75 800 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Man kan inte byta kön.P pmd skrev:Med könsbyte brukar man mena kirurgiska operationer och hormonbehandlingar som gör att en person blir mer lik en person av det motsatta könet. I Sverige måste man vara minst 18 år för att kunna ansöka om det i den offentliga sjukvården. (23 år för att bli av med könskörtlarna).
Den nya lagen om könstillhörighet handlar inte om könskorrigering utan om att byta juridiskt kön. Åldersgränsen för det har med den nya lagen sänkts till 16 år.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Det är inte allmänt hyffs. Psykvården behöver mer resurser.AndersMalmgren skrev:
Det är en vänsteragenda som går ut på att skydda intressegrupper nu när det inte finns riktiga arbetare. Hela rörelsen går ut på att vara offer och fördela något som andra skapar. Alla röster räknas! Alla tänkbara offer skall med. Från islamister till feminister.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 717 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 717 inlägg
Nej. Däremot har det visat sig i idrottssammanhang att man gärna låtit extremt ovanliga missbildningar passera som något de inte är. Bland annat vann två män guld i damboxning i OS i år. Hade de fått genomgå seriösa könstest hade man sett att de hade XY-kromosomer och genomgått en manlig pubertet. I OS-sammanhang har man dock låtit självidentifiering gå före verkligheten och låtit dem tävla som kvinnor mot bättre vetande.D djac skrev:
Det är naturligtvis extremt synd om de här två individerna. Att exempelvis födas med den typen av defekt som de har i Algeriet måste vara vidrigt. Det gör dem dock inte till kvinnor.
Ja, eller bortförklara. Att det är udda fall och att de som individer sannolikt har extremt jobbiga liv ifrågasätter jag som sagt inte, och beklagar djupt. Men att fastställa att de biologiskt är män med en genetisk defekt, snarare än kvinnor med en sådan, är faktiskt en relativt smal sak för genetiker.D djac skrev:
Sen är förstås genetiska avvikelser ofta en fördel inom idrott. Michael Phelps hade exempelvisen perfekt simmarkropp, med korta ben och stora fötter relativt sin kropp. Det kan man förstås också tycka är orättvist. Men ska man jämföra det med män inom damidrotten, då kan man lägga ner den i de flesta grenar, då ”optimalt byggda” män slår motsvarande kvinnor i mer eller mindre all idrott utom gymnastik.
Ja, jag tycker iaf inte att det är så enkelt, idrott har funnits längre än dessa könstester och som du är inne på så finns det ett otal skillnader mellan individer som i framtiden skulle kunna mätas för att sortera ut och kvalificera deltagare.Nötegårdsgubben skrev:Nej. Däremot har det visat sig i idrottssammanhang att man gärna låtit extremt ovanliga missbildningar passera som något de inte är. Bland annat vann två män guld i damboxning i OS i år. Hade de fått genomgå seriösa könstest hade man sett att de hade XY-kromosomer och genomgått en manlig pubertet. I OS-sammanhang har man dock låtit självidentifiering gå före verkligheten och låtit dem tävla som kvinnor mot bättre vetande.
Det är naturligtvis extremt synd om de här två individerna. Att exempelvis födas med den typen av defekt som de har i Algeriet måste vara vidrigt. Det gör dem dock inte till kvinnor.
Ja, eller bortförklara. Att det är udda fall och att de som individer sannolikt har extremt jobbiga liv ifrågasätter jag som sagt inte, och beklagar djupt. Men att fastställa att de biologiskt är män med en genetisk defekt, snarare än kvinnor med en sådan, är faktiskt en relativt smal sak för genetiker.
Sen är förstås genetiska avvikelser ofta en fördel inom idrott. Michael Phelps hade exempelvisen perfekt simmarkropp, med korta ben och stora fötter relativt sin kropp. Det kan man förstås också tycka är orättvist. Men ska man jämföra det med män inom damidrotten, då kan man lägga ner den i de flesta grenar, då ”optimalt byggda” män slår motsvarande kvinnor i mer eller mindre all idrott utom gymnastik.
Därför är min inställning inte så svartvit och eftersom jag inte är verksam inom området, aldrig tidigare levererat det slutgiltiga svaret i någon stor fråga, så håller jag mig intresserad men inte dömande. Jag anser inte att nyfiken vetenskap är skadligt, att fortsätta gräva i frågor efter att allmänheten bestämt sig för en (1) sanning, anser jag bara tar oss vidare och det gör mig inget att det kommer nya sanningar.
Detta har tagit oss långt förbi Gamla Testamentet och för min del får upplysningen gärna fortsätta.