73 627 läst · 2 186 svar
74k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Laddat för en del.T tmjreviews skrev:
Jag rapporterar mitt eget inlägg nu så vi kan få slippa den här diskussionen i en tråd somnhandlar om parkering, i ett forum som handlar om hus där politik inte är tillåtet.
@Marlen Eskilsson snälla, rensa lite här.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 730 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 730 inlägg
Dags att väcka den här hen-tråden eftersom en annan tråd på Juridikforum spammas. Så vad känner ni för ordet "hen"?
@tmjreviews
@pmd
@Slottsbäcksväktarn
@gaidin
@linneac
@Anders_Nilsson
@TypRätt
@tveksamt
@Pin
@O
@ajn82
@Guzzi
@tmjreviews
@pmd
@Slottsbäcksväktarn
@gaidin
@linneac
@Anders_Nilsson
@TypRätt
@tveksamt
@Pin
@O
@ajn82
@Guzzi
Medlem
· Halland
· 4 072 inlägg
Jag förstår att feminister inte gillar att vi traditionellt haft så könsstereotypa yrkestitlar, stansoperatris är väl ett bra exempel på ett underordnat låglöneyrke där den kvninnliga operatören tog order av den manlige dataingenjören i vit rock. Men jag anser att hela könsdebatten spårat ur och blivit en snuttefilt för de som samtidigt blunder för de villkor som en stor del av sveriges kvinnliga befolkning lever under.
Kort sagt, det finns viktigare problem att lösa som t ex att alla får tillgång till en bra skolutbildning och vettiga jobb på hemorten. Detta är ju svårt att lösa utan statliga subventioner.
Problemet är enligt min mening att man totalt snurrat bort sig i smådetaljer samtidigt som stora grupper inte alls får något fokus.
För mig kan folk gärna använda ordet hen så länge jag får säga han och hon.
Kort sagt, det finns viktigare problem att lösa som t ex att alla får tillgång till en bra skolutbildning och vettiga jobb på hemorten. Detta är ju svårt att lösa utan statliga subventioner.
Problemet är enligt min mening att man totalt snurrat bort sig i smådetaljer samtidigt som stora grupper inte alls får något fokus.
För mig kan folk gärna använda ordet hen så länge jag får säga han och hon.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 933 inlägg
Det är lustigt att ett litet pronomen väcker så starka känslor. Speciellt när de starka känsloyttringarna kommer från folk som inte kan skilja på de och dem.
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
Jag känner bara avsmak för att överförenkla språket. Snart finns bara liksom och typ.Claes Sörmland skrev:
Kunde inte bry mig mindre.Claes Sörmland skrev:
Att gå bananas över hur folk pratar känns ju bara konstigt. Det finns för mycket hat i vårt samhälle och all den energin kunde ju användas till annat tänker jag.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 730 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 730 inlägg
Lite oroväckande är det att termen har spritts till ditt talspråk. Det är ju en term som hör skriftspråket till, ett alternativ till "vederbörande". Hen låter ju mindre Medborgerlig samling och mer åt det progressiva hållet än vederbörande. Lite som att skriva sitt namn utan versaler på sociala medier.B Bjober skrev:
Förutom när någon tråd på detta forum spårar så hamnar jag aldrig i några diskussioner där jag beskriver andras kön… eller hur de identifierar sig själva. Så jag förstår inte riktigt hur det kan vara så laddat för de som absolut tycker att diskussionen är onödig. Eller ens varför det är så relevant att stå emot förändringen. Min syster som är lärare höll på att nära bita av huvudet på mig när jag obstinat fortsatte säga dagis om förskolan, och omtalade personalen som dagisfröken i vår diskussion. Jag menade på att upprördheten från hennes och andras sida var överdriven. I min diskussion om blöjbyten på förskolan var läroplaner och högskoleutbildning högst irrelevant och jag anser på ingets sätt att det skulle vara nedsättande mot personalen att kalla den dagis även om den reformerats för många år sedan. Jag har dock tillslut vant mig vid att säga förskola och gör väl rätt i 80%. För mig är det lite samma med könsdiskussionen, jag försöker inte vara nedlåtande mot någon genom att säga han eller hon men har man oturen att se jäkligt androgyn ut eller medvetet försöker jobba sig mot andra könet och inte riktigt når fram så ja.. otur då får man väl bara acceptera att det kanske ofta blir fel. Andra har oturen o helt enkelt är jävligt fula men det är det ingen storm över. Om ingen medvetet försöker trycka ner än kanske man bara inte behöver ta illa vid. Det är ju någonstans avsikten som måste vara det viktiga.
Det jag mest vill komma fram till är väl att man inte behöver bli så enträgen i sin inställning, jag står i alla fall för att jag inte alltid står rätt i åsiktskorridoren men då mest pga lathet o vana inte för att jag försvarar någon sorts ståndpunkt.
Det jag mest vill komma fram till är väl att man inte behöver bli så enträgen i sin inställning, jag står i alla fall för att jag inte alltid står rätt i åsiktskorridoren men då mest pga lathet o vana inte för att jag försvarar någon sorts ståndpunkt.