81 083 läst · 2 186 svar
81k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
Att acceptera politisering av vårt språk kanske verkar harmlöst, men på sikt leder det till att den politiska agendan bakom får fäste.Guzzi skrev:
Men gå tillbaka och läs i den här tråden och säg sedan vem det är som envisas med att politisera det? Ser du inte mönstret så tipsar jag dig att gå och ta en titt i badrumsspegeln.
Någon använde "hen" i ett inlägg i en tråd och ni är ett par stycken som går igång i 180 och envisas med att störa er på det, för tydligen är det här fortfarande en het fråga under er sten. Tråkigt för er, det är det ju ingen som kan hindra er ifrån, men det låter lite jobbigt? Men påstå inte att "det är dom andra som är dumma och politiserar det". Det kanske var sant för 10 år sedan, när det kom in i SAOL, men ta upp det med Akademien. Jag ogillar att "ultimat" finns med i SAOL. I mina öron är det en styggelse att använda det, men inte fan skulle jag få för mig att sitta och böla om det här. Jag kan ju inte lasta världen för att jag har uppnått den ålder när jag har svårt att hänga med i språkliga förändringar. Så ser det ut, vi blir alla ifrånsprungna.
Och i betydelsen av könstillhörighet? Men hur kan det vara så oerhört intressant hur någon väljer att se på sitt eget kön? Kan inte bry mig mindre.
Så sluta bete dig som den snöflinga du beskyller andra för att vara, bara för att någon byter ut två vokaler mot en tredje. Bryt ihop, fyll i en kränkthetsrapport, gråt en skvätt och gå sedan vidare. Lite stake måste det väl i alla fall finnas i dig?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Så sent som i maj i år rapporterade svt om att användningen har minskat (enligt rapport från Göteborgs universitet). Då innebär det, med din egen logik, att ordet är överflödigt och att det var en fluga som nu är på väg att dö ut. Alltså var det överflödigt från början.TheImprovisor skrev:
Mig veterligen så är sällan synonymer exakt liktydiga, utan indikerar en viss skillnad mellan två ganska lika begrepp. H-ordet har absolut noll särskiljning jämfört med andra begrepp som jag använt som exempel.
Jag irriterar mig just för att jag har en förhållandevis liten lässvårighet och att meningslösa ord som h-ordet gör så att läsning av texten hackar. Därför är det bedrövligt att t.ex. myndigheter anammar politiska påhittade språkmarkörer som h-ordet. Ja, det retar upp mig, och jag anser att jag har all rätt i att bli uppretad på sådana fjanterier som enkom är till för att blidka snöflingesjälar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Point taken.Nötegårdsgubben skrev:
För mig är hen ett praktiskt, enkelt ord att använda när man inte kan, vill eller behöver könsbestämma en person och jag lägger inga andra värderingar i det.
Vad fallet du länkar till beträffar är jag kluven. Säkert lika kluven som det stackars barnet ifråga, eller hens föräldrar. Men rent krasst är det väl så att om jag heter Karl, och vill bli kallad Karl, och inte Kalle, så är det väl upp till min omgivning att respektera det, eller inte.
Alla dessa offerkoftor som människor sitter och stickar allt flitigare på gör mig bedrövad
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Absolut, och tiden får utvisa hur det blir med det. Ord kommer och går, språket förändras hela tiden, och även om jag anser det vara ett väldigt praktiskt ord kommer jag måhända att få se det försvinna. Det sägs ju, i samma text, att det verkar ersättas av ordet dom ...Cancerman_777 skrev:
Du beskrev just en synonymCancerman_777 skrev:
Och just dina problem och rätt till irritation är viktigare än vems?Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 875 inlägg
Vilket är en än värre våldtäkt på språket. Dom har redan en betydelse, vilket innebär att en ideologisk rörelse försöker kidnappa ett ord som redan används.TheImprovisor skrev:
Absolut, och tiden får utvisa hur det blir med det. Ord kommer och går, språket förändras hela tiden, och även om jag anser det vara ett väldigt praktiskt ord kommer jag måhända att få se det försvinna. Det sägs ju, i samma text, att det verkar ersättas av ordet dom ...
Du beskrev just en synonym
Och just dina problem och rätt till irritation är viktigare än vems?
Ok. Jag vet inte vad du vill ha sagt med det? Jag har inte sagt att jag är emot synonymer. Bara att din användning av definitionen inte överensstämmer med min.
När det kommer till myndigheter och kommunikation så är tydlighet och läsbarhet långt överstående människors känslor och bräckliga egon.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 032 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 032 inlägg
Politisering av språket pågår hela tiden, inte sällan för att vi inser/blir uppmärksamma på att ord har en innebörd som inte längre är förenlig med våra värderingar.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg