kashieda kashieda skrev:
Jawohl, herr überstormbahnführer.
Också exempel på vänsteridologi
 
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bara för att ett ord godkänts så innebär inte det att jag måste använda det.
Nej.
Och ingen har väl någonsin tvingat dig?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Nej.
Och ingen har väl någonsin tvingat dig?
Nej. Har jag påstått det? Eller du vill säga att jag inte har rätt att uttrycka min åsikt i frågan?
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför skulle jag tänka om? Bara för att ett ord godkänts så innebär inte det att jag måste använda det. Förhoppningsvis sjunker användningsfrekvensen så mycket och snabbt att det försvinner.
Jag har inte påstått att du måste använda ordet hen, men att skriva h-ordet i stället innebär ju bara att det blir mer svårläsligt, mer krystat, mer nymodigt, mer politiskt ställningstagande etc. Allt det som du är emot.

Det du behöver tänka om gäller att låta andra använda ordet hen ifred utan att klaga på dem.

Du har nämnt ett flertal gånger att du inte vill använda ordet hen därför att det är en nymodighet och det finns andra sätt att uttrycka samma sak. Jag gav dig ett exempel på att det är något som har skett tidigare i historien och att du tydligen har accepterat de förändringarna och kanske tom. använder de nymodiga synonymerna själv. Det är alltså inget konstigt att det kommer in nya synonymer i språket. Språk lever och utvecklas ständigt.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att du måste använda ordet hen, men att skriva h-ordet i stället innebär ju bara att det blir mer svårläsligt, mer krystat, mer nymodigt, mer politiskt ställningstagande etc. Allt det som du är emot.

Det du behöver tänka om gäller att låta andra använda ordet hen ifred utan att klaga på dem.

Du har nämnt ett flertal gånger att du inte vill använda ordet hen därför att det är en nymodighet och det finns andra sätt att uttrycka samma sak. Jag gav dig ett exempel på att det är något som har skett tidigare i historien och att du tydligen har accepterat de förändringarna och kanske tom. använder de nymodiga synonymerna själv. Det är alltså inget konstigt att det kommer in nya synonymer i språket. Språk lever och utvecklas ständigt.
Nej, det blir neutraliserat. Inte mer laddat. Mer svårläsligt? Gör då mig en tjänst att sluta använda h-ordet. Om du tolkar det som att jag politiserar det mer genom att inte använda h-ordet så har ju agendan bakom populariseringen av det lyckats, tyvärr. Det är en än större anledning till att vägra använda det.

Jag kan inte minnas att jag en enda gång klagat på att någon använt ordet här i tråden? Folk får skriva som de vill. Sedan är det mitt val om jag vill läsa det eller ta det till mig eller inte.

Just bebis/bäbis använder jag nog mer eller mindre aldrig. Däremot har jag ingenting emot det eller andra ord som kommer in. Det är när orden som används har politiska agendor bakom sig eller när det finns fullt adekvata ord redan som jag vänder mig emot dem.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag kan inte minnas att jag en enda gång klagat på att någon använt ordet här i tråden? Folk får skriva som de vill. Sedan är det mitt val om jag vill läsa det eller ta det till mig eller inte.
Men snälla ...
Klagat är ju det enda du gjort sedan ditt första inlägg här i tråden.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Men snälla ...
Klagat är ju det enda du gjort sedan ditt första inlägg här i tråden.
Så när jag uttrycker en åsikt som inte jamar med, så är det att klaga? Ok. Noted.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eller du vill säga att jag inte har rätt att uttrycka min åsikt i frågan?
Du har din fulla rätt att uttrycka din åsikt. Hur många gånger som helst. När helst du så önskar.

Alla andra har också sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt om din åsikt. Hur många gånger som helst. När helst de så önskar

Kämpa på. 💪
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så när jag uttrycker en åsikt som inte jamar med, så är det att klaga? Ok. Noted.
När du bygger din åsikt på korkade, stundtals rent felaktiga, antaganden och vägrar att ta in det andra säger så ja
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Du har din fulla rätt att uttrycka din åsikt. Hur många gånger som helst. När helst du så önskar.

Alla andra har också sin fulla rätt att uttrycka sin åsikt om din åsikt. Hur många gånger som helst. När helst de så önskar

Kämpa på. 💪
Nja. Om man läser sammanhanget så hävdar BirgitS att jag "klagat på dem som använder" ordet, och i det sammanhanget svarade jag att jag inte kunde dra mig till minnes att jag klagat på NÅGON. Så nej, jag har inte klagat i det sammanhanget. Däremot kan man se mina inlägg som klagan på ordet och införandet av det. Så ja, du har delvis rätt, men snedtolkade lite grann där.
 
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
När du bygger din åsikt på korkade, stundtals rent felaktiga, antaganden och vägrar att ta in det andra säger så ja
Vad är korkat? Vad är felaktigt?
 
P pmd skrev:
Jag brukar, som sagt, skriva "den". Vi behöver inte fler pronomen för sånt som vi redan har pronomen för.
"Den" beskriver en sak. Hen beskriver en människa
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad är korkat? Vad är felaktigt?
Dina argument, samtliga, mot att använda hen.

Att den/det skulle vara synonymt med hen.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Dina argument, samtliga, mot att använda hen.

Att den/det skulle vara synonymt med hen.
Pinsamt svag respons. Riktigt, riktigt pinsamt svag.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är lustigt att ett litet pronomen väcker så starka känslor. Speciellt när de starka känsloyttringarna kommer från folk som inte kan skilja på de och dem.
Öppna inte Pandoras box med De/ Dem!!

Min lösning som världsdiktator är att alla som använder Dem felaktigt och Hen ska behandlas enligt Häxhammaren !!!
 
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.