76 123 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Skillnaden är väl oftast att de som inte håller med om åsiktskorridoren blir förbannade på andra.
Det är väl bara att "jag gillar det inte så jag struntar i det" typ...
Jag gillar inte lever men jag skriker inte åt folk som äter lever utan mitt godkännande.
Folk är så lättkränkta.
Det är väl bara att "jag gillar det inte så jag struntar i det" typ...
Jag gillar inte lever men jag skriker inte åt folk som äter lever utan mitt godkännande.
Folk är så lättkränkta.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Det heter givetvis "henna" för kvinnor och "henne" för man. Kom ihåg att ord som relaterar till män skall sluta på "e", och ord som relaterar till kvinnor skall sluta på "a". Så det så. Fick jag lära mig i grundskolan där vi minsann använde 1917 års Bibel. Eller, som det också stod på omslaget, "Den Heliga Skrift". Ord och inga visor.G gaidin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Varför ska man inte säga hen i stället för det otympliga "hon eller han"?Claes Sörmland skrev:
Vederbörande är det väl just ingen som använder längre, inte ens i någorlunda moderna lagtexter. Det vanliga tidigare var väl att det stod han/hon.Claes Sörmland skrev:
Färgar män håret?A Anders_Nilsson skrev:Det heter givetvis "henna" för kvinnor och "henne" för man. Kom ihåg att ord som relaterar till män skall sluta på "e", och ord som relaterar till kvinnor skall sluta på "a". Så det så. Fick jag lära mig i grundskolan där vi minsann använde 1917 års Bibel. Eller, som det också stod på omslaget, "Den Heliga Skrift". Ord och inga visor.
Administrator
· Skåne
· 7 877 inlägg
Vi hade två trådar där hen diskuteras, jag slog ihop dessa nu.
/Moderator
/Moderator
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Vad är det som är otympligt med "han" och "hon"? De flesta människor jag träffar anser att det finns två kön, pojkar och flickor, vilka bestämts vid födseln, och vederbörande har inga problem med det.BirgitS skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Förlåt @BirgitS jag skrev detta i skämtsam ton. Jag skulle gjort det tydligare att jag drev med frågan.BirgitS skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Inte i skämtsam ton:
Det är uppenbarligen något med frågor som relaterar till kön och könsidentitet som skaver i samhället. Kanske är det den pågående feminiseringen av samhället och männens motreaktion?
Jag tolkar således hen-diskussionen som en del av detta kulturkrigskluster. Av det skälet är det ett kulturellt/politiskt laddat ord även om det helt uppenbart finns gott om folk som inte associerar det till politik och upplever det som neutralt, eller i alla fall önskar att det ska vara ett neutralt ord. Notera att jag inte menar partipolitik här med politik.
Jag skulle inte riskera att använda ordet hen i en miljö där det kan ge fel signaler. Men det är i mitt fall ingen risk, jag är inte uppväxt med detta ord så jag måste jag gräva djupt i hjärnarkivet för att det alls ska komma upp som en språklig möjlighet. Och jag reagerar varje gång jag ser det i text, för det är så sällan.
Det är uppenbarligen något med frågor som relaterar till kön och könsidentitet som skaver i samhället. Kanske är det den pågående feminiseringen av samhället och männens motreaktion?
Jag tolkar således hen-diskussionen som en del av detta kulturkrigskluster. Av det skälet är det ett kulturellt/politiskt laddat ord även om det helt uppenbart finns gott om folk som inte associerar det till politik och upplever det som neutralt, eller i alla fall önskar att det ska vara ett neutralt ord. Notera att jag inte menar partipolitik här med politik.
Jag skulle inte riskera att använda ordet hen i en miljö där det kan ge fel signaler. Men det är i mitt fall ingen risk, jag är inte uppväxt med detta ord så jag måste jag gräva djupt i hjärnarkivet för att det alls ska komma upp som en språklig möjlighet. Och jag reagerar varje gång jag ser det i text, för det är så sällan.
Det är inget otymplig med ”han” och ”hon”. Det som är otympligt är ”han eller hon”.A Anders_Nilsson skrev: