77 783 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Det är en poäng du inte är ensam om att ha noterat. Att ordet "hen" tappar i politisk laddning. Men att den skulle vara helt borta stämmer faktiskt inte.linneac skrev:
Anders Svensson på språktidningen konstaterade nyligen att användningen av "hen" minskar. Han angav som en trolig orsak "att hen tappat sin politiska kraft och blivit mer av 'ett smidighetspronomen' än en identitetsmarkör."
Tidigare skrev språkrådet att "hen" kunde dra uppmärksamhet från ämnet man behandlade, 2015 skrev de att ordet ”ibland väcker irritation". N står följande i språkrådets rekommendation:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man betänker att "hen" endast funnits i svenskan (SAOL 2015) mindre än 10år får man räkna med att dess användning, betydelse och signalvärde kan variera starkt bland de som använder svenska. Risken att bli missförstådd är (som synes) knappast liten.
Betänk oxo att "hen" även används som pronomen för personer som varken identifierar sig som "hon" eller "han". Då betyder "hen" alltså något helt annat än
Använd vilka ord ni vill. Jag tror de flesta förstår vad man menar. Och tror att man inte avsiktligt väljer ord för att skapa irritation.linneac skrev:
.
Jag förstår bara inte varför det infördes. Det är ju inte ett låneord. Låneord är ibland praktiska att införa i språket när det inte finns något enkelt motsvarande ord redan.tveksamt skrev:
Vi har knappast några synonyma pronomen i övrigt såvitt jag, som amatörlingvist (med betoning på amatör), vet.
Javisst, förutom en sorts användning. Se nedan.tveksamt skrev:
Det enda problem jag brukar se med "hen" är att det ibland (kanske t.o.m. ofta, men det kanske bara är att jag lägger märke till det ofta) används även när det är uppenbart vilket kön det handlar om. Det stör läsrytmen, budskapet blir lite konstigt och det finns ingen risk för att man benämner någon med "fel" kön.tveksamt skrev:
Redigerat:
Om det är argumentet så kan jag hitta bra många ord som är klart mer värdelösa än "hen". Take your pick: Institutet för språk och folkminnenP pmd skrev:
Så just för pronomen ska vi inte ha synonymer, men för andra ordklasser går det bra?
Det som är uppenbart för dig kanske inte är det för andra.P pmd skrev:Det enda problem jag brukar se med "hen" är att det ibland (kanske t.o.m. ofta, men det kanske bara är att jag lägger märke till det ofta) används även när det är uppenbart vilket kön det handlar om. Det stör läsrytmen, budskapet blir lite konstigt och det finns ingen risk för att man benämner någon med "fel" kön.
Att exempelvis gå efter ett fingerat och påhittat namn på nätet för att avgöra någons kön är ganska vanskligt, även om man tycker att det är självklart att en "Tompa" är en Tomas eller att "Björn23" är en Björn har man ingen aning.
Har du några bra exempel på detta? Jag kan byta han/hon mot hen när jag skriver ett allmängiltigt svar. Men det ser jag inte riktigt som samma sak. Tex: TS skriver om sin arga granne som är gammal gubbe. Alltså helt klart en man, mitt svar kanske sedan inte riktar sig enbart till TS situation med en gammal gubbe och jag byter då till att skriva "hen" när jag i text beskriver hur man lagligt kanske kan bemöta en granne som ställer till problem. Alltså jag gör det inte för att beskriva TS granne utan en godtycklig granne som beter sig på motsvarande vis, kvinna som man eller allt där emellan. Kan vara en zombikyckling så länge då står som ägare och i övrigt av lagen behandlas som granne. Att använda "den" passar inte alltid eller till och med sällan och för att göra ett mindre stelbent intryck än att skriva "grannen i fråga" eller andra längre kringsvep är "hen" toppen.P pmd skrev:Det enda problem jag brukar se med "hen" är att det ibland (kanske t.o.m. ofta, men det kanske bara är att jag lägger märke till det ofta) används även när det är uppenbart vilket kön det handlar om. Det stör läsrytmen, budskapet blir lite konstigt och det finns ingen risk för att man benämner någon med "fel" kön.
Nyordslistan brukar tunnas ut med tiden, så alla de där orden finns antagligen inte kvar om några år. Men visst införs många "onödiga" ord i svenskan. Särskilt vanligt är att föra in engelska ord som det redan finns etablera svenska termer för.tveksamt skrev:
”Man bör inte använda utrikiska ord när man har en inhemsk adekvat vokabulär disponibel”, som Gunnar Sträng eventuell sade.
Ja, om jag får bli språkdiktator i Sverige ska vi enbart använda fornsvenska. 🙃tveksamt skrev:
Det du påpekar är dock inte något jag har skrivit. "Hen" är dock ett helt eget pronomen och knappast synonymt med något annat pronomen.
Då framgår det ganska klart om den som skriver använder "hon" eller "han", till ökad förståelse för den som inte såg det uppenbara.tveksamt skrev:
I (a)sociala media används ofta pseudonymer just för att kunna vara anonym. Då är det inte alltid uppenbart vilket kön en skribent har.tveksamt skrev:
Inlägg #574 är ett hyfsat bra exempel, även om det kanske inte är helt uppenbart. TS hette från början "micke880".T TypRätt skrev:
Nu säger jag lite emot mig själv i föregående inlägg, men jag har sällan stött på pseudonymer som är gjorde för att ge intryck av fel kön.
Jag tycker att "den" passar utmärkt som könlöst pronomen.T TypRätt skrev:
Medlem
· Halland
· 4 167 inlägg
Jaaaa, att ifrågasätta narrativet gör man tydligen inte obemärkt....
Och enligt min erfarenhet finns det gott om svenskspråkiga människor som inte använder ordet "hen"
Och jag vet mycket om kön. Det finns nämligen pojkar och flickor.
Men tillbaks till ordningen! Vad tycker ni om mina centraldiktatoriska ideer om att man centralt förbjuder parkering på tomten och inför laddplatser för alla? Kanske för frihetsberövande för många men jag tror att i det typiska radhusområdet får man acceptera vissa kompromisser. Som Kamrat Anders beslutat.
Kom igen nu och framför kritik mot de ideer jag faktiskt framfört!
Var skrev jag att jag vill att människor skall vara ofria? Eller var skrev jag nedsättande ord om vänstermänniskor eller människor som identifierar sig på ett sätt som är ovanligt? Du drar uppenbarligen slutsatser för att jag vågar ifrågasätta att "hen" inte är politiskt laddat.linneac skrev:Jaha. Att du ogillar att det finns människor som vill vara fria i sig själva och sina tankar så ska väl inte det behöva gå ut över ett stackars mycket användbart ord.
Om alla andra svenskspråkiga människor använder hen för att det är smart och enkelt, så kan väl de få som använder det på ett för dig störande sätt få göra det, vad är problemet?
Och enligt min erfarenhet finns det gott om svenskspråkiga människor som inte använder ordet "hen"
När blev jag sur för at någon använder ordet "hen"? Jag skrev att jag anser ordet politiskt laddat.tveksamt skrev:
Du håller alltså inte med om att ordet "hen" introducerades av vänstermänniskor? Även om det numera blivit mainstream. Lite som att "klägget" introducerades av ett parti från Sölvesborg.Slottsbäcksväktarn skrev:
Och jag vet mycket om kön. Det finns nämligen pojkar och flickor.
Men tillbaks till ordningen! Vad tycker ni om mina centraldiktatoriska ideer om att man centralt förbjuder parkering på tomten och inför laddplatser för alla? Kanske för frihetsberövande för många men jag tror att i det typiska radhusområdet får man acceptera vissa kompromisser. Som Kamrat Anders beslutat.
Kom igen nu och framför kritik mot de ideer jag faktiskt framfört!
Om en del vill identifiera sig som "den", blir det också politiskt laddat?
Angående parkeringen så har vi ju i tråden kommit fram till att det inte går att förbjuda med mindre än att man ändrar anläggningsbeslutet.
Angående parkeringen så har vi ju i tråden kommit fram till att det inte går att förbjuda med mindre än att man ändrar anläggningsbeslutet.
Problemet är ju i princip att hen används både om personer vars kön man inte vet, och om personer som inte själva vet sitt kön. Hade det varit två olika ord hade kontroverserna i princip inte existerat tror jag.
Nej, det tycker inte jag. Det är ett politiskt laddat ord och en påtvingad åsikt.linneac skrev:
👍 Om jag fattat saken är det som gör att man skall tänka sig för när man använder "hen" det faktum att ordet har olika betydelser och kan missförstås.A ajn82 skrev:
Hen används väl ofta för
- En "han" som man inte vet faktiskt är en "han"
- En "hon" som man inte vet faktiskt är en "hon"
Men hen används oxo för
3. En person som varken identifierar sig som en "han" eller en "hon"
Det var i samband med (politiska?) diskussioner om könstillhörighet och antal kön som "hen" användes så frekvent att det fick en politisk klang. I alla fall fanns och finns det de med den uppfattningen.
Så om man bara anger "hen" kan det betyda 3 kön, "han", "hon" eller "varken han eller hon".
Eller faktiskt ännu fler kön lite beroende på vem man frågar. Det gör användandet av "hen" kan vara problematiskt i en del situationer. Speciellt om man inte känner den man vänder sig till speciellt väl.