76 092 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
De som tror att politik och kön hör ihop måste ju vara ganska korkade enligt min uppfattning.AndersMalmgren skrev:
Politik handlar om fördelning av ekonomiska medel, inkludering, stiftande av lagar o s v.
Kön är väl.mer en medicinsk fråga.
Ord som är politiskt laddade är nazist, fascist, vänstertok, såsse...
Men en del verkar ju tycka att det är politik när man inte gillar blodpudding.
Kön må vara medicinskt, även om jag snarast skulle kalla det biologi.G gaidin skrev:De som tror att politik och kön hör ihop måste ju vara ganska korkade enligt min uppfattning.
Politik handlar om fördelning av ekonomiska medel, inkludering, stiftande av lagar o s v.
Men, hursomhelst så är det iallafall vänstern som vill "medicinera" bort könen. Särskilt det manliga.
Det är väl i huvudsak två grupper som har problem med ordet hen.
Den första är medelålders och äldre män. Dessa är de sista som tar till sig språkliga förändringar.
Sedan finns det en konservativ grupp på den politiska högerkanten som har ett minst sagt imponerande intresse för kön.
Ibland sammanfaller dessa grupper.
Den första är medelålders och äldre män. Dessa är de sista som tar till sig språkliga förändringar.
Sedan finns det en konservativ grupp på den politiska högerkanten som har ett minst sagt imponerande intresse för kön.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Vänstern kidnappar ord hela tiden. Tex ordet feminismG gaidin skrev:De som tror att politik och kön hör ihop måste ju vara ganska korkade enligt min uppfattning.
Jag erkänner utan vidare att det kvinnliga könet intresserar mig. Men du som vänster tycker väl att man ska skämmas för att vara heterosexuell?Guzzi skrev:Det är väl i huvudsak två grupper som har problem med ordet hen.
Vidare har jag sett att det är mest yngre, och/eller vänsterpersoner som har svårt att använda "hen".
Exempelvis kan man läsa: "Min pappa har ett problem. Hen vet inte..."
Vad vet du om min politiska tillhörighet eller vad jag tycker?A AG A skrev:Jag erkänner utan vidare att det kvinnliga könet intresserar mig. Men du som vänster tycker väl att man ska skämmas för att vara heterosexuell?
Vidare har jag sett att det är mest yngre, och/eller vänsterpersoner som har svårt att använda "hen".
Exempelvis kan man läsa: "Min pappa har ett problem. Hen vet inte...
Det är fel att det är en vänstergrej.A AG A skrev:
Det är en humanistisk grej och har inte med politik att göra. Att många humanister befinner sig på vänsterkanten gör det inte till vänster.
Lika lite som rödvin är en vänstergrej.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 907 inlägg