G gaidin skrev:
Det är fel att det är en vänstergrej.

Det är en humanistisk grej och har inte med politik att göra. Att många humanister befinner sig på vänsterkanten gör det inte till vänster.
Lika lite som rödvin är en vänstergrej.
Den är bristen på riktiga arbetare och syftet med vänstern som är problemet. Man måste vara ett offer och ha nya grupper att skydda i utbyte mot röster. Med tiden blir det bara mer extremt och man flyttar fram gränser hela tiden. Exempel på hur fel det kan bli:

Redigerat:
  • Älska
pmd
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Men tillbaks till ordningen! Vad tycker ni om mina centraldiktatoriska ideer om att man centralt förbjuder parkering på tomten och inför laddplatser för alla?
Jag har ingen direkt stark åsikt om det. Det är helt upp till den organisation som förvaltar området. Det bör dock vara en policy som är helt klar för den som funderar att flytta dit, och om det är en policy som ännu inte finns så ska den förankras grundligt bland de boende innan den genomförs.

Så tyvärr Kamrat Anders, jag tycker inte att du ska få fatta ett centraldiktatoriskt beslut.

P
G gaidin skrev:
Om en del vill identifiera sig som "den", blir det också politiskt laddat?
Antagligen inte eftersom väldigt få (om ens någon) kommer att ta det på allvar.

P
G gaidin skrev:
Märkligt att folk blir så provocerade av könstillhörighet.
Att en viss person har en viss könstillhörighet (dvs född med XY- eller XX-kromosomer tror jag inte är så värst provocerande. Att det finns individer som föds med extra X- eller Y-kromosomer är inte så vanligt att det provocerar, tror jag.
Det som provocerar är idén att en individ själv kan/ska få bestämma sitt eget kön oavsett kromosomuppsättning.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
P
O O skrev:
Så om man bara anger "hen" kan det betyda 3 kön, "han", "hon" eller "varken han eller hon".
Det gamla skämtet är väl att det finns han, hon och steward?

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är lustigt att ett litet pronomen väcker så starka känslor. Speciellt när de starka känsloyttringarna kommer från folk som inte kan skilja på de och dem.
Vilka är dom du syftar på?

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Snart finns bara liksom och typ.
"Liksom i princip alltså, om jag säger".

Världens första rap-"låt".

Att könsbestämma en bebis är inte riktigt samma sak som att omtala en person vars kön är okänt eller ointressant. Ordet hen, kan i likhet med andra pronomen, användas på olika sätt. Hur ord används är inte statiskt, det förändras med tiden. För drygt 50 år sedan rynkade vissa språkkonservativa på näsan åt ett annat, på den tiden kontroversiellt pronomen, nämligen du.

Och en liten del (iallafall mindre än 50%) av orsaken till att jag använder hen är för att vissa grupper blir så oerhört kränkta av blotta tanken på att jag inte tänker ange könet på någon som omtalas i tredje person singular. Det är ändå lite kul.
Jag känner mig inte kränkt utan vill bara inte att folk ska uppfatta mig som en sån person...
Jag kallar mig inte nationalist eller feminist heller av samma anledning. Om nån kallar sig feminist blir jag inte kränkt. Men om jag ska kalla mig feminist vill jag utveckla mitt svar (jag är team Rowling) och det funkar inte med "hen"....

• Gilla
pmd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt, det är ett vänsterord
Jag har hört det användas både till höger och vänster och jag har inte uppfattat någon skillnad. Flera i regeringen använder det...

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Fick jag lära mig i grundskolan där vi minsann använde 1917 års Bibel. Eller, som det också stod på omslaget, "Den Heliga Skrift". Ord och inga visor.
Åjo, Höga Visan finns fortfarande i bibeln och fanns alldeles säker med i 1917 års bibel.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska man inte säga hen i stället för det otympliga "hon eller han"?
Jag brukar skriva "den". I talspråk vet jag inte riktig vad jag säger.

P
P Pin skrev:
Färgar män håret?
Ja, en del gör det. Speciellt äldre män som inte vill se gråhåriga ut.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Bra va?
Ja, men lite onödigt när det finns ett könsneutralt, eller om man så vill könlöst, pronomen: den.

P
För drygt 50 år sedan rynkade vissa språkkonservativa på näsan åt ett annat, på den tiden kontroversiellt pronomen, nämligen du.
Det var knappast pronomenet "du" i sig som det näsrynkades åt utan användningen vid tilltal av främmande människor.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt, det är ett vänsterord
Njae, det är ett radikalt, eller progressivt, ord. Dvs ett ord som språkkonservativa (som t.ex. jag) inte tycker behövs.
Vänster? Njae, vänster är inte ett ord jag kan placera någonstans i lingvistiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.