BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Anders Malmgren är inte generellt kontext utan du pekar ut en person. Då använder man såklart han. Hen används ju av folk här på forumet när de vet könet. Det om något är ohövlig. Men så är de ju pöbel
Även i en generell kontext så är det lika ohyfsat enligt mig. Helt tokigt att börja klassificera människor som tillhöriga ett kön utifrån vilket yrke de har.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även i en generell kontext så är det lika ohyfsat enligt mig. Helt tokigt att börja klassificera människor som tillhöriga ett kön utifrån vilket yrke de har.
Nej då är man bra snowflake. Dessutom är det ett icke problem då man kan prata om utvecklare utan att nämna kön till 99 procent. Och i de 1 procenten kan man använda andra ord än hen.

BirgitS
Nej då är man bra snowflake.
Jag tycker man är bra snowflake när man inte tål att bli omnämnd som hen, ändå mer än att inte tåla att bli omnämnd som det kön man inte är.

Dessutom är det ett icke problem då man kan prata om utvecklare utan att nämna kön till 99 procent. Och i de 1 procenten kan man använda andra ord än hen.
Det var du som påstod att man kallar programmerare för han, fast det finns både manliga och kvinnliga programmerare. Varför gjorde du det om det inte sker?

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Igår kom min kollega lite sent till jobbet då hen blev uppvaktad på sin födelsedag.

En helt ok mening enligt mig. Byta ut hen mot den blir inte någon bra mening enligt min åsikt.

Ja, jag vet könet på kollegan, men för berättelsen som följer är personens kön ointressant.

Själv räknar jag mig inte som vänster, men det är klart att för en person som står så långt till höger som man kan komma så är jag såklart vänster. På samma sätt som att en person på Mount Everest topp kan säga att alla andra människor befinner sig på en lägre punkt. Det betyder inte per automatik att man befinner sig vid havsnivån eller ens nära den.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker man är bra snowflake när man inte tål att bli omnämnd som hen, ändå mer än att inte tåla att bli omnämnd som det kön man inte är.

Det var du som påstod att man kallar programmerare för han, fast det finns både manliga och kvinnliga programmerare. Varför gjorde du det om det inte sker?
Precis det är så ovanligt att man får titta på det hypotetiskt.

Men det är sådanhär skit vänstern håller på med för att ta fokus från de verkliga problemen som deras politik skapat.

BirgitS
Precis det är så ovanligt att man får titta på det hypotetiskt.
Varför drog du då upp det som ett exempel om det inte inträffar?
Varför ska du bestämma om män ska tåla att bli kallade hon bara för att de är sjuksköterskor?
Är det bara för att du inte bryr dig om att bli kallad för hon om man säger hon om gruppen programmerare?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Igår kom min kollega lite sent till jobbet då hen blev uppvaktad på sin födelsedag.

En helt ok mening enligt mig. Byta ut hen mot den blir inte någon bra mening enligt min åsikt.

Ja, jag vet könet på kollegan, men för berättelsen som följer är personens kön ointressant.

Själv räknar jag mig inte som vänster, men det är klart att för en person som står så långt till höger som man kan komma så är jag såklart vänster. På samma sätt som att en person på Mount Everest topp kan säga att alla andra människor befinner sig på en lägre punkt. Det betyder inte per automatik att man befinner sig vid havsnivån eller ens nära den.
Du vet väl könet på din kollega?

Fairlane
Du vet väl könet på din kollega?
Vilken del av "Ja, jag vet könet på kollegan, men för berättelsen som följer är personens kön ointressant." vill du att jag ska förtydliga?

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Men det är sådanhär skit vänstern håller på med för att ta fokus från de verkliga problemen som deras politik skapat.
Det är ju du och andra till höger som hela tiden håller på med skit om att hen är ett olämpligt ord. Så ni gör det för att ta fokus från de verkliga problemen som er politik har skapat, enligt dig?

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju du och andra till höger som hela tiden håller på med skit om att hen är ett olämpligt ord. Så ni gör det för att ta fokus från de verkliga problemen som er politik har skapat, enligt dig?
Jag har inget problem med nya ord, sonen använder sus, skibidi toilet osv hela tiden. Problemet är när det finns en politisk agenda bakom

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är ohyfsat att använda ett pronomen som är avsett för saker om människor, de betraktas då inte längre som människor.
Det brukar framgår ganska klart vad eller vem ett pronomen syftar på. Om det inte framgår ska man nog inte använda ett pronomen alls.

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken del av "Ja, jag vet könet på kollegan, men för berättelsen som följer är personens kön ointressant." vill du att jag ska förtydliga?
Även om könet inte spelar någon roll för berättelsen, så skadar det väl inte heller att vi vet könet. Att använda "hen" i det läget är en av de större orsakerna till att ordet är så illa omtyckt. Jag, liksom @Farstatjej har även fördomar om folk som använder ordet i dessa sammanhang.
VET MAN KÖNET, SÅ ANVÄNDER MAN RESPEKTIVE PRONOMEN. Allt annat är ett otyg. Men "hen" är väldigt svårt att förknippa med något könsneutralt. Hen, låter deffinivt feminint, alternativt något som förknippas med liknande han/hon som vann melodifestivalen.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Hmm, jag tycker att det är väldigt mycket populärhögern som fokuserar på ord, de är de som hittar på en massa öknamn om alla andra, påstår att vissa ord tillhör vänstern etc. Så då är de som lägger ut en dimridå för att dölja vad som händer enligt dig då.
Det är inte längre så att det bara är kommunister som går Rysslands ärenden. Numera är det även fascister som gör det. Till Rysslands stora glädje eftersom den ryska statsledningen har jobbat länge för det.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
På samma sätt som att en person på Mount Everest topp kan säga att alla andra människor befinner sig på en lägre punkt. Det betyder inte per automatik att man befinner sig vid havsnivån eller ens nära den.
Avd för intressant trivia:
Toppen av Mt. Everest (Chomolungma) är närmare jordens medelpunkt än havsytan vid ekvatorn.

BirgitS
Jag har inget problem med nya ord, sonen använder sus, skibidi toilet osv hela tiden. Problemet är när det finns en politisk agenda bakom
Jag har inte påstått att du generellt har problem med nya ord. Så varför ta upp det?

Det är ju uppenbarligen bara vissa människor som anser att det finns en politisk agenda bakom ordet hen (i strid mot fakta gällande dess uppkomst) och då vanligen de till höger och då alltså bråkar om det för att ta fokus från de verkliga problemen som den politiken har skapat, enligt dig?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.