AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med kvinnor som du blir man ju homosexuell
Killar är lika smarta som tjejer. Du kommer känna dig likadan på andra sidan planen👍👍😅

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Killar är lika smarta som tjejer. Du kommer känna dig likadan på andra sidan planen👍👍😅
Vem vet? De flesta seriösa homofober förnekar ju sig själva och sina drömmar.
Kanske långt inne i hens huvud hen kanske vill exploatera ett par stringtrosor och en klänning?

Det enda som hindrar hen är att övertygelsen att inte vara "vänster".

🤣

• Haha
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vem vet? De flesta seriösa homofober förnekar ju sig själva och sina drömmar.
Kanske långt inne i hens huvud hen kanske vill exploatera ett par stringtrosor och en klänning?

Det enda som hindrar hen är att övertygelsen att inte vara "vänster".

🤣
Jag är ingen homofob. Jag har inget problem att bli raggad på av en bög. Tvärt om ser jag det som en komplimang. Är man trygg i sin sexualitet är man inte homofob.

Däremot är jag emot pride pga att de har en politisk agenda.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Även om könet inte spelar någon roll för berättelsen, så skadar det väl inte heller att vi vet könet.
Det kan skada eftersom folk har förutfattade meningar.
A AG A skrev:
Att använda "hen" i det läget är en av de större orsakerna till att ordet är så illa omtyckt.
Det kanske det är. Själv tror jag det är till stor del andra orsaker
A AG A skrev:
Jag, liksom @Farstatjej har även fördomar om folk som använder ordet i dessa sammanhang.
Att ni har fördomar är ert problem. Ni hade säkert haft fördomar om jag nämnt könet också, bara lite andra fördomar.

Sen var huvudinvändningen att "den" i sammanhanget är ett sämre valt pronomen.
A AG A skrev:
VET MAN KÖNET, SÅ ANVÄNDER MAN RESPEKTIVE PRONOMEN.
Ja, om du skriker fram din åsikt så blir den genast mycket mer sann, eller inte.
A AG A skrev:
Allt annat är ett otyg.
Tycker du. Det är inte direkt fakta.
A AG A skrev:
Men "hen" är väldigt svårt att förknippa med något könsneutralt. Hen, låter deffinivt feminint, alternativt något som förknippas med liknande han/hon som vann melodifestivalen.
Åter igen din åsikt, inte fakta. Jag har inte något som helst problem att förknippa hen med något könsneutralt.
Att vinnaren av Melodifestivalen klassar sig som icke-binär tror jag gör hen mer provocerande att att man döljer könet.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Kom och tänka på SouthPark Marklar.
Är det inte enklare att ta bort alla ord som någon kan störa sig på, blir inte alla nöjda då och alla kommer kunna kommunicera mycket lättare, eller?

Som Anders är inne på, pride är inte pride längre, det är ett verktyg i strävan mot makt.

Min erfarenhet är att det är väldigt sällan normala HBQT... personer som blir så fasligt kränkta, det är militanta aktivister som inte har något annat vettigt att göra.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan skada eftersom folk har förutfattade meningar.

Det kanske det är. Själv tror jag det är till stor del andra orsaker

Att ni har fördomar är ert problem. Ni hade säkert haft fördomar om jag nämnt könet också, bara lite andra fördomar.

Sen var huvudinvändningen att "den" i sammanhanget är ett sämre valt pronomen.

Ja, om du skriker fram din åsikt så blir den genast mycket mer sann, eller inte.

Tycker du. Det är inte direkt fakta.

Åter igen din åsikt, inte fakta. Jag har inte något som helst problem att förknippa hen med något könsneutralt.
Att vinnaren av Melodifestivalen klassar sig som icke-binär tror jag gör hen mer provocerande att att man döljer könet.
Nej, dig har jag ändå alltid förknippat som väldigt ickebinär, så det fårstår jag.

Jag tycker det är förjävligt hur vänstern kidnappat det binära talsystemet. Vet dom ens om att ett binärt tal kan vara större än 2^0?

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det är jävligt tragiskt man politiserat detta. Jag kan tex inte stå bakom pride längre då det är politiserat. Jag är stark advokat för homosexuellas rättigheter.
Du fattar att det är ett måste för alla partiledare att visa upp sig på pride-festivalen. Annars är man död. Nu är jag inte upppdaterad om även JÅ har fattat det?
Pride eller CSD borde inte behöva finnas idag. Man ska inte behöva göra politik av att alla typer av folk ska finnas.
Men folk ska kunna driva runt på stan i ren glädje utan att trakasseras.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du fattar att det är ett måste för alla partiledare att visa upp sig på pride-festivalen. Annars är man död. Nu är jag inte upppdaterad om även JÅ har fattat det?
Pride eller CSD borde inte behöva finnas idag. Man ska inte behöva göra politik av att alla typer av folk ska finnas.
Men folk ska kunna driva runt på stan i ren glädje utan att trakasseras.
Varför portade man då MEDs partiledare som är homosexuell?

Håller dock helt med om ditt övriga budskap.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jag trodde det här var en språkdiskussion?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju du och andra till höger som hela tiden håller på med skit om att hen är ett olämpligt ord.
Men om valet av ord gör att en inte obetydligt del av mottagarna fokuserar på ordvalet istället för meddelandet/budskapet, är då inte ordet olämpligt att använda?

Jag är ingen homofob. Jag har inget problem att bli raggad på av en bög. Tvärt om ser jag det som en komplimang. Är man trygg i sin sexualitet är man inte homofob.

Däremot är jag emot pride pga att de har en politisk agenda.
Vilke politik rör det sig om?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, en del gör det. Speciellt äldre män som inte vill se gråhåriga ut.
Oh, ja så är det. Dessutom färgar en del lite yngre män håret grått vid tinningarna för att de vill de lite mer äldre och erfarna ut

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vänstern kidnappar ord hela tiden. Tex ordet feminism
Så är det. Men det är ett annat fenomen. Eller kanske inte. "Hen" kanske kan betraktas som kidnappat. I alla fall i betydelsen antingen "han" eller "hon" utan att behöva specificera. Betydelsen var främst en annan tidigare.
P pmd skrev:
Njae, det är ett radikalt,
Hm, jo radikalt kan det väl vara, eller uppfattas.
P pmd skrev:
eller progressivt, ord. Dvs ett ord som språkkonservativa (som t.ex. jag) inte tycker behövs.
Vänster? Njae, vänster är inte ett ord jag kan placera någonstans i lingvistiken.
Fast just "progressivt" är väl ett typexempel på ett ord som är "kidnappat" av "vänstern". Många språkkonservativa använder inte ordet "progressivt" eftersom det dessutom har fått denna "vänster"-politiska betydelse...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har hört det användas både till höger och vänster och jag har inte uppfattat någon skillnad. Flera i regeringen använder det...
Det är kanske ett tecken på att den politiska laddningen i ordet "hen" håller på att försvinna. Men ord som "progressiv" och "folkutbyte" lär man inte få höra regeringen yttra. Fast inom oppositionen (om man inräknar s,c,v,mp,sd) är det vanliga begrepp. Dock inte i samma mening!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.