TheImprovisor
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså finns det någonting mer osmakligt och patetiskt än att våldta språket och följa pk-trenden med påhittad rappakalja, när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka?
Ja, fy för hittepå.
Kan vi inte bara använda de ord som uppstod i big bang, och nöja oss med det.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
TheImprovisor
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns dock ingen politisk agenda med ordet bäbis. Vilket det gör med hen och andra wokeord
Kan du förklara den "politiska agendan" med ordet hen?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Ja, fy för hittepå.
Kan vi inte bara använda de ord som uppstod i big bang, och nöja oss med det.
Var det det du läste ut av mitt inlägg? Läs igen i så fall, då mitt inlägg inte har ett dugg med ditt försök till sarkasm att göra.

TheImprovisor
Var det det du läste ut av mitt inlägg? Läs igen i så fall, då mitt inlägg inte har ett dugg med ditt försök till sarkasm att göra.
Nja ... Lite har det allt med ditt inlägg att göra.
Alla ord, oavsett om du tycker om dom eller inte, är påhittade och har uppstått ur ett behov någon har känt. Om många känner samma behov och tycker att det tillgodoses genom ordet så kommer det att användas. Om inte så kommer det att försvinna.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Den är väl väl känd? Att man ska få välja bort den objektiva verkligheten och få bli kallad för vad man känner sig som, inklusive något som varken är XX eller XY.

Nja ... Lite har det allt med ditt inlägg att göra.
Alla ord, oavsett om du tycker om dom eller inte, är påhittade och har uppstått ur ett behov någon har känt. Om många känner samma behov och tycker att det tillgodoses genom ordet så kommer det att användas. Om inte så kommer det att försvinna.
Absolut inte. Du utelämnar bekvämt "när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka.".
För att svara lite med samma mynt som du startade med; men visst. Vi kan alla hitta på våra egna ord för allt vi vill uttrycka så att det precist och exakt passar våra snöflingesjälar. Det blir ju inte alls svårt att kommunicera och hitta samförstånd när vi alla har egna ord och begrepp på allting.

TheImprovisor
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den är väl väl känd? Att man ska få välja bort den objektiva verkligheten och få bli kallad för vad man känner sig som, inklusive något som varken är XX eller XY.
Exakt vad är den politiska avsikten med det?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Svårt att svara på andras avsikter, men när det blir diskrimineringsärenden av att någon benämner någon annan utifrån den objektiva verkligheten och inte personens preferenser så har man politiserat språket.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
TheImprovisor
Absolut inte. Du utelämnar bekvämt "när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka.".
För att svara lite med samma mynt som du startade med; men visst. Vi kan alla hitta på våra egna ord för allt vi vill uttrycka så att det precist och exakt passar våra snöflingesjälar. Det blir ju inte alls svårt att kommunicera och hitta samförstånd när vi alla har egna ord och begrepp på allting.
Nu var det du som var bekväm och utelämnade. 🙂

"Om många känner samma behov och tycker att det tillgodoses genom ordet så kommer det att användas. Om inte så kommer det att försvinna."

Bevisligen, eftersom hen nu är etablerat i språket, så var "när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka." inte giltigt i det fallet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att svara på andras avsikter, men när det blir diskrimineringsärenden av att någon benämner någon annan utifrån den objektiva verkligheten och inte personens preferenser så har man politiserat språket.
Hänvisa gärna till ett sådant ärende, så tar vi diskussionen utifrån det då

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nu var det du som var bekväm och utelämnade. 🙂

"Om många känner samma behov och tycker att det tillgodoses genom ordet så kommer det att användas. Om inte så kommer det att försvinna."

Bevisligen, eftersom hen nu är etablerat i språket, så var "när det redan finns ord och begrepp för det man önskar uttrycka." inte giltigt i det fallet.
Det finns redan ord och begrepp för att beskriva vad h-ordet försöker beskriva. Som exempel kan nämnas den/det, hon/han, han/hon, de, dem. H-ordet har ingen vidare betydelse än vad det redan finns ord och begrepp för. Alltså är det ordet överflödigt.
Ditt resonemang rörande användningsfrekvens är som att säga att det finns miljarder flugor som äter kodynga, alltså är kodynga gott och bra att äta. Bara för att många anser en sak, så innebär inte det att den saken bör anammas, accepteras eller adopteras.

TheImprovisor
H-ordet har ingen vidare betydelse än vad det redan finns ord och begrepp för. Alltså är det ordet överflödigt.
Med det resonemanget är tämligen många ord överflödiga då de beskriver samma sak. Synonymer finns det gott om.

Med risk för att upprepa mig: Att ordet fått fäste och används motsäger din tes om att det är överflödigt.

Att du väljer att irritera dig på det är ditt problem, inte användarens.

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Hänvisa gärna till ett sådant ärende, så tar vi diskussionen utifrån det då
Jag skulle hellre föra frågan på principiell basis, för politisering av språket kan naturligtvis förekomma även om inte statens långa arm blandas in.

Med det sagt, varsågod:

https://www.gp.se/ledare/statligt-tvangssprak-varre-an-censur.c3758d71-e682-4934-8bd6-8c49fe0e654f

https://www.do.se/om-do/pressrum/ak...dvetet-anvanda-fel-pronomen-ar-diskriminering

Tyvärr gick det inte till domstol, utan skolan accepterade DO:s föreläggande.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Genom att ändra språket hoppas man också på att ändra samhället till sitt politiska ideal.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns dock ingen politisk agenda med ordet bäbis. Vilket det gör med hen och andra wokeord
Men gå tillbaka och läs i den här tråden och säg sedan vem det är som envisas med att politisera det? Ser du inte mönstret så tipsar jag dig att gå och ta en titt i badrumsspegeln.

Någon använde "hen" i ett inlägg i en tråd och ni är ett par stycken som går igång i 180 och envisas med att störa er på det, för tydligen är det här fortfarande en het fråga under er sten. Tråkigt för er, det är det ju ingen som kan hindra er ifrån, men det låter lite jobbigt? Men påstå inte att "det är dom andra som är dumma och politiserar det". Det kanske var sant för 10 år sedan, när det kom in i SAOL, men ta upp det med Akademien. Jag ogillar att "ultimat" finns med i SAOL. I mina öron är det en styggelse att använda det, men inte fan skulle jag få för mig att sitta och böla om det här. Jag kan ju inte lasta världen för att jag har uppnått den ålder när jag har svårt att hänga med i språkliga förändringar. Så ser det ut, vi blir alla ifrånsprungna.

Och i betydelsen av könstillhörighet? Men hur kan det vara så oerhört intressant hur någon väljer att se på sitt eget kön? Kan inte bry mig mindre.
Så sluta bete dig som den snöflinga du beskyller andra för att vara, bara för att någon byter ut två vokaler mot en tredje. Bryt ihop, fyll i en kränkthetsrapport, gråt en skvätt och gå sedan vidare. Lite stake måste det väl i alla fall finnas i dig?

• Gilla
  • Älska
Stefan Bengtsson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.