81 079 läst · 2 186 svar
81k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Det är ett sätt att se på saken.Cancerman_777 skrev:
Själv lutar jag mig tillbaka och accepterar språkets dynamik, om än understundom med ett höjt ögonbryn.
Allt annat är för mig lite som att agera som Don Quijote.
Din definition överensstämmer då inte med den allmänt vedertagna och fastställda.Cancerman_777 skrev:
Myndigheters texters tydlighet är väl en stark rekommendation, och den har sannolikt att ta hänsyn till majoriteten, inte till enskilda individer.Cancerman_777 skrev:
Att någon enstaka känner sig förbisedd och inte förstådd är oundvikligt.
Jag var inte med då heller men jag har läst på. Då var det få som nappade på att göra som i finskan och ha ett könsneutralt ord för tredje person singularis. Sen har det diskuterats ett flertal gånger under årtiondena som gått och med tiden har allt fler tyckt att det vore bra med ett enkelt ord i stället för det otympliga hon eller han resp. han/hon, vilket borde i längden vara bättre för dem med lässvårigheter.Cancerman_777 skrev:

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Såvitt jag vet så innebär "synonym" inte samma sak som exakt liktydig, utan snarlik, ungefär lika, samma andemening, osv. Alltså inte identisk likhet. Om det är den vedertagna uppfattningen eller inte vet jag inte, men det är den korrekta.TheImprovisor skrev:
Det är ett sätt att se på saken.
Själv lutar jag mig tillbaka och accepterar språkets dynamik, om än understundom med ett höjt ögonbryn.
Allt annat är för mig lite som att agera som Don Quijote.
Din definition överensstämmer då inte med den allmänt vedertagna och fastställda.
Myndigheters texters tydlighet är väl en stark rekommendation, och den har sannolikt att ta hänsyn till majoriteten, inte till enskilda individer.
Att någon enstaka känner sig förbisedd och inte förstådd är oundvikligt.
Absolut, men det skall inte ske på grund av implementera det av nymodighetsuttryck där det finns vedertagna ord och begrepp som har identisk betydelse. Just att den typen av texter skall vara anpassade till majoriteten medför också att t.ex. h-ordet absolut inte borde användas i den typen av texter/förkunnanden.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Cancerman_777 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att vederbörande, han/hon eller denna/denne är mer svårläst. Har du mer rätt att gnälla än jag då?Cancerman_777 skrev:
Absolut, men det skall inte ske på grund av implementera det av nymodighetsuttryck där det finns vedertagna ord och begrepp som har identisk betydelse. Just att den typen av texter skall vara anpassade till majoriteten medför också att t.ex. h-ordet absolut inte borde användas i den typen av texter/förkunnanden.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Vi har två sådana ord redan, och har haft dem länge; den och det. Så vad skulle ett tredje könsneutralt ord åstadkomma?BirgitS skrev:
Jag var inte med då heller men jag har läst på. Då var det få som nappade på att göra som i finskan och ha ett könsneutralt ord för tredje person singularis. Sen har det diskuterats ett flertal gånger under årtiondena som gått och med tiden har allt fler tyckt att det vore bra med ett enkelt ord i stället för det otympliga hon eller han resp. han/hon, vilket borde i längden vara bättre för dem med lässvårigheter.
Jodå, jag har också läst på, men har föga intresse av att förkovra mig i h-ordets diskurs genom decennierna.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
I stand corrected och anpassar mig. Min upplevelse av synonymer är att de använts som jag beskrev; snarlikt men inte exakt samma.TheImprovisor skrev:
Nejdå, gnäll på. Ingenting hindrar dig. Min uppfattning rörande h-ordets står kvar.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Såklart är ett könsneutralt ord inte synonymt med ett könsknutet ord... Det ligger ju i själva definitionen?TheImprovisor skrev:
Han/hon kan ersätta i precis alla situationer som h-ordets används. H-ordet är överflödigt.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Ja, och din upplevelse är din, även om den inte alltid stämmer överens med den allmänt vedertagna. Dock kan det leda till förvirring när man interagerar med sin omgivning.Cancerman_777 skrev:
Jag försöker hellre lösa problem än gnälla över dom. Är det problem jag inte kan lösa låter jag någon annan hjälpa mig. Om det inte heller är möjligt så får jag släppa det eller leva med det som en tagg i själen och ett irritationsmoment. Det sistnämnda är ett dåligt val eftersom det tar massor av energi som jag kan lägga på annat.Cancerman_777 skrev:
Det är bra att välja sina strider.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Exakt. Därför är h-ordet överflödigt och onödigt.TheImprovisor skrev:
Ja, och din upplevelse är din, även om den inte alltid stämmer överens med den allmänt vedertagna. Dock kan det leda till förvirring när man interagerar med sin omgivning.
Jag försöker hellre lösa problem än gnälla över dom. Är det problem jag inte kan lösa låter jag någon annan hjälpa mig. Om det inte heller är möjligt så får jag släppa det eller leva med det som en tagg i själen och ett irritationsmoment. Det sistnämnda är ett dåligt val eftersom det tar massor av energi som jag kan lägga på annat.
Det är bra att välja sina strider.
Jag gnäller inte. Jag uttrycker min uppfattning. I detta fallet rörande ett ord som jag inte använder och inte kommer att använda.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Där går våra åsikter isär.TheImprovisor skrev:
Jag håller inte med. Varför då inte skriva allting med förkortningar? För att göra skrivspråket "smidigare" och ersätta flera ord med bara några tecken?

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg