75 796 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
När det gäller den algeriska boxaren (jag använder maskulin ändelse efter "boxerska" knappast används i dagligt tal) så blev det aldrig klarlagt på vilka kriterier hon påstods vara man och därmed diskvalificerades från deltagande i VM 2023.Nötegårdsgubben skrev:
Man använder väl kvinnliga boxaren om boxande kvinnor, googlade lite och fick mycket träffar på det iaf?P pmd skrev:
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Du försöker göra extrema undantag till norm. Lite som att handikappanpassa Mount Everedt eller förbjuda bestigning för att det inte går att göra i rullstol.BirgitS skrev:@AndersMalmgren (går ju inte att svara på vanligt sätt när ditt inlägg bara består av citat)
Och på vilket sätt ?
Om då någon föds med XXY och fungerande SRY-gen, tar bort penis och testiklar, vad är då den människan enligt dig?
Fortfarande en man fast 4 av 5 faktorer pekar på en kvinna?
Är verkligen könshormoner lämpligt att ta med?
Alla har både testosteron och östrogen i kroppen.
Dessa väldigt få undantag får helt enkelt välja kön efter läkarutredning.
*Räcker upp handen* 😉D djac skrev:
Jag prenumererar på Språktidningen och är allmänt språkligt konservativ. Min favoritspalt är "Språkpolisen".D djac skrev:Jag tror mer på den "språkliga pyramiden", ju högre upp man befinner sig ju lättare har man för att ta till sig språklig utveckling, dvs de som läser mycket, kanske jobbar med texter, inom akademin, osv har nog inte haft några betänkligheter över detta, eller andra klargörande och förenklande ord. Jag tror tex att de som läser Språktidningen är en ganska smal grupp.
Sara Lövestams krönikor är också oftast läsbara, pga att hon är mycket kunnig. Hon är ibland lite språkradikal utan att det blir tråkigt.
Det hade kanske varit bättre med stavningen "hän" (som i finskan där hon och han inte finns)?A AG A skrev:
"Den" …A AG A skrev:
Demokratiskt är nog inte riktigt rätt beskrivning. Det hålls inga omröstningar om vilka ord som ska ingå i språket.D djac skrev:
Anarkistiskt ligger nog närmare, även om det nog är ett lite för starkt ord. Liberalt är nog närmast.
Välj själv etikett, du kan introducera vad du vill och folket "röstar" genom att använda eller nonchalera ditt bidrag, om tillräckligt många tycker det är användbart så smyger det in i språket.P pmd skrev:
Små barn påverkas lättare än äldre barn. Vi vet väl inte vilka åldrar tmjreviews barn har?Fairlane skrev:
Om skolan skulle börja ha undervisning i kristendom på lågstadiet igen så skulle kanske en del föräldrar vilja ge sina barn lite korrigerande undervisning hemma.
Kanske, men jag tror inte att jag har sett tmjreviews yttra fördomar mot homosexuella.Fairlane skrev:
Hmm...P pmd skrev:
"Den äldsta grabben är en riktig flickmagnet. Han ser mycket bra ut, är smart och har ett otroligt starkt driv. Här finns ingen toffelhjälte, utan tjejerna står i kö för att få vara med honom. Han är så långt från hen man kan vara."
Något är det som luktar i alla fall.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Ja operar man bort penis är man fortafrande biologiskt en manBirgitS skrev:@AndersMalmgren (går ju inte att svara på vanligt sätt när ditt inlägg bara består av citat)
Och på vilket sätt ?
Om då någon föds med XXY och fungerande SRY-gen, tar bort penis och testiklar, vad är då den människan enligt dig?
Fortfarande en man fast 4 av 5 faktorer pekar på en kvinna?
Är verkligen könshormoner lämpligt att ta med?
Alla har både testosteron och östrogen i kroppen.
De flesta av oss tror jag går på utseendet. Kromosomundersökning är för svårt att göra snabbt när man träffar en människa första gången.BirgitS skrev:
Inspektion av könsorgan är lättare, men det är bara socialt accepterat i särskilda sammanhang. Det finns dock en viss risk för felaktiga slutsatser.
En import från amerikanskt språkbruk. Det har förekommit i engelskan rätt länge, men inte alltid i dagens mer ideologiska användningsmönster. Wiktionary har exempel från 1611, 2006 och 2007.BirgitS skrev:
Det sista exemplet är, lustigt nog, från en Harry Potter-bok. 😎