BirgitS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OT, men ”dator” är faktiskt sprunget ur samma språkliga arv som ”traktor” och ”generator”, en maskinentitet som bearbetar något.
Okej, men det är inte så som jag minns samtal kring ordet dator utan jag minns diskussioner där det framfördes att datamaskin var bättre svenska som tydligt sa vad det var fråga om och att dator var något nytt påhitt som inte alls behövdes.

En lastbil från tillverkaren MAN med texten "HEN" på fronten och en text ovanför om att anpassa tunga lastbilar för Sveriges genusanpassade marknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Hen bor i ett hus; ett radhus, vad jag förstår. Nästan alla människor i Sverige bor i ett hus. Alternativet är koja, tält eller utomhus.
Hen?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Hen?
Vedertaget ord, se Svenska Akademiens Ordlista!
Bild av ordet "hen" och dess definitioner från Svenska Akademiens Ordlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Vedertaget ord, se Svenska Akademiens Ordlista!
[bild]
Frågan gäller parkering och inte politik. Det sk. ordet ”hen” är politiskt laddat och bör endast användas inom slutna kretsar som delar en viss politisk syn. Annars är det ett onödigt sätt att irritera andra människor.

Man måste respektera att andra inte delar extrema ideologier bara för att den historiskt sett röda eliten behöver ett nytt syfte.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
djac och 5 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Frågan gäller parkering och inte politik. Det sk. ordet ”hen” är politiskt laddat och bör endast användas inom slutna kretsar som delar en viss politisk syn. Annars är det ett onödigt sätt att irritera andra människor.

Man måste respektera att andra inte delar extrema ideologier bara för att den historiskt sett röda eliten behöver ett nytt syfte.
Bara ge dig med tramset! Hen är inte politiskt laddat, det är ett pronomen på människa där du inte vet kön. Samma fast enklare än att skriva han/hon.
Finns inget extremt med det. Snarare extremt att reagera som du gör.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
djac och 10 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Bara ge dig med tramset! Hen är inte politiskt laddat, det är ett pronomen på människa där du inte vet kön. Samma fast enklare än att skriva han/hon.
Jo det är politiskt laddat för det brukar användas av människor på vänsterkanten som anser att det inte finns diskreta kön utan bara något på en glidande skala. Det finns enligt dessa människor ett koninuum av kön.

Beviset för min åsikt är hur sura dessa människor är hur sura de blir när man använder uppenbart könsbundna jobbtitlar, som busschaufför, svetsare och stansoperatris.

Med det sagt anser jag att radhus är en rätt kollektiv boendeform där man får kompromissa och att det rätta hade varit att förbjuda parkering inne på tomten och att man anlägger laddbox vid varje parkeringsplats. Kanske lite hårdhänt men gillar man inte det får man bo i villa.

• Gilla
  • Arg
djac och 2 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Haha ja, men jag tror not att det är politiskt laddat för en liten minoritet som oftast sitter i slutna kretsar och muttrar och irriterar sig över över någon röd gammal drake.

Tror att problemet är att de på något magiskt sätt sammankopplar 'hen' som pronomen (dvs könet är för skribenten okänt) med könsidentitet och ett uppfattat påtvingande om att behöva hålla reda på 311 olika HBTQOSV versioner av olika könstillhörigheter. Det senare förväntan (hos vissa) kan även jag störa mig på men mest som ett resultat av mitt eget ointresse och att jag tycker folk är lite för lättstötta när det inte finns något uppsåt om att vara nedlåtande eller kränkande. "Hen" är ju ett fantastiskt användbart ord, då slipper man ju fundera på vad man ska skriva istället, "användaren", "ägaren" osv. nästan alla andra ord i svenska språket som funkar i normal text blir ju annars längre. Så varför någon opponerar sig mot "hen" har jag ingen förståelse för.

• Gilla
djac och 8 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo det är politiskt laddat för det brukar användas av människor på vänsterkanten som anser att det inte finns diskreta kön utan bara något på en glidande skala. Det finns enligt dessa människor ett koninuum av kön.

Beviset för min åsikt är hur sura dessa människor är hur sura de blir när man använder uppenbart könsbundna jobbtitlar, som busschaufför, svetsare och stansoperatris.

Med det sagt anser jag att radhus är en rätt kollektiv boendeform där man får kompromissa och att det rätta hade varit att förbjuda parkering inne på tomten och att man anlägger laddbox vid varje parkeringsplats. Kanske lite hårdhänt men gillar man inte det får man bo i villa.
Jaha. Att du ogillar att det finns människor som vill vara fria i sig själva och sina tankar så ska väl inte det behöva gå ut över ett stackars mycket användbart ord.
Om alla andra svenskspråkiga människor använder hen för att det är smart och enkelt, så kan väl de få som använder det på ett för dig störande sätt få göra det, vad är problemet?

• Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
P
linneac linneac skrev:
Jag brukar, som sagt, skriva "den". Vi behöver inte fler pronomen för sånt som vi redan har pronomen för.

• Wow
saltis99
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
De av dig uppräknade titlarna kan vi se som könsneutrala nu, tycker jag. Precis som sjuksköterska och brandman är könsneutrala sen ganska länge.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det där är ju generaltrams. Du vänstersmetar människor som använder ett könsneutralt pronomen.

Att du inte vet något om kön är uppenbart.

• Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag brukar, som sagt, skriva "den". Vi behöver inte fler pronomen för sånt som vi redan har pronomen för.
Fast.. Vi har ganska många andra ord som betyder samma sak, ska vi ta bort alla sådana också tycker du?
Kan det inte få vara okej att du använder "den" och någon annan "hen"?

A Anders_Nilsson skrev:
Ungefär som hur sur du blir när någon använder "hen" då eller?

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Och för tre till fyra tusen år sen …
”Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare.”

Aristoteles eller Sokkrates c.a. 400 före kristus

Vår värld står inför svåra tider. Dagens ungdom tänker inte på annat än sig själva. De har ingen respekt för de äldre. De är otåliga och kan inte tygla sig. De pratar som om de visste allt. Och tala inte om flickorna, de är framfusiga, oblyga och okvinnliga både i val av kläder och tal”.

Prästen och korsfararen Peter av Amiens, år 1274.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:

Hen betyder han eller hon. Diskret, antingen eller. Det finns ingen glidande skala i ordet. Du blandar som sagt ihop det med att identifiera dig som det ena eller det andra eller något ytterligare alternativ eller att inte vilja identifiera sig alls.

• Gilla
djac och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.