Alfredo Alfredo skrev:
Men om valet av ord gör att en inte obetydligt del av mottagarna fokuserar på ordvalet istället för meddelandet/budskapet, är då inte ordet olämpligt att använda?
Det var tidigare språkrådets uppfattning och råd. Så det stämmer säkert i vissa sammanhang fortfarande.

Fairlane
A AG A skrev:
Nej, dig har jag ändå alltid förknippat som väldigt ickebinär, så det fårstår jag.
Fint så. Du kanske bör jobba lite med dina fördomar.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är kanske ett tecken på att den politiska laddningen i ordet "hen" håller på att försvinna. Men ord som "progressiv" och "folkutbyte" lär man inte få höra regeringen yttra. Fast inom oppositionen (om man inräknar s,c,v,mp,sd) är det vanliga begrepp. Dock inte i samma mening!
Just ordet progressiv betyder väl mer eller mindre utveckling, d v s motsatsen till konservativ.
Att det används av vänstern säger ju ganska mycket om högern som då skulle vara motståndare till utveckling.

Så är det ju sällan, det är bara en liten del av högern som är konservativ och även bakåtsträvare. T ex SD som gärna vill värna om det som var och vägra utveckling. De är ofta populister som alltid hävdar att det var bättre förr och gärna försöker hitta syndabockar till de problem vi alltid har haft.

När ett nytt ord kommer så försöker de vända det till något negativt och får det att verka politiskt.

För mig är det bara löjligt, man måste se skillnad på språklig och humanitär utveckling mot politik. T ex är det väldigt få som anser att den tekniska utvecklingen är politisk då den ger utveckling åt företag och kan inbringa pengar medan humanitär utveckling och filosofi ofta anses vara vänster.

För mig är det en gåta hur det har kunnat bli så.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
När man då ser på det här problemet i ett litet längre tdsperspektiv ser man att det könsneutrala ordet "mann" och det maskulina "maðr" har blivit hopblandade och smultit ihop i modern svenska. Skulle vi ha varit litet mer språklig konservativa skulle det här moderna problemet aldrig ha uppstått och vi skulle aldrig ha behövt låna in något ord från finska för vårt eget språk hade redan orden.

Både mann och maðr har samma pronomen "han" men det har tallen och skrivbordet och spiken och stenen också på riktig gammaldags svenska så det pronomenet hör inte absolut ihop med något biologisk kön.

Me ein gang vaart he in heilt annin saak ti vara "modern" å "progressiv"

• Älska
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är jävligt tragiskt man politiserat detta. Jag kan tex inte stå bakom pride längre då det är politiserat. Jag är stark advokat för homosexuellas rättigheter.
Vänstern kidnappar ord hela tiden. Tex ordet feminism
Ta tillbaks orden genom att använda dem i andra sammanhang. Det var ju så som homosexuella män tog tillbaks ordet bög så att det inte längre går att använda som ett skällsord mot dem.

• Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ta tillbaks orden genom att använda dem i andra sammanhang. Det var ju så som homosexuella män tog tillbaks ordet bög så att det inte längre går att använda som ett skällsord mot dem.
Eller använda andra ord, tex att man är för jämnställdhet istället för att man är feminist.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Men om valet av ord gör att en inte obetydligt del av mottagarna fokuserar på ordvalet istället för meddelandet/budskapet, är då inte ordet olämpligt att använda?
Så har man sagt om en massa ord som numera anses vara helt och hållet en del av det svenska språket. Tycker du att vi ska sluta använda ord som bebis/bäbis och återgå till att bara använda ordet spädbarn?

Ord blir en del av svenskan genom att användas, när folk hör/läser ord ofta så slutar de att reagera på att det är nytt och ovanligt.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Eller använda andra ord, tex att man är för jämnställdhet istället för att man är feminist.
Då avpolitiserar du ju inte ordet feminist utan tvärtom förstärker det. Ökar polariseringen om man så vill.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då avpolitiserar du ju inte ordet feminist utan tvärtom förstärker det. Ökar polariseringen om man så vill.
BirgitS BirgitS skrev:
Kombinationen av dina två inlägg här bör då alltså innebära att du förespråkar att vi ska gå runt och kalla folk för bögar?

BirgitS BirgitS skrev:
Så har man sagt om en massa ord som numera anses vara helt och hållet en del av det svenska språket. Tycker du att vi ska sluta använda ord som bebis/bäbis och återgå till att bara använda ordet spädbarn?

Ord blir en del av svenskan genom att användas, när folk hör/läser ord ofta så slutar de att reagera på att det är nytt och ovanligt.
Finns dock ingen politisk agenda med ordet bäbis. Vilket det gör med hen och andra wokeord

BirgitS
A ajn82 skrev:
Kombinationen av dina två inlägg här bör då alltså innebära att du förespråkar att vi ska gå runt och kalla folk för bögar?
Det var en konstig slutledning. Kan du förklara hur du kom fram till det?

Jag tänker så här:
Bög har ju numera blivit ett normalt ord därför att det har använts som det (ett exempel).
Feminist blir ett normalt ord genom att användas som det.
Hen blir ett normalt ord genom att användas som det.

Medan så fort man hymlar om ord, försöker undvika dem, kör med omskrivningar etc. så förblir de orden förknippade med tabun etc., som svärord och runda ord.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var en konstig slutledning. Kan du förklara hur du kom fram till det?

Jag tänker så här:
Bög har ju numera blivit ett normalt ord därför att det har använts som det (ett exempel).
Feminist blir ett normalt ord genom att användas som det.
Hen blir ett normalt ord genom att användas som det.

Medan så fort man hymlar om ord, försöker undvika dem, kör med omskrivningar etc. så förblir de orden förknippade med tabun etc., som svärord och runda ord.
Precis, du tycker alltså att vi ska använda bög när vi pratar om homosexuella så att det på samma sätt blir ett oladdat ord? Eller var är skillnaden i dina två resonemang?

BirgitS
Finns dock ingen politisk agenda med ordet bäbis. Vilket det gör med hen och andra wokeord
Jo, det fanns det ju från början eftersom det vittnade ju om dåligt ordförråd, dåligt amerikanskt inflytande etc. i stället för att prata ordentlig svenska som de konservativa överklassvenskarna som vill bestämma vad som är god svenska. Men numera har ju bebis blivit normalt eftersom allt fler började använda ordet.

• Gilla
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Precis, du tycker alltså att vi ska använda bög när vi pratar om homosexuella så att det på samma sätt blir ett oladdat ord? Eller var är skillnaden i dina två resonemang?
Jag anser att bög redan är ett oladdat ord. Många år sen jag hörde det användas som skällsord och som mer nedvärderande än homosexuell.

• Gilla
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag anser att bög redan är ett oladdat ord. Många år sen jag hörde det användas som skällsord och som mer nedvärderande än homosexuell.
Intressant, jag skulle aldrig få för mig att benämna någon som bög, utan om jag av någon anledning skulle behöva diskutera deras sexuella läggning hade jag sagt att de var homosexuella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.