73 695 läst · 2 186 svar
74k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Vem vet? De flesta seriösa homofober förnekar ju sig själva och sina drömmar.Farstatjej90 skrev:
Kanske långt inne i hens huvud hen kanske vill exploatera ett par stringtrosor och en klänning?
Det enda som hindrar hen är att övertygelsen att inte vara "vänster".
🤣
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Jag är ingen homofob. Jag har inget problem att bli raggad på av en bög. Tvärt om ser jag det som en komplimang. Är man trygg i sin sexualitet är man inte homofob.G gaidin skrev:
Däremot är jag emot pride pga att de har en politisk agenda.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 649 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 649 inlägg
Det kan skada eftersom folk har förutfattade meningar.A AG A skrev:
Det kanske det är. Själv tror jag det är till stor del andra orsakerA AG A skrev:
Att ni har fördomar är ert problem. Ni hade säkert haft fördomar om jag nämnt könet också, bara lite andra fördomar.A AG A skrev:
Sen var huvudinvändningen att "den" i sammanhanget är ett sämre valt pronomen.
Ja, om du skriker fram din åsikt så blir den genast mycket mer sann, eller inte.A AG A skrev:
Tycker du. Det är inte direkt fakta.A AG A skrev:
Åter igen din åsikt, inte fakta. Jag har inte något som helst problem att förknippa hen med något könsneutralt.A AG A skrev:
Att vinnaren av Melodifestivalen klassar sig som icke-binär tror jag gör hen mer provocerande att att man döljer könet.
Kom och tänka på SouthPark Marklar.
Är det inte enklare att ta bort alla ord som någon kan störa sig på, blir inte alla nöjda då och alla kommer kunna kommunicera mycket lättare, eller?
Som Anders är inne på, pride är inte pride längre, det är ett verktyg i strävan mot makt.
Min erfarenhet är att det är väldigt sällan normala HBQT... personer som blir så fasligt kränkta, det är militanta aktivister som inte har något annat vettigt att göra.
Är det inte enklare att ta bort alla ord som någon kan störa sig på, blir inte alla nöjda då och alla kommer kunna kommunicera mycket lättare, eller?
Som Anders är inne på, pride är inte pride längre, det är ett verktyg i strävan mot makt.
Min erfarenhet är att det är väldigt sällan normala HBQT... personer som blir så fasligt kränkta, det är militanta aktivister som inte har något annat vettigt att göra.
Nej, dig har jag ändå alltid förknippat som väldigt ickebinär, så det fårstår jag.Fairlane skrev:Det kan skada eftersom folk har förutfattade meningar.
Det kanske det är. Själv tror jag det är till stor del andra orsaker
Att ni har fördomar är ert problem. Ni hade säkert haft fördomar om jag nämnt könet också, bara lite andra fördomar.
Sen var huvudinvändningen att "den" i sammanhanget är ett sämre valt pronomen.
Ja, om du skriker fram din åsikt så blir den genast mycket mer sann, eller inte.
Tycker du. Det är inte direkt fakta.
Åter igen din åsikt, inte fakta. Jag har inte något som helst problem att förknippa hen med något könsneutralt.
Att vinnaren av Melodifestivalen klassar sig som icke-binär tror jag gör hen mer provocerande att att man döljer könet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Jag tycker det är förjävligt hur vänstern kidnappat det binära talsystemet. Vet dom ens om att ett binärt tal kan vara större än 2^0?
Medlem
· Blekinge
· 10 374 inlägg
Du fattar att det är ett måste för alla partiledare att visa upp sig på pride-festivalen. Annars är man död. Nu är jag inte upppdaterad om även JÅ har fattat det?AndersMalmgren skrev:
Pride eller CSD borde inte behöva finnas idag. Man ska inte behöva göra politik av att alla typer av folk ska finnas.
Men folk ska kunna driva runt på stan i ren glädje utan att trakasseras.
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Varför portade man då MEDs partiledare som är homosexuell?T Thomas_Blekinge skrev:Du fattar att det är ett måste för alla partiledare att visa upp sig på pride-festivalen. Annars är man död. Nu är jag inte upppdaterad om även JÅ har fattat det?
Pride eller CSD borde inte behöva finnas idag. Man ska inte behöva göra politik av att alla typer av folk ska finnas.
Men folk ska kunna driva runt på stan i ren glädje utan att trakasseras.
Håller dock helt med om ditt övriga budskap.
Så är det. Men det är ett annat fenomen. Eller kanske inte. "Hen" kanske kan betraktas som kidnappat. I alla fall i betydelsen antingen "han" eller "hon" utan att behöva specificera. Betydelsen var främst en annan tidigare.AndersMalmgren skrev:
Hm, jo radikalt kan det väl vara, eller uppfattas.P pmd skrev:
Fast just "progressivt" är väl ett typexempel på ett ord som är "kidnappat" av "vänstern". Många språkkonservativa använder inte ordet "progressivt" eftersom det dessutom har fått denna "vänster"-politiska betydelse...P pmd skrev:
Det är kanske ett tecken på att den politiska laddningen i ordet "hen" håller på att försvinna. Men ord som "progressiv" och "folkutbyte" lär man inte få höra regeringen yttra. Fast inom oppositionen (om man inräknar s,c,v,mp,sd) är det vanliga begrepp. Dock inte i samma mening!Farstatjej90 skrev: