BirgitS BirgitS skrev:
Så hur blev det nu med någon som föds med SRY-gen, opererar bort penis och testiklar (eller aldrig haft fungerande testiklar och normal penisstorlek) så att testosteronhalten blir som hos en kvinna?
Fortfarande biologiskt en man

Edit: man kan aldrig få ner nivåerna på de nivåer som en kvinna. I bästa fall blir det en butch

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Kan du berätta mer om "skolans politiska agenda"?
-Prideplaggor trots att det är en privat intresseorganisation. Då skulle jag föredra FNs flagga, Rädda barnen, Röda korset, osv i prioritetsordning om man nu skall ha andra flaggor än den svenska.
-Vegansk mat (köttfria dagar).
-Genuspedagogik
-“Fira” Pride

Allt detta förknippar jag med personer som använder sk. ordet hen.

D
T tmjreviews skrev:
-Prideplaggor trots att det är en privat intresseorganisation. Då skulle jag föredra FNs flagga, Rädda barnen, Röda korset, osv i prioritetsordning om man nu skall ha andra flaggor än den svenska.
-Vegansk mat (köttfria dagar).
-Genuspedagogik
-“Fira” Pride

Allt detta förknippar jag med personer som använder sk. ordet hen.
Ja, det här är ju inte politik, så det är inte riktigt svaret men det var kanske inte det du menade. Det var kanske att du bara helt enkelt inte vill ha ett fritt, jämlikt och rättvist samhälle?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kan du berätta mer om "skolans politiska agenda"?
Grabben går i mellanstadiet och får veganpropaganda serverat varje dag med floskler som att det inte är nyttigt att äta kött. Ett par dagar i veckan får de fisk eller kött.

Som tur är har han hemma första tjing på allt kött och min fru serverar stekt eller kokt ägg varje dag. Hon ser också till att han äter rejält med ost, som är en utmärkt köttersättning.

I morgon blir det baconorgie, hittade på rea på min lokala Coop. Betydligt bättre än chips.

• Gilla
tmjreviews
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Om skolan skulle börja ha undervisning i kristendom på lågstadiet igen så skulle kanske en del föräldrar vilja ge sina barn lite korrigerande undervisning hemma.
Själv skulle jag inte benämna det korrigerande undervisning eftersom det då betyder att det skolan säger är fel.
Jag som icke-troende skulle nöja mig med att förklara att det finns olika saker man kan tro, själv tror jag inte på det.
P pmd skrev:
Det är nog bara Jan Guillou som har (eller snarare hade) den missuppfattningen …
Björn Söder har ju jämfört homosexualitet med djursex och pedofili, så Guillou är/var åtminstone inte ensam.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Grabben går i mellanstadiet och får veganpropaganda serverat varje dag med floskler som att det inte är nyttigt att äta kött. Ett par dagar i veckan får de fisk eller kött.

Som tur är har han hemma första tjing på allt kött och min fru serverar stekt eller kokt ägg varje dag. Hon ser också till att han äter rejält med ost, som är en utmärkt köttersättning.

I morgon blir det baconorgie, hittade på rea på min lokala Coop. Betydligt bättre än chips.
Det är inte veganpropaganda, det är vetenskapligt belagt, speciellt chark är dåligt för dig.

Jag har inget emot att skolan delar fakta med eleverna, jorden är inte platt och solen roterar inte runt jorden. Det finns skolor som har problem med detta och de anser jag ska bort.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är inte veganpropaganda, det är vetenskapligt belagt, speciellt chark är dåligt för dig.

Jag har inget emot att skolan delar fakta med eleverna, jorden är inte platt och solen roterar inte runt jorden. Det finns skolor som har problem med detta och de anser jag ska bort.
Det är en vanlig teknik bland vissa att presentera den egna ståndpunkten som vetenskapligt belagd och alla andra har fel. Den gröna omställningen är en annan sådan hype.

Om nu kött är skadligt för människor kan du ju fundera på vår tanduppsättning samt det faktum att vi som enda veganska djur inte kan smälta cellulosa.

I alla fall hade Agnes Wold en läsvärd artikel i Expressen för ett par dagar sedan om det röda köttet. Tydligen är sänkningen från Livsmedelsverket till 350 gram i veckan inte baserad på hälsa, utan på klimatavtryck. Bra ifall detta presenteras tydligare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Det är en vanlig teknik bland vissa att presentera den egna ståndpunkten som vetenskapligt belagd och alla andra har fel. Den gröna omställningen är en annan sådan hype.

Om nu kött är skadligt för människor kan du ju fundera på vår tanduppsättning samt det faktum att vi som enda veganska djur inte kan smälta cellulosa.

I alla fall hade Agnes Wold en läsvärd artikel i Expressen för ett par dagar sedan om det röda köttet. Tydligen är sänkningen från Livsmedelsverket till 350 gram i veckan inte baserad på hälsa, utan på klimatavtryck. Bra ifall detta presenteras tydligare.
Den största studien är väl den som gjort på senare tid i Storbritannien, det är nog helt okontroversiellt, i stort sett alla studier som görs pekar åt samma håll och en mycket kort sammanfattning hittar du här: https://www.ed.ac.uk/news/2024/cuts-processed-meat-intake-bring-health-benefits

Att vi måste ändra matvanor för klimatet är också sant men har inte med individens hälsa att göra.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fortfarande biologiskt en man

Edit: man kan aldrig få ner nivåerna på de nivåer som en kvinna. I bästa fall blir det en butch
En butch är en kvinna så hur ska du ha det egentligen?
Eunucker har så låga halter testosteron att de inte kommer i målbrottet.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Vegan eller vegetarian? Jag tror det är ovanligt med skolor som predikar att man ska äta vegan. Ser jag på min dotters skola (också mellanstadiet) så är det vegetariskt ibland. Veganskt har jag nog aldrig sett.
Hemma äts det kött, fisk, och vegetariskt.
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske betydligt bättre, det har jag ingen aning om..därmed inte sagt att det är nyttigt.
A Anders_Nilsson skrev:
Vår tanduppsättning påminner endel om apors, grisars och björnars. Mig veterligen måste de inte äta kött varenda dag.
Själv är jag allätare och vissa dagar äter jag vegetariskt, utan att det för den skull är cellulosa.

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En butch är en kvinna så hur ska du ha det egentligen?
Eunucker har så låga halter testosteron att de inte kommer i målbrottet.
Ja som ser ut som en man 😂

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Att människan har tänder som klarar av kött betyder verkligen inte att vår kropp mår bra av en massa kött varje dag. I jägar- och samlarkulturer samt under större delen med jordbrukskultur var kött något man inte fick i sig varje dag. Det är tidsödande att jaga och det är inte alla dagar som man lyckas lägga ner något byte, samt en hare som en hel familj ska dela på blir inte mycket per person.

I samband med att jordbrukskulturen uppstod förändrades genuppsättningen så att människor tål (mår bra av) en kost baserad på sädesslag, alltså gröt, bröd etc. blev en bas i kosten.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja som ser ut som en man 😂
Eftersom de har penisen kvar, men de saknar adamsäpple, skelett- och muskeltillväxt jämfört med en vanlig man. Men hur blir det nu om man tar bort penisen på eunucker?
... historiskt en vuxen man med skadad testikelfunktion och låg testosteronkoncentration i blodet. Denna åkomma som fanns med sedan barndomen resulterade i att individen aldrig gick igenom puberteten, behöll sin ljusa röst, inte fick särskilt utvecklad muskulatur, ingen könsbehåring eller skäggväxt och aldrig fick någon könsdrift.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eunucker

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Det står ju i din citerade text är det är en man med en åkomma? Skulle hans kön ändras av att du för att strö salt i såren även klipper av penisen?

BirgitS
A ajn82 skrev:
Det står ju i din citerade text är det är en man med en åkomma? Skulle hans kön ändras av att du för att strö salt i såren även klipper av penisen?
Vi diskuterar t.ex. hur folk som genomgår könsrelaterade operationer ska benämnas.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.