D
A AG A skrev:
Hitta istället på ett nytt könsneutralt ord, som strikt används istället för att skriva "han/hon", eller när man inte känner till könet. Då kommer det med största sannolikhet inte möta några större protester.
Språket är väldigt demokratiskt, du kan själv hitta på ett ersättningsord och om du gör det briljant så får det spridning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
På vilket sött är det diskriminering att jag har en annan uppfattning?
Det har jag väl inte påstått att det är?
Däremot är nog risken stor att en person som anser att en annan människa är pedofil bara för att de älskar någon av samma kön kommer diskriminera den personen om de får chansen.
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har aldrig behandlat människor dåligt bara för att de klär sig i kvinnokläder eller liknande. På en stor arbetsplats är de bara ännu en minoritet.
Du gör det inte, jag gör det inte, Anders Malmgren gör det inte, men går man över på andra sidan vägen när man möter en person så har har jag svårt att tro att man skulle behandla den personen bra på en arbetsplats.
A Anders_Nilsson skrev:
Men det är verkligen vänster att inte vilja tillåta människor att ha en annan uppfattning.
Jag skulle nog påstå att det vare sig är vänster eller höger, utan bara allmänt inskränkt. Ser man exempelvis på nazister så är de höger enligt vissa och vänster enligt andra, samma med SD, höger enligt vissa och vänster enligt andra (själva ser de sig nog inte som vänster) och det händer ju då och då i de kretsarna att en annan uppfattning inte vill tillåtas.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Hur många Pridetåg har det genomförts i utsatta områden? Varför talar inte V/MP/S om vad deras kärnväljare tycker om Pride? Var finns de feministerna när deras systrar förtrycks?

Minsta gemensamma nämnaren är röstfiske och att samla alla offer. Pride är därför en politisk organisation, eftersom den används av vänstern för att få röster.
Du glömde "vänsterpartierna", M, L, C och KD som också går i tåget. Gör de det för att röstfiska åt V/MP/S?
M brukar ha en rätt stor representation och hade det i årets tåg i Stockholm. De gick säkert där med M-flaggor för att samla röster till motståndarna...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Efter en dag i skolan med påtvingad veganmat har mina två söner fått grillad ryggbiff. Serranoskinka kan man ta med sig till skolan. De har fått korrigerande undervisning hemma så att de blir normala grabbar med rätt språkbruk och värderingar.
Ajdå, tackar barn som måste få korrigerande undervisning. Synd att de inte fick en grund att stå på så de kunde fatta egna beslut.

Om en av dessa grabbar växer upp och visar sig gillar män så blir det nog tufft med sådana föräldrar...
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T tmjreviews skrev:
Man kan ju inte byta sitt biologiska kön. Vad någon tycker är därför helt irrelevant.

Det finns inga andra entydiga definitioner.
Vad är det som bestämmer det biologiska könet enligt dig?
Är det vilka kromosomer man?
I så fall vad är en människa som har 2 X- och 1 Y-kromosom, XXY?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om en man vill vara kvinna har jag inget problem kalla honom för henne. Hör ju till allmänt hyffs. Dock är det fortfarande en man.
Vad är det som enligt dig bestämmer om någon är en man eller en kvinna?
Är det vilka kromosomer man?
I så fall vad är en människa som har 2 X- och 1 Y-kromosom, XXY?
Eller något annat som avgör?
 
BirgitS
A AG A skrev:
Väldigt få, jag själv inräknad, har inga problem med att bli omnämnd som könsneutral. Att bli benämnd som exempelvis "denne" istället för han/hon, eller hen, är nog aldrig ett problem.
"Denne" är inte könsneutralt utan en manlig form, den kvinnliga motsvarigheten är "denna".

A AG A skrev:
Egentligen handlar det mest om det som ibland uttrycks som "kidnappning av ord". Samt att ordet "kidnappades" av extremfeminismen, vänstern och HBTQ-rörelsen.
Väldigt få vill identifiera sig med dessa grupper, genom att använda "deras" ord.
Ta tillbaka orden genom att använda dem i alla möjliga sammanhang där det klart framgår att du inte ställer upp på de rörelsernas ideolog. Gör många det så kommer inte orden att uppfattas som tillhöriga vissa grupper.

Det länkades för några dagar sen till en artikel där det stod att unga har börjat använda singulärt "dom" därför att de anser att "hen" inte är ett ideologiskt ställningstagande längre.
A AG A skrev:
Samt att "Hen" lätt förknippas med "Hennes", varpå ordet inte alls verkar könsneutralt.
Förknippar du ordet "hon" med "honom" också så att du tror att "hon" är en man?
Det är ju precis samma sak sett till utseende och ljud.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ajdå, tackar barn som måste få korrigerande undervisning. Synd att de inte fick en grund att stå på så de kunde fatta egna beslut.

Om en av dessa grabbar växer upp och visar sig gillar män så blir det nog tufft med sådana föräldrar...
Ingen fara! De är ståtliga grabbar över 190cm och 90kg, har fina flickvänner och är mycket omtyckta och har många vänner. De har fått en trygg och fin barndom med mycket kärlek, minnen, upplevelser, resor, mopedbilar, osv. Nu har jag även köpt en lägenhet så att den äldsta kan få den när han skall studera vidare, samt en utomlands som familjen kan använda under året.

Den äldsta grabben är en riktig flickmagnet. Han ser mycket bra ut, är smart och har ett otroligt starkt driv. Här finns ingen toffelhjälte, utan tjejerna står i kö för att få vara med honom. Han är så långt från hen man kan vara.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som bestämmer det biologiska könet enligt dig?
Är det vilka kromosomer man?
I så fall vad är en människa som har 2 X- och 1 Y-kromosom, XXY?
Det är ett litet undantag/missbildning och är inget representativt för människan. Inte en grund för att omdefiniera hela arten.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du glömde "vänsterpartierna", M, L, C och KD som också går i tåget. Gör de det för att röstfiska åt V/MP/S?
M brukar ha en rätt stor representation och hade det i årets tåg i Stockholm. De gick säkert där med M-flaggor för att samla röster till motståndarna...
De gör det från toppskiktet för att inte förknippas med SD, men jag har inte träffat en riktig moderat väljare som skulle göra detta.

När drevet är för starkt blir det omöjligt att stå utanför i Sverige.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som enligt dig bestämmer om någon är en man eller en kvinna?
Är det vilka kromosomer man?
I så fall vad är en människa som har 2 X- och 1 Y-kromosom, XXY?
Eller något annat som avgör?
Hos människor avgörs biologiskt kön av fem medfödda faktorer: könskromosomer (två x-kromosomer för kvinnor, en x- och en y-kromosom för män, specifikt Y-kromosomens SRY-gen som ger upphov till SRY-proteinet), typ av könskörtel, könshormoner, den inre reproduktiva anatomin (såsom livmodern hos kvinnor) och de yttre könsorganen
 
BirgitS
T tmjreviews skrev:
Det är ett litet undantag/missbildning och är inget representativt för människan. Inte en grund för att omdefiniera hela arten.
Ingen har pratat något om att omdefiniera en art.

Vad är det som bestämmer det biologiska könet enligt dig?
 
D
T tmjreviews skrev:
De gör det från toppskiktet för att inte förknippas med SD, men jag har inte träffat en riktig moderat väljare som skulle göra detta.

När drevet är för starkt blir det omöjligt att stå utanför i Sverige.
Det var i såna fall försigkommet, Moderaterna började delta i Pride innan SD blev en faktor att räkna med.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
@AndersMalmgren (går ju inte att svara på vanligt sätt när ditt inlägg bara består av citat)

Och på vilket sätt ?
Om då någon föds med XXY och fungerande SRY-gen, tar bort penis och testiklar, vad är då den människan enligt dig?
Fortfarande en man fast 4 av 5 faktorer pekar på en kvinna?

Är verkligen könshormoner lämpligt att ta med?
Alla har både testosteron och östrogen i kroppen.
 
T tmjreviews skrev:
Det är ett litet undantag/missbildning och är inget representativt för människan. Inte en grund för att omdefiniera hela arten.
BirgitS BirgitS skrev:
Om då någon föds med XXY och fungerande SRY-gen, tar bort penis och testiklar, vad är då den människan enligt dig?
Är vi inte väldigt långt ifrån trådens ämne nu?

"Här diskuterar vi nu användningen av "hen" som alternativ till hon eller han."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.