76 127 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Ok, kapa ner det till han/hon så blir det bara några bokstäver extra. Sedan kan man ju lägga ett makro på en tangentbordskombination i vissa appar vad jag minns, så då man Shift-Ctrl-H infoga "vederbörande, oftast benämnda såsom han eller hon". Bra va?P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Nu gällde det ju talspråk, läs vad jag citerade.A Anders_Nilsson skrev:
Alla andra??? De flesta har nog vett att att hålla sig undan missfostret. 😉linneac skrev:
Jag med! En eftermiddag utan Byggahus och man blir utfrusen direkt! 😢 Var tusan la jag blanketten? 🤔G Grannens Häck skrev:
Absolut, det råder det väl enighet omDan1891 skrev:
Men vad som anses vara länge skiljer ganska mycket.Dan1891 skrev:
Vad skall man jämföra med för att tycke "Hen" varit etablerat länge? Knappast något annat ord. Definitivt varken "han" eller "hon". Jämfört med de orden är det nog många som anser att "hen" ännu inte är etablerat.
Fast det spelar väl ingen roll. Ibland utvecklas språket snabbt, mycket snabbt. Ord kommer och går hela tiden.
Det är ju till och med så att användningen av "hen" redan har börjat minska. Det fanns inte för ca 10 år sedan. Kanske är det borta helt om 10 år. Klarade man sig ända fram till och med 1900-talet utan "hen", lär det inte vara omöjligt i framtiden heller.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Du försöker göra extremundantagen till norm. Och du sprider ditt narrativ om "klumpiga". Mer än 99% av nyfödda kan enkelt könsbestämmas genom visuell inspektion. Det är så här i världen att om något är 99% fungerande så gör man det till standard. Om genitalierna skulle förändras över tid hos typ 30% av befolkningen skulle könsfluiditet kanske vara mer relevant.BirgitS skrev:
Sedan finns det de som hävdar att det finns ett biologiskt kön och ett känslomässigt kön men den debatten går jag inte in på.
Men ordet hen har ju inget med att göra vilket kön vederbörande ev. tillhör...A Anders_Nilsson skrev:Du försöker göra extremundantagen till norm. Och du sprider ditt narrativ om "klumpiga". Mer än 99% av nyfödda kan enkelt könsbestämmas genom visuell inspektion. Det är så här i världen att om något är 99% fungerande så gör man det till standard. Om genitalierna skulle förändras över tid hos typ 30% av befolkningen skulle könsfluiditet kanske vara mer relevant.
Sedan finns det de som hävdar att det finns ett biologiskt kön och ett känslomässigt kön men den debatten går jag inte in på.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 048 inlägg
Orsaken att jag inte skriver hen är inte att jag ogillar ordet utan att jag inte vill förknippas med personer som säger hen......
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Nej, jag invänder mot ditt förenklade uttalande som inte stämmer med verkligheten.A Anders_Nilsson skrev:Du försöker göra extremundantagen till norm. Och du sprider ditt narrativ om "klumpiga". Mer än 99% av nyfödda kan enkelt könsbestämmas genom visuell inspektion. Det är så här i världen att om något är 99% fungerande så gör man det till standard. Om genitalierna skulle förändras över tid hos typ 30% av befolkningen skulle könsfluiditet kanske vara mer relevant.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 048 inlägg
Att könsbestämma en bebis är inte riktigt samma sak som att omtala en person vars kön är okänt eller ointressant. Ordet hen, kan i likhet med andra pronomen, användas på olika sätt. Hur ord används är inte statiskt, det förändras med tiden. För drygt 50 år sedan rynkade vissa språkkonservativa på näsan åt ett annat, på den tiden kontroversiellt pronomen, nämligen du.
Och en liten del (iallafall mindre än 50%) av orsaken till att jag använder hen är för att vissa grupper blir så oerhört kränkta av blotta tanken på att jag inte tänker ange könet på någon som omtalas i tredje person singular. Det är ändå lite kul.Farstatjej90 skrev:
Där jag bor är det a och o. O för män och a för kvinnor. Obrigada, obrigado, amiga, amigo, filhao, filha, tiu tia (u plötsligt)...A Anders_Nilsson skrev:Det heter givetvis "henna" för kvinnor och "henne" för man. Kom ihåg att ord som relaterar till män skall sluta på "e", och ord som relaterar till kvinnor skall sluta på "a". Så det så. Fick jag lära mig i grundskolan där vi minsann använde 1917 års Bibel. Eller, som det också stod på omslaget, "Den Heliga Skrift". Ord och inga visor.
Men det är ju latin, inte germanska. Jag tror inte det finns en motsvarighet till hen här. Däremot finns det ingen skillnad på han och hon, honom henne eller hans och hennes vilket kan bli lite roligt när de pratar om sin farbror, "she had a problem" 😆
Vederbörande var oomkullrunkelig i sin ståndpunkt.BirgitS skrev:
Gamla härliga ord. 😃