P
T tmjreviews skrev:
Nej, det tycker inte jag. Det är ett politiskt laddat ord och en påtvingad åsikt.
Är det inte olagligt att tvinga på någon en åsikt?
 
P
O O skrev:
Hen används väl ofta för
  1. En "han" som man inte vet faktiskt är en "han"
  2. En "hon" som man inte vet faktiskt är en "hon"
Ordet används även om människor (eller andra varelser som har kön) som man inte känner till könet på. Ofta i hypotetiska resonemang.

Jag använder "den" istället för "hen". Det går lika bra.
 
P
T tmjreviews skrev:
Jag arbetar inom privat sektor.
Om jag inte är felunderrättad så gäller diskrimineringslagen där också.

Det kan dock vara svårt att hävda diskriminering eftersom en arbetsgivare förstås får ställa upp kompetenskrav.
 
P
B Bjober skrev:
Bör jag söka hjälp?
Nej, det skulle inte hjälpa. Du är helt förtappad som ibland inte tänker på politik.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja. Men då var skala också liberal/progressiv-konservativ/reaktionär.
Håller inte med om att det från början var det men väldigt snabbt kidnappat av vänstern. Precis som hen
 
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håller inte med om att det från början var det men väldigt snabbt kidnappat av vänstern. Precis som hen
Ungefär som svenska flaggan kidnappades av skinnskallarna etc. Det finns massor med saker som i tider knutits till olika politiska grupperingar. Gillar man inte det så får man väl ta tillbaks det och neutralisera det.
 
  • Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
En helt ok mening enligt mig. Byta ut hen mot den blir inte någon bra mening enligt min åsikt.
"Den" är ett utmärkt könsneutralt personlig pronomen. "Den som väntar på något gott, väntar inte förgäves". "Den som lever får se". Det finns antagligen fler exempel som jag inte kan snyta ur näven på studs.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag vet könet på kollegan, men för berättelsen som följer är personens kön ointressant.
Ibland blir berättelsen annorlunda om om läsaren/lyssnaren (vi borde f.ö. hitta på ett ord som inte avslöjar om det handlar om en läst eller en lyssnad berättelse; kanske "lässnaren"?) vet könet än om lässnaren inte vet könet.

Det är ett aktivt val av berättarenatt vinkla berättelsen åt endera hållet.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är jävligt tragiskt man politiserat detta. Jag kan tex inte stå bakom pride längre då det är politiserat. Jag är stark advokat för homosexuellas rättigheter.
Advokat på svenska betyder någon som är medlem i klubben Advokatsamfundet. Advocate på engelska betyder (bl.a.) förespråkare.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var ordet feminist ursprungligen vänster? Nej det var det ininte.
Det är det inte nu heller.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Fast kollegsn i exemplet ovan är inte generisk, det är en specifik person, som bör omnämnas med rätt pronomen.
Vilket kön har en person som bör omnämnas som "hen" …?
A ajn82 skrev:
Ponera istället att det är en könsbytare som vill tilltalas hon istället för han, att då beskriva den som han vore ju fel (vid upprepade tillfällen något som snabbt skulle leda till samtal med hr)
Ja, det är klart att man bör använda rätt pronomen enligt en persons juridiska kön. Någon annat vore oartigt.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Reale och den är för övrigt något som används om saker som har varit könade men tappat sitt genus.
Maskulinum, femininum, reale och neutrum har i svenskan i stor omfattning ersatts med utrum och neutrum.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med kvinnor som du blir man ju homosexuell
G gaidin skrev:
Män som du får mig att förbli straight.
Själv har jag aldrig lagt några politiska vinklar på hur intressanta personer av det motsatta könet är.
Det motsatta könet har dock förblivit motsatt.
🙄
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Killar är lika smarta som tjejer.
Ja, det viktiga är om de är Stockholmare eller lantisar.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Pride eller CSD borde inte behöva finnas idag.
Pride betyder stolhet. Det vet jag. Jag har dock ingen aning om vad CSD står för. Kan någon förklara?
 
P
Guzzi Guzzi skrev:
Jag trodde det här var en språkdiskussion?
Språket är inte frikopplat från samhället och värderingar inom samhället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.