76 149 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Det är klart det bara är vissa, de som står bakom vänsteragendan använder det förstås gladeligen. Sedan finns det också ett gäng nyttiga idioter.BirgitS skrev:Jag har inte påstått att du generellt har problem med nya ord. Så varför ta upp det?
Det är ju uppenbarligen bara vissa människor som anser att det finns en politisk agenda bakom ordet hen (i strid mot fakta gällande dess uppkomst) och då vanligen de till höger och då alltså bråkar om det för att ta fokus från de verkliga problemen som den politiken har skapat, enligt dig?
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Det är jävligt tragiskt man politiserat detta. Jag kan tex inte stå bakom pride längre då det är politiserat. Jag är stark advokat för homosexuellas rättigheter.
P pmd skrev:Att en viss person har en viss könstillhörighet (dvs född med XY- eller XX-kromosomer tror jag inte är så värst provocerande. Att det finns individer som föds med extra X- eller Y-kromosomer är inte så vanligt att det provocerar, tror jag.
Det som provocerar är idén att en individ själv kan/ska få bestämma sitt eget kön oavsett kromosomuppsättning.
Att skriva hen tar över budskapet, eftersom det skiftar fokus på den person som skriver texten.Fairlane skrev:Igår kom min kollega lite sent till jobbet då hen blev uppvaktad på sin födelsedag.
En helt ok mening enligt mig. Byta ut hen mot den blir inte någon bra mening enligt min åsikt.
Ja, jag vet könet på kollegan, men för berättelsen som följer är personens kön ointressant.
Själv räknar jag mig inte som vänster, men det är klart att för en person som står så långt till höger som man kan komma så är jag såklart vänster. På samma sätt som att en person på Mount Everest topp kan säga att alla andra människor befinner sig på en lägre punkt. Det betyder inte per automatik att man befinner sig vid havsnivån eller ens nära den.
Då utgår jag från att din kollega är icke binär och vill tilltalas som hen?Fairlane skrev:
På mitt jobb får/ska vi fylla i vilka pronomen man önskat tilltalas/omnämnas med, att kalla någon som vill bli omnämnd som han med hen är precis likadan fel som att tilltala en hen med han. (Ja, väldigt amerikanskt, men det är väl därifrån hela denna trenden kommer ändå.. "tell me your pronouns")
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Fast kollegsn i exemplet ovan är inte generisk, det är en specifik person, som bör omnämnas med rätt pronomen.Nötegårdsgubben skrev:
Ponera istället att det är en könsbytare som vill tilltalas hon istället för han, att då beskriva den som han vore ju fel (vid upprepade tillfällen något som snabbt skulle leda till samtal med hr)
Redigerat:
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Det funkar om barn, även om det inte är jättevanligt, utan man brukar referera även till sådana som han eller hon snarare än det även om man börja med att prata om ett barn. Så sannolikt är det bara en vanesak.BirgitS skrev:
Reale och den är för övrigt något som används om saker som har varit könade men tappat sitt genus.
Skogsägare
· 18 728 inlägg
Det kan jag väl också tycka, och tror att det ofta utelämnas för att inte spä på stereotyper.A ajn82 skrev:
Just nu är jag ute och jagar med en gammal barndomskamrat. Hen är en jävla trevlig prick!
Så skulle jag aldrig uttrycka mig jag heller. Däremot tycker jag att hen är ett bra ord, och mycket mer tilltalande i exempelvis myndighetstext än alla varianter av han eller hon som använts de senaste 25–30 åren eller när det nu slutades skrivas han som generiskt pronomen.
Kära Anders och Anders, bete er som folk och sluta vara bakåtsträvande. Tänk så här: Människor har alltid och kommer alltid att ha behov av att vara fria och sitt rätta jag, det är trevligare att låta dem få vara och göra som de vill med sin identitet, så kan ni vara och göra som ni vill med er identitet.
För när det kommer till kritan så handlar er aversion mot ordet hen inte om vare sig språk eller politisk laddning, utan rätt och slätt om er egen rädsla för upptäckten att människor inte är så okomplicerade och enkelspåriga som ni lurats att tro.
Det är fullt förståeligt att det är obehagligt att saker förändras och att vissa grejer inte var som en trodde, men det kommer att gå bra. Ingen kommer att fara illa av könsneutrala ord, det är lugnt.
För när det kommer till kritan så handlar er aversion mot ordet hen inte om vare sig språk eller politisk laddning, utan rätt och slätt om er egen rädsla för upptäckten att människor inte är så okomplicerade och enkelspåriga som ni lurats att tro.
Det är fullt förståeligt att det är obehagligt att saker förändras och att vissa grejer inte var som en trodde, men det kommer att gå bra. Ingen kommer att fara illa av könsneutrala ord, det är lugnt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg