P pmd skrev:
Binär är en jättefånig benämning. Fysiskt kön är inte samma sak som juridiskt kön och hur någon attraheras sexuellt av andra människor är något tredje.
Kön är binärt. Sexuell läggning är något annat.

Att det sedan finns genetiska missbildningar är förstås sorgligt, men dessa blir inte mindre beklagansvärda för att man juridiskt eller språkligt omdefinierar saker som redan har tydliga definitioner.

Jag håller med dig om sexuell läggning, och som jag ser det är det när den enskilde har problem att acceptera sin sexuella läggning som man tar till att försöka omdefiniera den objektiva verkligheten istället för att acceptera sina egna känslor.
 
P pmd skrev:
Maskulinum, femininum, reale och neutrum har i svenskan i stor omfattning ersatts med utrum och neutrum.
Ja, men inte vad gäller pronomen, så skulle vi hålla oss med den förenklingen här skulle vi förstå mindre, inte mer.
 
P pmd skrev:
Att bli tilltalad i tredje person är extremt ovanligt numera, så jag förstår inte riktigt vad saken gäller.
Att någon anser sig ha rätt att bestämma hur någon pratar om hen.
 
P pmd skrev:
Det är faktiskt ordet "varg" som är ett noanamn. Att benämna djuret med dess rätta namn "ulv" ansågs farligt.
Ha, du har rätt! Jag visste iofs att ordet ulv är äldre, men jag hade inte koll på etymologin för varg. Slog upp i Svenska Akademins Ordbok, och kunde konstatera att det är ett gammalt ord ur den germanska språkfamiljen som betyder våldsverkare, ogärningsman, fredlös. SAOB skriver också att "varg är ett noa-namn för ulv".
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du säger/skriver OPs gata istället alltså? Ett typiskt noanamn.
Nej gamla tunnelgatan säger jag
 
BirgitS
P pmd skrev:
Men, men? Voldemort är ju jättehemsk! Har jag missat något väsentligt?
Varför tror du att Harry just sa Voldemort?
P pmd skrev:
Jag tvivlar på att det fanns en orkestrerad kampanj. Amerikanskt kulturellt inflytande i Sverige går fortfarande bra av sig självt eftersom svenskar är jätteförtjusta i allt amerikanskt. På gott och ont.
Det tror inte jag heller och jag tror att det var den vanliga uppfattningen på 60-talet också. Men det är ju inte samma sak som att det inte fanns en del som tyckte tvärtom. Precis som det nu finns en del som tycker att hen är ett politiskt ord medan de flesta inte gör det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Den här besattheten av andras kön och extrema rädslan för att inte veta exakt vad folk har i sina byxor som verkar vanlig hos högern är så otroligt konstig.

Vad är det du är rädd för? Hur ser den här hemska framtiden ut som du ser framför dig?

Jag skulle tro att RFSL har mycket bra kunskap kring vilken väg som är bäst att ta när det gäller de här frågorna, mycket bättre än du eller jag. Antagligen bygger det på en hel del forskning och statistik.
Det låter ju läskigt för den större delen av befolkningen som inte drabbas av att födas i fel kropp, och barn är så klart för små för att ta livsavgörande beslut, men samtidigt så måste kanske möjligheten finnas för de där en på miljonen (gissning) som faktiskt tar sitt liv pga stark könsdysfori, trots att hen är ett barn.
Det är en svår fråga, som borde skötas av experter inom biologi, pykologi, medicin och de det berör, och inte av oss övriga som det faktiskt inte angår.
För det är i nuläget en svår och lång väg att gå för vuxna att få hjälp med könskorrigering, så du behöver inte vara särskilt orolig att några barn ska bli opererade i närtid.

Ett större hot för de transsexuella själva och deras rättigheter och frihet är snarare de krafter du representerar som ju är mycket starkare i hela västvärlden än den otäcka vänstern.

Har mycket svårt att förstå vad som skulle göra världen sämre av att utvecklas positivt för minoriteter.

Ordet hen har däremot inget med könsoperationer att göra.
Först snackar du om paranoia hos oss motståndare. Om att vi skulle vara rädda för att folk byter kön på sina ungar och sig själva, hejvilt.

I nästa mening säger du att vi ska lyssna på RFSL, som vill göra det möjligt för föräldrar att byta kön på sina ungar.
Eller okej, de kanske säger att barn ska få byta kön med föräldrars medgivande.
Men återigen Vänsterns totala idioti och oförmåga att tänka "längre än näsan räcker". Ty, man måste ju vara dum om man inte fattar att föräldrar påverkar barns tänkande, barns vilja. Om ett barn vill byta kön, är det med med största sannolikhet föräldrarna som ligger bakom tanken och ide'n.
Även om det sedan finns något enskilt barn som verkligen är fött i fel kön. Så måste man väl inse att en sådan lag skulle innebära att många barn tvingagades byta kön mot sin verkliga vilja. Det är framförallt en hel del mammor som önskar att deras söner var flickor.
Men sen finns det även en hel del ungar ca 10-18år som bara känner sig ensamna och utanför. Ungar som har svårt att hitta sig själva. Där en tro om att ett könsbyte skulle lösa deras problem. Tyvärr är det även något som psykvården annalkat också. Genom att skicka barnen för könsbyte, försvinner de från psykvårdens väntelistor.
Det som ingen heller talar om, är att det faktiskt inte går att byta kön. Byter du kön kommer du aldrig att bli en kille, eller tjej. Du kommer alltid förbli Trans.
 
A AG A skrev:
Först snackar du om paranoia hos oss motståndare. Om att vi skulle vara rädda för att folk byter kön på sina ungar och sig själva, hejvilt.

I nästa mening säger du att vi ska lyssna på RFSL, som vill göra det möjligt för föräldrar att byta kön på sina ungar.
Eller okej, de kanske säger att barn ska få byta kön med föräldrars medgivande.
Men återigen Vänsterns totala idioti och oförmåga att tänka "längre än näsan räcker". Ty, man måste ju vara dum om man inte fattar att föräldrar påverkar barns tänkande, barns vilja. Om ett barn vill byta kön, är det med med största sannolikhet föräldrarna som ligger bakom tanken och ide'n.
Även om det sedan finns något enskilt barn som verkligen är fött i fel kön. Så måste man väl inse att en sådan lag skulle innebära att många barn tvingagades byta kön mot sin verkliga vilja. Det är framförallt en hel del mammor som önskar att deras söner var flickor.
Men sen finns det även en hel del ungar ca 10-18år som bara känner sig ensamna och utanför. Ungar som har svårt att hitta sig själva. Där en tro om att ett könsbyte skulle lösa deras problem. Tyvärr är det även något som psykvården annalkat också. Genom att skicka barnen för könsbyte, försvinner de från psykvårdens väntelistor.
Det som ingen heller talar om, är att det faktiskt inte går att byta kön. Byter du kön kommer du aldrig att bli en kille, eller tjej. Du kommer alltid förbli Trans.
Du verkar ha en osund tro på din egen expertis i ämnet.

Det finns ingen chans i världen att sjukvården skulle göra en könskorrigering mot någons vilja, det är ju helt absurt att du ens kommit fram till den tanken.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Jag trodde att ämnet för den här tråden är pronomenet "hen", tredje person singular med okänt genus. Jag hade inte uppfattningen att könskorrigering för minderåriga hade med saken att göra?
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag trodde att ämnet för den här tråden är pronomenet "hen", tredje person singular med okänt genus. Jag hade inte uppfattningen att könskorrigering för minderåriga hade med saken att göra?
Ämnet är hen, tredje person singular med känt genus som är varken han eller hon
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
Ämnet är hen, tredje person singular med känt genus som är varken han eller hon
Hur kom du fram till det?
Det är väl inte det som står i trådstarten utan där står det så här:
Här diskuterar vi nu användningen av "hen" som alternativ till hon eller han.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur kom du fram till det?
Det är väl inte det som står i trådstarten utan där står det så här:
För att det är hela problemet med ordet, hade det *bara* varit det senare är jag övertygad av att mycket av kontroverserna hade försvunnit.
Glöm inte heller att denna tråden är en sammanslagning av inlägg från olika trådar, så första inlägget är inte definitionen av ämnet
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
För att det är hela problemet med ordet, hade det *bara* varit det senare är jag övertygad av att mycket av kontroverserna hade försvunnit.
Glöm inte heller att denna tråden är en sammanslagning av inlägg från olika trådar, så första inlägget är inte definitionen av ämnet
Det är väl inte du som bestämmer ämnet. Du får gärna tro något om vad ämnet är, precis som SågspånPappspikEternit, men du vet inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte du som bestämmer ämnet. Du får gärna tro något om vad ämnet är, precis som SågspånPappspikEternit, men du vet inte.
Det var någon som försökte påstå att ämnet var motsatsen, så jag svarade då med mitt påstående som en protest mot att begränsa diskussionen till den okontroversiella delen av ordet. Du är välkommen att diskutera alla aspekter av ordet precis som innan 😀
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
Det var någon som försökte påstå att ämnet var motsatsen, så jag svarade då med mitt påstående som en protest mot att begränsa diskussionen till den okontroversiella delen av ordet. Du är välkommen att diskutera alla aspekter av ordet precis som innan 😀
Om du syftar på inlägget #1 959 så börjar det just med "jag trodde". Det gör inte ditt efterföljande inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.