BirgitS BirgitS skrev:
Om du syftar på inlägget #1 959 så börjar det just med "jag trodde". Det gör inte ditt efterföljande inlägg.
Känns detta som en givande subdiskussion, eller vill du bara undvika att diskutera de aspekterna av ordet hen?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Du verkar ha en osund tro på din egen expertis i ämnet.

Det finns ingen chans i världen att sjukvården skulle göra en könskorrigering mot någons vilja, det är ju helt absurt att du ens kommit fram till den tanken.
Tror du inte? Det märkliga är ju då att det redan hänt, långt mycket mer än en gång.
 
linneac linneac skrev:
Du verkar ha en osund tro på din egen expertis i ämnet.

Det finns ingen chans i världen att sjukvården skulle göra en könskorrigering mot någons vilja, det är ju helt absurt att du ens kommit fram till den tanken.
Vidare borde du väl också fatta, att det stora problemet gäller just vilja hos barn. Som du säket vet är föräldrar förmyndare åt sina barn, av den enkla anledningen att barn inte förstör konsekvenser ordentligt. Man kan därför inte låta barm bestämma. De vet helt enkent inte vad de vill, eftersom de inte förstår vidden av vissa beslut. Barn under 15år får exempelvis inte ha sex, då de inte kan ge samtycke. Tycker du dä att en 12-15åring kan ge samtycke till ett könsbyte???
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Den i kombination med som, fungerar i de meningarna. Han, hon och hen (om man accepterar det ordet) fungerar utan som. Så direkt utbytbart är det väl inte.
Det är bara en vanesak.
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt. Jag anser inte att det är fel att det är den som berättar som väljer, istället för den som lyssnar.
Det är nog svårt att få någon som helst efterlevnad av en regel som säger att lyssnarens önskemål ska prioriteras, men det är å andra sidan inte berättaren som styr hur berättelsen ska tolkas.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att någon anser sig ha rätt att bestämma hur någon pratar om hen.
Aha. Den rätten har ingen. Det skulle vara en inskränkning av yttrandefriheten om så vore.
 
P
linneac linneac skrev:
Det finns ingen chans i världen att sjukvården skulle göra en könskorrigering mot någons vilja, det är ju helt absurt att du ens kommit fram till den tanken.
Vad unga personer vill är inte alltid helt klart. Det finns stora fördelar med att vissa handlingar är reserverade för tillräckligt mogna människor. Visst är 18 år en arbiträr gräns (absurt nog får inte alla myndiga människor i Sverige köpa alkohol, utom när den serveras av någon), och det skulle antagligen vara bra med individuell prövning av myndighetsålder. Till stora kostnader dock.

Ungdomar tenderar att inte tänka så långt fram i tiden (referens: mig själv när jag var ung) vilket kan vara förödande när det gäller sånt som är irreversibelt.

Det är sunt att inte ha alltför stor tilltro till sjukvården. De flesta som arbetar i den är bra, men det finns även konstiga människor. Kalibers reportage om slutenpsykiatrin var lite obehagligt att lyssna på.
Det handlar dock inte om könsbyten.
 
P
A ajn82 skrev:
Ämnet är hen, tredje person singular med känt genus som är varken han eller hon
Den vanligaste användningen, eller åtminstone borde det vara den vanligare användningen, är väl när könet är okänt eller berättaren vill inte avslöja det?

Något kön som inte kan refereras till med han eller hon finns inte. Åtminstone inte objektivt.
(Modulo extra X- och Y-kromosomer, men dessa är ytterst ovanliga).

Men det blir alltid lite rörligt när man blandar ihop kön och genus.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Tycker du dä att en 12-15åring kan ge samtycke till ett könsbyte???
Med könsbyte brukar man mena kirurgiska operationer och hormonbehandlingar som gör att en person blir mer lik en person av det motsatta könet. I Sverige måste man vara minst 18 år för att kunna ansöka om det i den offentliga sjukvården. (23 år för att bli av med könskörtlarna).

Den nya lagen om könstillhörighet handlar inte om könskorrigering utan om att byta juridiskt kön. Åldersgränsen för det har med den nya lagen sänkts till 16 år.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Aha. Den rätten har ingen. Det skulle vara en inskränkning av yttrandefriheten om så vore.
Den rätten tillerkänner staten vissa. Trevligt att du är emot.

Det är i den kontexten man måste förstå pratet om politisering av språket. Man behöver inte hålla med, men väljer man att trots den insikt du just kom till att inte ens förstå att det hos vissa upplevs som politiserande att användande av ord som beskriver den objektiva verkligheten inte bara bara fulas ut utan till och med bestraffas – då missförstår man nog med flit.

För egen delhar jag mycket svårare för när exempelvis könsvanställning beskrivs som ”könskorrigering”, som vore det fixandet av en synnerligen ful näsa.

Och som vanligt är det främst tjejer och kvinnor som drabbas:
  • Unga autistiska prepubertala tjejer som inte vill bli kvinnor och därför tror/tolkas som om de vill bli män. En redan utsatt grupp som utsätts för ovetenskapliga experiment av förmenta världsförbättrare.
  • Kvinnor, vars elitidrott, omklädningsrum, fängelser och rent av skyddade boenden slutar vara exklusivt för kvinnor.
Det är sådant som är den negativa politiska effekten av att ”goda” människor poserar och väljer bort att se annat än positiva effekter.

Fy fan vad jag föraktar dem som kallar kvinnor för livmoderbärare för att minsann män också kan föda barn (om de genomgått ”könskorrigering”), eller vissa kvinnor inte kan (av samma skäl). De är förhoppningsvis en försvinnande liten del av den hen-brukande gruppen (vilken jag ju ironiskt nog också är del av), men de tillåts komma undan med oerhörda mängder galenskap eftersom syftet upplevs som vällovligt.

Allt det tolkar jag in i den politiserade användningen av ord som hen.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Med könsbyte brukar man mena kirurgiska operationer och hormonbehandlingar som gör att en person blir mer lik en person av det motsatta könet. I Sverige måste man vara minst 18 år för att kunna ansöka om det i den offentliga sjukvården. (23 år för att bli av med könskörtlarna).

Den nya lagen om könstillhörighet handlar inte om könskorrigering utan om att byta juridiskt kön. Åldersgränsen för det har med den nya lagen sänkts till 16 år.
Om jag förstått saken rätt, så ska man nu kunna byta kön kirugiskt vid 18års ålder. Det är dessutom möjligt att göra det redan vid 15års ålder, efter särskild prövning.
Jag tycker det är fruktansvärt. MEN, det vi egentligen disskuterade var att RFSL vill att åldern ska sänkas till 12års ålder.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Det är bara en vanesak.
Korrekt, liksom hen 😉
P pmd skrev:
Det är nog svårt att få någon som helst efterlevnad av en regel som säger att lyssnarens önskemål ska prioriteras, men det är å andra sidan inte berättaren som styr hur berättelsen ska tolkas.
Så är det, oavsett hur man berättar.
Berättar jag om en fotbollspelare och nämner att det är en kvinnlig sådan, så lär många tolka det annorlunda än om det är en manlig. Svårt att förhindra.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kön är binärt. Sexuell läggning är något annat.
Det har väl visat sig i idrottssammanhang att det inte är riktigt så enkelt, jag har inget svar men människor med större kunskap är ju sysselsatta med att försöka definiera detta.
 
  • Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att om vi slutar tvinga på våra barn könsroller så skulle vi ha betydligt färre barn som inte känner sig "hemma" i sitt kön, och därmed överväger könsbyte.

Rekommenderar fortfarande boken "Ge dina barn 100 möjligheter istället för 2".

Men jag konstaterar att vi förhoppningsvis redan är på väg dit.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Håller med, vad innebär det att man "känner sig som en man/kvinna"? Vad är det som skulle vara annorlunda förutom hur könet ser ut?

Jag vill ju hoppas och tro att vi är på en sådan nivå i samhället att fritidsintressen, yrken, relationer osv är tillgängliga i motsvarande utsträckning oavsett kön.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
Jag vill ju hoppas och tro att vi är på en sådan nivå i samhället att fritidsintressen, yrken, relationer osv är tillgängliga i motsvarande utsträckning oavsett kön.
Men så är det ju inte. Det är många som har gjort val som bryter mot könsfördomar som möts av diskriminering eller uttryck som att de är så väldigt duktiga därför att de har gjort det valet. Pappor är så duktiga för att de är föräldralediga mer än tiden som är reserverad för dem, medan det anses självklart att mammorna är föräldralediga mer än så, för att ta ett exempel.

Samhället har inte på långa vägar uppnått nivån att det förekommer kvinnor som är dåliga på sitt jobb i styrelserummen medan det fortfarande förekommer män som gör ett dåligt jobb där. För att uttrycka det som en kvinnlig styrelseordförande sa för några årtionden sen, på ett annat sätt.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.