Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vilket är en än värre våldtäkt på språket. Dom har redan en betydelse, vilket innebär att en ideologisk rörelse försöker kidnappa ett ord som redan används.
Det är ett sätt att se på saken.
Själv lutar jag mig tillbaka och accepterar språkets dynamik, om än understundom med ett höjt ögonbryn.
Allt annat är för mig lite som att agera som Don Quijote.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok. Jag vet inte vad du vill ha sagt med det? Jag har inte sagt att jag är emot synonymer. Bara att din användning av definitionen inte överensstämmer med min.
Din definition överensstämmer då inte med den allmänt vedertagna och fastställda.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
När det kommer till myndigheter och kommunikation så är tydlighet och läsbarhet långt överstående människors känslor och bräckliga egon.
Myndigheters texters tydlighet är väl en stark rekommendation, och den har sannolikt att ta hänsyn till majoriteten, inte till enskilda individer.
Att någon enstaka känner sig förbisedd och inte förstådd är oundvikligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag var inte med då och eftersom ordet inte använts i någon nämnvärd utsträckning förrän när vanvettet fick fäste under 2000-talet så var det inget lyckat ord ens på 1960-talet.
Jag var inte med då heller men jag har läst på. Då var det få som nappade på att göra som i finskan och ha ett könsneutralt ord för tredje person singularis. Sen har det diskuterats ett flertal gånger under årtiondena som gått och med tiden har allt fler tyckt att det vore bra med ett enkelt ord i stället för det otympliga hon eller han resp. han/hon, vilket borde i längden vara bättre för dem med lässvårigheter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis och ordet hen drivs av krafter som vill låta minderåriga göra könsbyte.
Har du belägg för det påståendet?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Något jag är emot
Där är vi överens.
 
  • Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Det är ett sätt att se på saken.
Själv lutar jag mig tillbaka och accepterar språkets dynamik, om än understundom med ett höjt ögonbryn.
Allt annat är för mig lite som att agera som Don Quijote.

Din definition överensstämmer då inte med den allmänt vedertagna och fastställda.

Myndigheters texters tydlighet är väl en stark rekommendation, och den har sannolikt att ta hänsyn till majoriteten, inte till enskilda individer.
Att någon enstaka känner sig förbisedd och inte förstådd är oundvikligt.
Såvitt jag vet så innebär "synonym" inte samma sak som exakt liktydig, utan snarlik, ungefär lika, samma andemening, osv. Alltså inte identisk likhet. Om det är den vedertagna uppfattningen eller inte vet jag inte, men det är den korrekta.

Absolut, men det skall inte ske på grund av implementera det av nymodighetsuttryck där det finns vedertagna ord och begrepp som har identisk betydelse. Just att den typen av texter skall vara anpassade till majoriteten medför också att t.ex. h-ordet absolut inte borde användas i den typen av texter/förkunnanden.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Såvitt jag vet så innebär "synonym" inte samma sak som exakt liktydig, utan snarlik, ungefär lika, samma andemening, osv. Alltså inte identisk likhet. Om det är den vedertagna uppfattningen eller inte vet jag inte, men det är den korrekta.
Bilden visar ett uppslag från Svensk Ordbok med definitioner av ordet 'synonym' som adjektiv och substantiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut, men det skall inte ske på grund av implementera det av nymodighetsuttryck där det finns vedertagna ord och begrepp som har identisk betydelse. Just att den typen av texter skall vara anpassade till majoriteten medför också att t.ex. h-ordet absolut inte borde användas i den typen av texter/förkunnanden.
Jag tycker att vederbörande, han/hon eller denna/denne är mer svårläst. Har du mer rätt att gnälla än jag då?
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag var inte med då heller men jag har läst på. Då var det få som nappade på att göra som i finskan och ha ett könsneutralt ord för tredje person singularis. Sen har det diskuterats ett flertal gånger under årtiondena som gått och med tiden har allt fler tyckt att det vore bra med ett enkelt ord i stället för det otympliga hon eller han resp. han/hon, vilket borde i längden vara bättre för dem med lässvårigheter.
Vi har två sådana ord redan, och har haft dem länge; den och det. Så vad skulle ett tredje könsneutralt ord åstadkomma?
Jodå, jag har också läst på, men har föga intresse av att förkovra mig i h-ordets diskurs genom decennierna.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
[bild]

Jag tycker att vederbörande, han/hon eller denna/denne är mer svårläst. Har du mer rätt att gnälla än jag då?
I stand corrected och anpassar mig. Min upplevelse av synonymer är att de använts som jag beskrev; snarlikt men inte exakt samma.

Nejdå, gnäll på. Ingenting hindrar dig. Min uppfattning rörande h-ordets står kvar.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vi har två sådana ord redan, och har haft dem länge; den och det. Så vad skulle ett tredje könsneutralt ord åstadkomma?
Den och det är inte synonymt med han/hon och kan inte ersätta han/hon på ett sätt som motsvarar hen.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Den och det är inte synonymt med han/hon och kan inte ersätta han/hon på ett sätt som motsvarar hen.
Såklart är ett könsneutralt ord inte synonymt med ett könsknutet ord... Det ligger ju i själva definitionen?
Han/hon kan ersätta i precis alla situationer som h-ordets används. H-ordet är överflödigt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
I stand corrected och anpassar mig. Min upplevelse av synonymer är att de använts som jag beskrev; snarlikt men inte exakt samma.
Ja, och din upplevelse är din, även om den inte alltid stämmer överens med den allmänt vedertagna. Dock kan det leda till förvirring när man interagerar med sin omgivning.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nejdå, gnäll på. Ingenting hindrar dig. Min uppfattning rörande h-ordets står kvar.
Jag försöker hellre lösa problem än gnälla över dom. Är det problem jag inte kan lösa låter jag någon annan hjälpa mig. Om det inte heller är möjligt så får jag släppa det eller leva med det som en tagg i själen och ett irritationsmoment. Det sistnämnda är ett dåligt val eftersom det tar massor av energi som jag kan lägga på annat.

Det är bra att välja sina strider.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Ja, och din upplevelse är din, även om den inte alltid stämmer överens med den allmänt vedertagna. Dock kan det leda till förvirring när man interagerar med sin omgivning.

Jag försöker hellre lösa problem än gnälla över dom. Är det problem jag inte kan lösa låter jag någon annan hjälpa mig. Om det inte heller är möjligt så får jag släppa det eller leva med det som en tagg i själen och ett irritationsmoment. Det sistnämnda är ett dåligt val eftersom det tar massor av energi som jag kan lägga på annat.

Det är bra att välja sina strider.
Exakt. Därför är h-ordet överflödigt och onödigt.

Jag gnäller inte. Jag uttrycker min uppfattning. I detta fallet rörande ett ord som jag inte använder och inte kommer att använda.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Han/hon kan ersätta i precis alla situationer som h-ordets används. H-ordet är överflödigt.
Ja visst, det kan det, men det är klumpigare och mer omständligt

Smidigare med ett ord som ersätter två än två som ersätter ett.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 6 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Ja visst, det kan det, men det är klumpigare och mer omständligt

Smidigare med ett ord som ersätter två än två som ersätter ett.
Där går våra åsikter isär.

Jag håller inte med. Varför då inte skriva allting med förkortningar? För att göra skrivspråket "smidigare" och ersätta flera ord med bara några tecken?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Exakt. Därför är h-ordet överflödigt och onödigt.
Min uppfattning är den motsatta
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag gnäller inte. Jag uttrycker min uppfattning. I detta fallet rörande ett ord som jag inte använder och inte kommer att använda.
Min uppfattning är att du gnäller.
 
  • Gilla
gaidin och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Min uppfattning är den motsatta

Min uppfattning är att du gnäller.
Och det har du all rätt att ha/tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.