P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Den och det är inte synonymt med han/hon och kan inte ersätta han/hon på ett sätt som motsvarar hen.
"Den" är synonymt med "hen" i vissa sammanhang. "Den" har ett vidare omfång, men det gör inte så mycket.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Du får ett styvt jobb om du ska rensa ut alla ord som någon gång har ansetts vara nymodigheter och där det redan fanns vedertagna ord.
Ja, det är ett hästjobb, men vi traditionalister sliter så svetten lackar.
 
  • Haha
Guzzi
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och det inkluderar språkbruket
Det är en insiktsfull kommentar. Språket och orden vi använder påverkar vårt tänkande.
 
P
linneac linneac skrev:
Ok, du har en poäng och det var dumt att gå ut så hårt. Men det verkar som att detta lilla ord är väldigt triggande när du väljer att skriva h-ordet, istället för hen.
Ja, det är lite fånigt att skriva h-ordet. Lika fånigt som det är att skriva n-ordet istället för neger.

Sticks and stone may break my bones, but words will never hurt me.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att kalla hen för h-ordet är för övrigt ett så kallat noa-namn, en företeelse som kommer från äldre folktro. Våra förfäder och förmödrar var rädda för exempelvis vargen, och trodde att om de nämnde vargen vid namn skulle den komma till byn. Därför kallade de vargen exempelvis tasse eller gråben. Har du läst Harry Potter känner du säkert igen Han-som-inte-får-nämnas.
Det är faktiskt ordet "varg" som är ett noanamn. Att benämna djuret med dess rätta namn "ulv" ansågs farligt.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Jawohl, herr überstormbahnführer.
ITYM[*] "Obersturmbannführer". Eller möjligen "Obergruppenführer", eller kanske "Obersturmführer".

[*] ITYM = I Think You Mean
 
  • Älska
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
S saltis99 skrev:
"Den" beskriver en sak. Hen beskriver en människa
"Den" beskriver objekt. Objekt kan vara döda ting, som stenar och jordhögar, men även levande ting, som träd, bin, hundar, elefanter och människor.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
P
S Sona2012 skrev:
Öppna inte Pandoras box med De/ Dem!!
Dom som inte kan skilja på de och dem är för evigt fördömda att göra fel.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
[…] men Harry gör just det för att visa att han inte håller med om att Voldemort är hemsk.
Men, men? Voldemort är ju jättehemsk! Har jag missat något väsentligt?
BirgitS BirgitS skrev:
Bebis är ju en direkt synonym till spädbarn, alltså det fanns ett fullt adekvat ord tidigare, och verkar ha ansetts politiskt, som en del av den amerikanska rörelsen med att stöpa om Europa för att bli mer likt USA (tillsammans med Elvis, raggare etc.), under ett antal år.
Jag tvivlar på att det fanns en orkestrerad kampanj. Amerikanskt kulturellt inflytande i Sverige går fortfarande bra av sig självt eftersom svenskar är jätteförtjusta i allt amerikanskt. På gott och ont.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja att skriva h-ordet kan jag hålla med om är löjligt. Men jag skulle aldrig nämna gamla tunnelgatan vid sitt faktiska namn. Det är att ta det för långt
Du säger/skriver OPs gata istället alltså? Ett typiskt noanamn.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var ordet feminist ursprungligen vänster? Nej det var det inte.
Betyder det "hen" introducerades av "vänstermänniskor"?
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är någon ickebinär är alla ickebinära. Det är en axiomatisk sanning.
Binär är en jättefånig benämning. Fysiskt kön är inte samma sak som juridiskt kön och hur någon attraheras sexuellt av andra människor är något tredje.

De allra flesta torde vara antingen heterosexuella (majoriteten) eller homosexuella (en minoritet). Färre är bisexuella.
En del av de som är heterosexuella kan bli sexuellt attraherade av personer av samma kön, men det betyder inte att de är homosexuella. Likaledes kan några homosexuella bli sexuellt attraherade av personer av motsatt kön, men det betyder förstås inte att de är heterosexuella.

Panta rei.

Även om det finns olika grupper när det gäller sexualitet så är inte gränserna stenhårda.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håller inte med om att det från början var det men väldigt snabbt kidnappat av vänstern. Precis som hen
Jag är osäker på vad du inte håller med om, men vänster-höger kommer från nationalförsamlingen ("riksdagen") under franska revolutionen.
Liberalerna satt till vänster och de konservativa till höger. Moderna ideologier var ännu inte uppfunna,
 
P
G gaidin skrev:
Vem har låtit minderåriga göra könsbyte?
Sveriges riksdag.
 
Fairlane
P pmd skrev:
"Den" är ett utmärkt könsneutralt personlig pronomen. "Den som väntar på något gott, väntar inte förgäves". "Den som lever får se". Det finns antagligen fler exempel som jag inte kan snyta ur näven på studs.
Den i kombination med som, fungerar i de meningarna. Han, hon och hen (om man accepterar det ordet) fungerar utan som. Så direkt utbytbart är det väl inte.
P pmd skrev:
Ibland blir berättelsen annorlunda om om läsaren/lyssnaren (vi borde f.ö. hitta på ett ord som inte avslöjar om det handlar om en läst eller en lyssnad berättelse; kanske "lässnaren"?) vet könet än om lässnaren inte vet könet.
Ja och ibland vill man inte att mottagaren ska dra slutsatser baserat på kön. Nu valde jag ett exempel med födelsedag då det är något som både män och kvinnor har i samma utsträckning. Skulle jag haft en berättelse om bilförare, byggarbetare, militärer eller något annat så målar många upp olika bilder baserat på information om personens kön. Det gör säkert många även om man väljer att inte avslöja könet, genom ett neutralt ord, men jag gillar ändå den vägen ibland. Personer som måste kommentera varenda inlägg som innehåller ordet hen i forumet når man nog inte ändå, särskilt inte de som kommer med inlägg som 'hen är höna" och annat trams.
P pmd skrev:
Det är ett aktivt val av berättarenatt vinkla berättelsen åt endera hållet.
Korrekt. Jag anser inte att det är fel att det är den som berättar som väljer, istället för den som lyssnar.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.