BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Mer svårläsligt?
Ja, att skriva h-ordet i stället för hen gör det mer svårläsligt. Jag har aldrig stött på det tidigare och jag lär inte vara den enda som det gäller, det anstränger alltså hjärnan mer. Du måste ju vid det här laget ha stött på ordet hen många gånger och borde därför veta vad det är för ord.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om du tolkar det som att jag politiserar det mer genom att inte använda h-ordet så har ju agendan bakom populariseringen av det lyckats, tyvärr.
Nej, du politiserar det genom att skriva just h-ordet i stället för hen. Det innebär ju att du tycker att ordet hen är så hemskt att det inte går att yttra det, jämför med t.ex. n-ordet eller för den delen Han som inte får nämnas vid namn i Harry Potters värld (men Harry gör just det för att visa att han inte håller med om att Voldemort är hemsk).
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Just bebis/bäbis använder jag nog mer eller mindre aldrig. Däremot har jag ingenting emot det eller andra ord som kommer in. Det är när orden som används har politiska agendor bakom sig eller när det finns fullt adekvata ord redan som jag vänder mig emot dem.
Så du brukar säga spädbarn i stället?
Bebis är ju en direkt synonym till spädbarn, alltså det fanns ett fullt adekvat ord tidigare, och verkar ha ansetts politiskt, som en del av den amerikanska rörelsen med att stöpa om Europa för att bli mer likt USA (tillsammans med Elvis, raggare etc.), under ett antal år.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Ja att skriva h-ordet kan jag hålla med om är löjligt. Men jag skulle aldrig nämna gamla tunnelgatan vid sitt faktiska namn. Det är att ta det för långt
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, att skriva h-ordet i stället för hen gör det mer svårläsligt. Jag har aldrig stött på det tidigare och jag lär inte vara den enda som det gäller, det anstränger alltså hjärnan mer. Du måste ju vid det här laget ha stött på ordet hen många gånger och borde därför veta vad det är för ord.

Nej, du politiserar det genom att skriva just h-ordet i stället för hen. Det innebär ju att du tycker att ordet hen är så hemskt att det inte går att yttra det, jämför med t.ex. n-ordet eller för den delen Han som inte får nämnas vid namn i Harry Potters värld (men Harry gör just det för att visa att han inte håller med om att Voldemort är hemsk).

Så du brukar säga spädbarn i stället?
Bebis är ju en direkt synonym till spädbarn, alltså det fanns ett fullt adekvat ord tidigare, och verkar ha ansetts politiskt, som en del av den amerikanska rörelsen med att stöpa om Europa för att bli mer likt USA (tillsammans med Elvis, raggare etc.), under ett antal år.
Extremt få texter jag läser innehåller numer det ordet, så van har jag inte blivit.

Hahaha! Du bevisar ju min ståndpunkt med exemplet från HP. HP gör tvärtom mot vad som är stipulerar, vilket jag också gör, för att påvisa att man inte instämmer i den allmänna opinionen. Att min demonstration är inverterad förändrar inte funktionen.

Nej, jag brukar säga barn eller unge. Ja, det ordet är säkert en hyfsat tidig form av amerikanisering av svenskan. Om det var politiskt eller populistiskt motiverat vet jag inte. Jag är lite tveksam till att det var politiskt motiverat, men visst, det kan ha varit det.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Extremt få texter jag läser innehåller numer det ordet, så van har jag inte blivit.

Hahaha! Du bevisar ju min ståndpunkt med exemplet från HP. HP gör tvärtom mot vad som är stipulerar, vilket jag också gör, för att påvisa att man inte instämmer i den allmänna opinionen. Att min demonstration är inverterad förändrar inte funktionen.

Nej, jag brukar säga barn eller unge. Ja, det ordet är säkert en hyfsat tidig form av amerikanisering av svenskan. Om det var politiskt eller populistiskt motiverat vet jag inte. Jag är lite tveksam till att det var politiskt motiverat, men visst, det kan ha varit det.
Faktum är att ordet används mindre, vilket är bra.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sprakvetaren-anvandandet-av-hen-verkar-ha-stannat-av
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Faktum är att ordet används mindre, vilket är bra.

[länk]
Japp. Jag vet, och ja, det är bra.
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hahaha! Du bevisar ju min ståndpunkt med exemplet från HP. HP gör tvärtom mot vad som är stipulerar, vilket jag också gör, för att påvisa att man inte instämmer i den allmänna opinionen. Att min demonstration är inverterad förändrar inte funktionen.
Du vill alltså påvisa att hen är ett hemskt ord som man ska vara rädd för. Rätt uppfattat?
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, jag brukar säga barn eller unge.
Det gäller alltså fall när man vill prata/skriva om barn under 1 år.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om det var politiskt eller populistiskt motiverat vet jag inte. Jag är lite tveksam till att det var politiskt motiverat, men visst, det kan ha varit det.
Jag tror inte att det var politiskt motiverat men det var unga som började använda ordet, precis som det var unga som gillade Elvis och raggarkulturen, varpå medelålders och äldre opponerade sig mot amerikaniseringen av svenskan och den svenska kulturen. På samma sätt som med andra nymodigheter som medelålders och äldre anser vara onödiga, tramsiga, dåliga etc. sen några tusen år åtminstone.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Faktum är att ordet används mindre, vilket är bra.

[länk]
Som det står i artikeln:
En av anledningarna till att pronomenet dom nu blivit populärt tror Svensson kan vara att hen tappat sin politiska kraft och blivit mer av ”ett smidighetspronomen” än en identitetsmarkör.
Alltså hen har slutat att vara politiskt laddat.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Faktum är att ordet används mindre
Nja, det kan man nog inte sluta sig till av datan. Minst lika troligt är nog att diskussioner som den här har avtagit.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vill alltså påvisa att hen är ett hemskt ord som man ska vara rädd för. Rätt uppfattat?

Det gäller alltså fall när man vill prata/skriva om barn under 1 år.

Jag tror inte att det var politiskt motiverat men det var unga som började använda ordet, precis som det var unga som gillade Elvis och raggarkulturen, varpå medelålders och äldre opponerade sig mot amerikaniseringen av svenskan och den svenska kulturen. På samma sätt som med andra nymodigheter som medelålders och äldre anser vara onödiga, tramsiga, dåliga etc. sen några tusen år åtminstone.
Nej. Jag påvisar MITT tycke kring ordet. Misstolkar du medvetet? Akademiskt finns det någonting som alla uppmuntras att göra; tolka välvilligt. Läs igenom ditt resonemang kring HP och hans protest. Applicera sedan samma tankegång kring min ovilja att använda h-ordet.

Mitt svar är fortfarande barn eller unge.

Jag protesterade minst lika hårt när folk började skriva "e" istället för är, "o" istället för och, osv. Detta borde ju alla ni som nu vill effektivisera skrivspråket och välkomnar alla nyheter inom språket, anamma. Märkligt att ni inte gjort det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag anser att bög redan är ett oladdat ord. Många år sen jag hörde det användas som skällsord och som mer nedvärderande än homosexuell.
Det används flitigt i trafiken när någon kör dåligt!
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vilket är en än värre våldtäkt på språket.
Skön hämförelse lille vän. Du vet varken vad språk eller våldtäkt är så vad ger dig ens rätt att använda dessa ord?

Du är ju en parodi på gubbe. 🤣

Våldtäkt...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis och ordet hen drivs av krafter som vill låta minderåriga göra könsbyte. Något jag är emot
Det måste ju vara något fel på dig.

Tror du verkligen på det du säger? Vem har låtit minderåriga göra könsbyte?

Äter dom hundar och katter också? Är du ok? Behöver du hjälp? Jösses, att se en kollega falla tillbaka till barndom så tidigt som du gör känns tragiskt.

Skärp dig nu Anders, du är ju mer än lovligt tokig i det du säger. Du börjar ju låta som de mest skogstokiga i USA som påstår att barn kommer hem från skolan med ett annat kön.
 
  • Gilla
  • Wow
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Skön hämförelse lille vän. Du vet varken vad språk eller våldtäkt är så vad ger dig ens rätt att använda dessa ord?

Du är ju en parodi på gubbe. 🤣

Våldtäkt...
Men du vet och får då använda dem, för det var just det du gjorde. Dessutom stavar du fel. Skönt kritik.

Härligt med personangrepp. Du vet om att de startar när argumenten sinar va?

"hämförelse"...
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Men du vet och får då använda dem, för det var just det du gjorde. Dessutom stavar du fel. Skönt kritik.

Härligt med personangrepp. Du vet om att de startar när argumenten sinar va?

"hämförelse"...
Ja, jag vet vad våldtäkt är och man kan inte använda den analogin mot ett språk.

Det är du som är stavningpolis, inte jag.

Jag klagar inte på språkfel men om du läser ditt inlägg igen så kanske uttrycket "kasta inte sten i glashus" är något du borde lära dig att förstå.

Att klaga på stavning och språk när du inte ens kan skriva adekvat svenska är ju ganska ironiskt. 🤣

När en högerextremist börjar känna sig kränkt och t o m kallar ord för våldtäkt så tycker jag nog att man kan vara "ganska tydlig" med sin åsikt i frågan.


Det är ord vi pratar om, en del drar ju in politik i det och t o m våldsbrott. Det tycker jag är fel.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ja, jag vet vad våldtäkt är och man kan inte använda den analogin mot ett språk.

Det är du som är stavningpolis, inte jag.

Jag klagar inte på språkfel men om du läser ditt inlägg igen så kanske uttrycket "kasta inte sten i glashus" är något du borde lära dig att förstå.

Att klaga på stavning och språk när du inte ens kan skriva adekvat svenska är ju ganska ironiskt. 🤣

När en högerextremist börjar känna sig kränkt och t o m kallar ord för våldtäkt så tycker jag nog att man kan vara "ganska tydlig" med sin åsikt i frågan.


Det är ord vi pratar om, en del drar ju in politik i det och t o m våldsbrott. Det tycker jag är fel.
Det kan man absolut göra. Vidare har du inte en aning om vad jag erfarit i mitt liv, så lägg ner dina patetiska härskarförsök och, med stor sannolikhet, lögner.

Exakt likadant när du i ditt förra inlägg klagar på mina språkkunskaper.

Är du högerextremist? Jag antar att du pratar om dig själv. Jag känner mig varken kränkt eller är högerextremist. Med tanke på hur du reagerat så är det du som är kränkt över att lilla jag inte gillar ett politiskt motiverat ord.

Ja, om man inte har kapacitet att avläsa socialpolitiska tendenser och agendor eller kan/vill förstå så förstår jag att man tycker det är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.