Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför då inte skriva allting med förkortningar? För att göra skrivspråket "smidigare" och ersätta flera ord med bara några tecken?
Det gör vi emellanåt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Det gör vi emellanåt.
Texter som endast innehåller förkortningar är oläsbara och/eller extremt svårtydda. Smidighet är inte alltid att sträva efter, som i fallet med h-ordet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Smidighet är inte alltid att sträva efter
Jo.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Texter som endast innehåller förkortningar är oläsbara och/eller extremt svårtydda. Smidighet är inte alltid att sträva efter, som i fallet med h-ordet.
Ta dig samman och försök hitta ett sinnesläge där du inte känner dig så hotad av ett ord! Ta reda på vad i dig som får dig att se rött och hur du kan hantera det och gå vidare.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis och ordet hen drivs av krafter som vill låta minderåriga göra könsbyte. Något jag är emot
Fast det låter som paranoia och lite radikalisering, tror du på riktigt att om vi använder ordet hen så kommer barn att byta kön?
Det låter lite som för länge sen (eller nutid i bla Usa) när man trodde att barn skulle bli homo av att veta att det fanns homosexuella eller gud förbjude se eller träffa en homosexuell.
Vill du verkligen vara en del av den skaran? som vi om hundra år kommer att se på som de som försvårade för och tryckte ned en liten grupp människor som bara ville vara sig själva.
Hur påverkar det ditt liv och din framtid att människor som är annorlunda får existera?
Hen är 100% praktiskt och är inte farligt för någon annan än små rädda män.
 
  • Gilla
gaidin och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut, men det skall inte ske på grund av implementera det av nymodighetsuttryck där det finns vedertagna ord och begrepp som har identisk betydelse.
Jag förstår att du aldrig skulle kunna tänka dig att säga eller skriva bebis eller bäbis. Dina argument är sådana som på 60-talet användes när man argumenterade för att spädbarn var det korrekta ordet.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vi har två sådana ord redan, och har haft dem länge; den och det. Så vad skulle ett tredje könsneutralt ord åstadkomma?
Den och det använder man inte om människor utan om saker. Att använda ord som uttrycker att människor är saker är verkligen att nedvärdera människor.

Den används för saker som tillhör gruppen reale och det används för saker som tillhör gruppen neutrum. Om man vill eftersträva ett konservativt språkbruk borde man väl känna till sådana skillnader.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Ta dig samman och försök hitta ett sinnesläge där du inte känner dig så hotad av ett ord! Ta reda på vad i dig som får dig att se rött och hur du kan hantera det och gå vidare.
Huh? Alltså...verkligen...vad pratar du om? Jag gillar inte vissa företeelser, precis som alla andra. Jag känner mig allt annat än hotad av något eller någon. Jag är extremt väl införstådd med och medveten om vad som triggar mig och inte. Jag antar att du menar att alla (och inte endast jag) skall ta reda på vad som irriterar dem, "hantera" det (alltså acceptera det) och sedan "gå vidare" (alltså släppa det snarare än att agera för att ändra på det de tycker är fel). You do you, så gör jag mitt. Det blir bäst så.
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut, men det skall inte ske på grund av implementera det av nymodighetsuttryck där det finns vedertagna ord och begrepp som har identisk betydelse. Just att den typen av texter skall vara anpassade till majoriteten medför också att t.ex. h-ordet absolut inte borde användas i den typen av texter/förkunnanden.
I och med att ordet hen kom med i Svenska Akademiens SO för 3 år sen just för att det var vedertaget och tillräckligt vanligt förekommande så får du nog tänka om.

Det finns massor med ord som ansågs som nymodighetsuttryck en gång i tiden, typ ord som fåtölj (1700-tal) i stället för länstol (1600-tal). Numera har ju fåtölj helt trängt ut länstol fast den ursprungliga betydelsen av fåtölj är fällbar stol.
https://svenska.se/saob/?id=F_2023-0002.BCq5&pz=7

Du får ett styvt jobb om du ska rensa ut alla ord som någon gång har ansetts vara nymodigheter och där det redan fanns vedertagna ord. Ditt språk kommer också att anses besynnerligt och svårförståeligt.

Du får acceptera att språk lever och utvecklas ständigt.
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Fast det låter som paranoia och lite radikalisering, tror du på riktigt att om vi använder ordet hen så kommer barn att byta kön?
Det låter lite som för länge sen (eller nutid i bla Usa) när man trodde att barn skulle bli homo av att veta att det fanns homosexuella eller gud förbjude se eller träffa en homosexuell.
Vill du verkligen vara en del av den skaran? som vi om hundra år kommer att se på som de som försvårade för och tryckte ned en liten grupp människor som bara ville vara sig själva.
Hur påverkar det ditt liv och din framtid att människor som är annorlunda får existera?
Hen är 100% praktiskt och är inte farligt för någon annan än små rädda män.
Nej, inte imorn, men i framtiden. Om vi låter woke och vänstern hållas fritt. Och det inkluderar språkbruket
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Huh? Alltså...verkligen...vad pratar du om? Jag gillar inte vissa företeelser, precis som alla andra. Jag känner mig allt annat än hotad av något eller någon. Jag är extremt väl införstådd med och medveten om vad som triggar mig och inte. Jag antar att du menar att alla (och inte endast jag) skall ta reda på vad som irriterar dem, "hantera" det (alltså acceptera det) och sedan "gå vidare" (alltså släppa det snarare än att agera för att ändra på det de tycker är fel). You do you, så gör jag mitt. Det blir bäst så.
Ok, du har en poäng och det var dumt att gå ut så hårt. Men det verkar som att detta lilla ord är väldigt triggande när du väljer att skriva h-ordet, istället för hen.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Smidighet är inte alltid att sträva efter, som i fallet med h-ordet.
Smidighet är faktiskt ofta det som driver språkförändringar! Att ord ska vara lätta att uttala med de kombinationer av språkljud som finns i ett språk, att meningar ska vara lätta att förstå, att grammatiken ska vara begriplig och kunna uttrycka betydelser, och så vidare.

Att kalla hen för h-ordet är för övrigt ett så kallat noa-namn, en företeelse som kommer från äldre folktro. Våra förfäder och förmödrar var rädda för exempelvis vargen, och trodde att om de nämnde vargen vid namn skulle den komma till byn. Därför kallade de vargen exempelvis tasse eller gråben. Har du läst Harry Potter känner du säkert igen Han-som-inte-får-nämnas.
 
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Ok, du har en poäng och det var dumt att gå ut så hårt. Men det verkar som att detta lilla ord är väldigt triggande när du väljer att skriva h-ordet, istället för hen.
Se det som ett ställningstagande. Är det relevant hur stort ordet är? Min protest är bland annat för att vi redan har ord och begrepp för vad det försöker ersätta, och vad som ligger bakom ordet i dagens tolkning/användning.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Smidighet är faktiskt ofta det som driver språkförändringar! Att ord ska vara lätta att uttala med de kombinationer av språkljud som finns i ett språk, att meningar ska vara lätta att förstå, att grammatiken ska vara begriplig och kunna uttrycka betydelser, och så vidare.

Att kalla hen för h-ordet är för övrigt ett så kallat noa-namn, en företeelse som kommer från äldre folktro. Våra förfäder och förmödrar var rädda för exempelvis vargen, och trodde att om de nämnde vargen vid namn skulle den komma till byn. Därför kallade de vargen exempelvis tasse eller gråben. Har du läst Harry Potter känner du säkert igen Han-som-inte-får-nämnas.
Då är det ytterst märkligt att vi inte skriver talspråk. Många gör det, och det betraktas som ytterst oseriöst och lågutbildat. Samma sak gäller skiljetecken och särskrivningar. Vi hade i så fall kunnat förenkla extremt mycket, men det har inte gjorts. Varför eller varför inte får språkvetare svara på. I mina ögon är det inte ett argument för att acceptera, införa eller anamma h-ordet.

Jag vill inte bidra till användning av det. Så enkelt är det med det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I och med att ordet hen kom med i Svenska Akademiens SO för 3 år sen just för att det var vedertaget och tillräckligt vanligt förekommande så får du nog tänka om.

Det finns massor med ord som ansågs som nymodighetsuttryck en gång i tiden, typ ord som fåtölj (1700-tal) i stället för länstol (1600-tal). Numera har ju fåtölj helt trängt ut länstol fast den ursprungliga betydelsen av fåtölj är fällbar stol.
[länk]

Du får ett styvt jobb om du ska rensa ut alla ord som någon gång har ansetts vara nymodigheter och där det redan fanns vedertagna ord. Ditt språk kommer också att anses besynnerligt och svårförståeligt.

Du får acceptera att språk lever och utvecklas ständigt.
Varför skulle jag tänka om? Bara för att ett ord godkänts så innebär inte det att jag måste använda det. Förhoppningsvis sjunker användningsfrekvensen så mycket och snabbt att det försvinner.

Alltså...har jag nämnt någonting om mina mål för dig eller här i tråden? Eller att jag vill återgå till fornsvenska? Har jag uttryckt att jag inte är ok med att språk utvecklas och lever? Svaret är nej på samtliga. Jag är emot h-ordet eftersom det redan finns ord som är exakt lika korta eller i värsta fall tre bokstäver och ett tecken längre. Vidare finns det andra orsaker till att jag ogillar ordet, men de hör inte hemma i tråden som behandlar själva ordet och språket kring ordet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, inte imorn, men i framtiden. Om vi låter woke och vänstern hållas fritt. Och det inkluderar språkbruket
Jawohl, herr überstormbahnführer.
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.