insekt om du opererar bort tvÄ ben. Varför skulle operera bort kroppsdelar pÄ en mÀnniska pÄverka vilket kön man Àr?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är vi inte vĂ€ldigt lĂ„ngt ifrĂ„n trĂ„dens Ă€mne nu?

"HÀr diskuterar vi nu anvÀndningen av "hen" som alternativ till hon eller han."
D djac skrev:
Hmm...

"Den Àldsta grabben Àr en riktig flickmagnet. Han ser mycket bra ut, Àr smart och har ett otroligt starkt driv. HÀr finns ingen toffelhjÀlte, utan tjejerna stÄr i kö för att fÄ vara med honom. Han Àr sÄ lÄngt frÄn hen man kan vara."

NÄgot Àr det som luktar i alla fall.
Och budskapet Àr att han Àr en han och inget annat. Termen korrigerande undervisning syftar till att vara en motvikt till skolans politiska agenda, ej att vara ett hinder i barnens lÀggning och person.
 
D
T tmjreviews skrev:
Och budskapet Àr att han Àr en han och inget annat. Termen korrigerande undervisning syftar till att vara en motvikt till skolans politiska agenda, ej att vara ett hinder i barnens lÀggning och person.
Kan du berÀtta mer om "skolans politiska agenda"?
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.