P pmd skrev:
Med könsbyte brukar man mena kirurgiska operationer och hormonbehandlingar som gör att en person blir mer lik en person av det motsatta könet. I Sverige måste man vara minst 18 år för att kunna ansöka om det i den offentliga sjukvården. (23 år för att bli av med könskörtlarna).

Den nya lagen om könstillhörighet handlar inte om könskorrigering utan om att byta juridiskt kön. Åldersgränsen för det har med den nya lagen sänkts till 16 år.
Man kan inte byta kön.
 
BirgitS
T tmjreviews skrev:
Man kan inte byta kön.
Så vad har du för krav för att någon ska vara just man resp. kvinna?
 
P
A AG A skrev:
Om jag förstått saken rätt, så ska man nu kunna byta kön kirugiskt vid 18års ålder.
Så har det var i ganska många år.
A AG A skrev:
Det är dessutom möjligt att göra det redan vid 15års ålder, efter särskild prövning.
Är det något nytt?
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För egen delhar jag mycket svårare för när exempelvis könsvanställning beskrivs som ”könskorrigering”, som vore det fixandet av en synnerligen ful näsa.
"Könskorrigering" är ett föråldrat uttryck. Numera kallas den sortens medicinsk behandling för "könsbekräftande vård".
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, liksom hen 😉
Ja, vilket visar att hen är onödigt. :)
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Berättar jag om en fotbollspelare och nämner att det är en kvinnlig sådan, så lär många tolka det annorlunda än om det är en manlig. Svårt att förhindra.
Om berättelsen handlar om en kvinna som spelar fotboll så skriver du väl fotbollspelerska?
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag konstaterar att vi förhoppningsvis redan är på väg dit.
Jag tror att det beror på vilka samhällsklasser man betraktar (eller det heter kanske socioekonomiska grupper numera?).
 
P
T tmjreviews skrev:
Man kan inte byta kön.
Man och kvinna kan genomgå hormonella och kirurgiska behandlingar som gör att de åtminstone ser ut som det f.d. motsatta könet. Men det går inte att byta kromosomer, det är korrekt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vad har du för krav för att någon ska vara just man resp. kvinna?
Man kan ju inte byta sitt biologiska kön. Vad någon tycker är därför helt irrelevant.

Det finns inga andra entydiga definitioner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vad har du för krav för att någon ska vara just man resp. kvinna?
Om en man vill vara kvinna har jag inget problem kalla honom för henne. Hör ju till allmänt hyffs. Dock är det fortfarande en man.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om en man vill vara kvinna har jag inget problem kalla honom för henne. Hör ju till allmänt hyffs. Dock är det fortfarande en man.
Det är inte allmänt hyffs. Psykvården behöver mer resurser.

Det är en vänsteragenda som går ut på att skydda intressegrupper nu när det inte finns riktiga arbetare. Hela rörelsen går ut på att vara offer och fördela något som andra skapar. Alla röster räknas! Alla tänkbara offer skall med. Från islamister till feminister.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Om berättelsen handlar om en kvinna som spelar fotboll så skriver du väl fotbollspelerska?
Nej det gör jag verkligen inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.