P
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det gör jag verkligen inte.
Det är nog mycket få som gör det. Feminina ändelser finns inte i så värst stor utsträckning i svenskan längre.

Ibland glömmer jag bort att det mesta som skrivs i forumet tas på blodigt allvar och lägger inte på en "onödig" smiley.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bland annat vann två män guld i damboxning i OS i år. Hade de fått genomgå seriösa könstest hade man sett att de hade XY-kromosomer och genomgått en manlig pubertet. I OS-sammanhang har man dock låtit självidentifiering gå före verkligheten och låtit dem tävla som kvinnor mot bättre vetande.
När det gäller den algeriska boxaren (jag använder maskulin ändelse efter "boxerska" knappast används i dagligt tal) så blev det aldrig klarlagt på vilka kriterier hon påstods vara man och därmed diskvalificerades från deltagande i VM 2023.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
När det gäller den algeriska boxaren (jag använder maskulin ändelse efter "boxerska" knappast används i dagligt tal) så blev det aldrig klarlagt på vilka kriterier hon påstods vara man och därmed diskvalificerades från deltagande i VM 2023.
Man använder väl kvinnliga boxaren om boxande kvinnor, googlade lite och fick mycket träffar på det iaf?

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, men det är en dålig analogi. Varför såra andra individer som kanske även har det svårt i livet. Det kostar inte mig något att kalla denna person för det kön de önskar. Notera jag inte använde hen i sista meningen,
"De" är tredje person pluralis, så det är också fel.

BirgitS BirgitS skrev:
@AndersMalmgren (går ju inte att svara på vanligt sätt när ditt inlägg bara består av citat)

Och på vilket sätt ?
Om då någon föds med XXY och fungerande SRY-gen, tar bort penis och testiklar, vad är då den människan enligt dig?
Fortfarande en man fast 4 av 5 faktorer pekar på en kvinna?

Är verkligen könshormoner lämpligt att ta med?
Alla har både testosteron och östrogen i kroppen.
Du försöker göra extrema undantag till norm. Lite som att handikappanpassa Mount Everedt eller förbjuda bestigning för att det inte går att göra i rullstol.

Dessa väldigt få undantag får helt enkelt välja kön efter läkarutredning.

P
D djac skrev:
Att somliga uppfattar ordet som politiskt handlar nog mer on korrelation än kausalitet. Undantag från nedanstående finns såklart på individnivå.
*Räcker upp handen* 😉
D djac skrev:
Jag tror mer på den "språkliga pyramiden", ju högre upp man befinner sig ju lättare har man för att ta till sig språklig utveckling, dvs de som läser mycket, kanske jobbar med texter, inom akademin, osv har nog inte haft några betänkligheter över detta, eller andra klargörande och förenklande ord. Jag tror tex att de som läser Språktidningen är en ganska smal grupp.
Jag prenumererar på Språktidningen och är allmänt språkligt konservativ. Min favoritspalt är "Språkpolisen".
Sara Lövestams krönikor är också oftast läsbara, pga att hon är mycket kunnig. Hon är ibland lite språkradikal utan att det blir tråkigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Samt att "Hen" lätt förknippas med "Hennes", varpå ordet inte alls verkar könsneutralt. Samt att det är ickebinära människor som vill kalla sig hen.
Det hade kanske varit bättre med stavningen "hän" (som i finskan där hon och han inte finns)?
A AG A skrev:
Hitta istället på ett nytt könsneutralt ord, som strikt används istället för att skriva "han/hon", eller när man inte känner till könet. Då kommer det med största sannolikhet inte möta några större protester.
"Den" …

• Gilla
AG A
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Språket är väldigt demokratiskt, du kan själv hitta på ett ersättningsord och om du gör det briljant så får det spridning.
Demokratiskt är nog inte riktigt rätt beskrivning. Det hålls inga omröstningar om vilka ord som ska ingå i språket.
Anarkistiskt ligger nog närmare, även om det nog är ett lite för starkt ord. Liberalt är nog närmast.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Demokratiskt är nog inte riktigt rätt beskrivning. Det hålls inga omröstningar om vilka ord som ska ingå i språket.
Anarkistiskt ligger nog närmare, även om det nog är ett lite för starkt ord. Liberalt är nog närmast.
Välj själv etikett, du kan introducera vad du vill och folket "röstar" genom att använda eller nonchalera ditt bidrag, om tillräckligt många tycker det är användbart så smyger det in i språket.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ajdå, tackar barn som måste få korrigerande undervisning. Synd att de inte fick en grund att stå på så de kunde fatta egna beslut.
Små barn påverkas lättare än äldre barn. Vi vet väl inte vilka åldrar tmjreviews barn har?
Om skolan skulle börja ha undervisning i kristendom på lågstadiet igen så skulle kanske en del föräldrar vilja ge sina barn lite korrigerande undervisning hemma.
Fairlane Fairlane skrev:
Om en av dessa grabbar växer upp och visar sig gillar män så blir det nog tufft med sådana föräldrar...
Kanske, men jag tror inte att jag har sett tmjreviews yttra fördomar mot homosexuella.

D
P pmd skrev:
Kanske, men jag tror inte att jag har sett tmjreviews yttra fördomar mot homosexuella.
Hmm...

"Den äldsta grabben är en riktig flickmagnet. Han ser mycket bra ut, är smart och har ett otroligt starkt driv. Här finns ingen toffelhjälte, utan tjejerna står i kö för att få vara med honom. Han är så långt från hen man kan vara."

Något är det som luktar i alla fall.

• Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
@AndersMalmgren (går ju inte att svara på vanligt sätt när ditt inlägg bara består av citat)

Och på vilket sätt ?
Om då någon föds med XXY och fungerande SRY-gen, tar bort penis och testiklar, vad är då den människan enligt dig?
Fortfarande en man fast 4 av 5 faktorer pekar på en kvinna?

Är verkligen könshormoner lämpligt att ta med?
Alla har både testosteron och östrogen i kroppen.
Ja operar man bort penis är man fortafrande biologiskt en man

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall vad är en människa som har 2 X- och 1 Y-kromosom, XXY?
Marginella fenomen? Nästan i klass med mätfel?

Det går dock inte, såvitt jag vet, att byta ut sin kromosomuppsättning, så den överväldigande majoriteten har antingen XX- eller XY-kromosomer.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Eller något annat som avgör?
De flesta av oss tror jag går på utseendet. Kromosomundersökning är för svårt att göra snabbt när man träffar en människa första gången.

Inspektion av könsorgan är lättare, men det är bara socialt accepterat i särskilda sammanhang. Det finns dock en viss risk för felaktiga slutsatser.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det länkades för några dagar sen till en artikel där det stod att unga har börjat använda singulärt "dom" därför att de anser att "hen" inte är ett ideologiskt ställningstagande längre.
En import från amerikanskt språkbruk. Det har förekommit i engelskan rätt länge, men inte alltid i dagens mer ideologiska användningsmönster. Wiktionary har exempel från 1611, 2006 och 2007.
Det sista exemplet är, lustigt nog, från en Harry Potter-bok. 😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.