122 936 läst · 599 svar
123k läst
599 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Haha. Annars brukar det ju alltid heta att det inte är några problem att vara elbilsförare. Laddstoppen är bara trevliga pauser eftersom man ändå vill sträcka på benen, fika m.m.E ERagn skrev:Varför? För att det (eventuellt) underlättar jättemycket för gästen såklart. Alla snöar in på ekonomin, det handlar ju om restiden. Även om man KAN planera resan så att man får in ett laddstopp är det naturligtvis mycket smidigare och sparar en massa tid om man kan ladda där man inte behöver sitta och vänta i bilen under tiden. Hade du inte kunnat bjuda på lite el om det sparar dina gäster 45min restid?
Själv har jag aldrig någonsin talat gott om laddstoppen, utan ser dem bara som nödvändigt ont.L lbgu skrev:
(Nu kuskar jag inte omkring några längre turer så det blir ändå väldigt lite av den varan)
Fast jag har läst/hört samma som dig, så det finns tydligen masochister.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 661 inlägg
Touché! Hur tidigt på en resa ett laddstopp kommer är dock inte en oviktig faktor. Ju mindre batteri, desto mindre sant att laddningen är icke-störande, likaså om man startar med ett halvtomt batteri.L lbgu skrev:
Säg att man hälsar på någon 20 mil bort, Stockholm–Örebro eller Gävle–Sundsvall typ. Det kör jag gärna i ett svep. Med en räckvidd på 30 mil vintertid kommer jag då halvvägs hem om jag kör hemifrån med fullt batteri (och många bilar har kortare räckvidd än så).
Den paus som hade känts rimlig efter 30 mil kommer då istället efter tio. Det är en signifikant skillnad.
Vi kommer nog aldrig nå konsensus i denna fråga och är inte intresserad av att vi ska tjafsa, vi tycker helt enkelt olika. Men jag kan tycka det är märkligt att skaffa sig ett fordon som inte möjliggör transport till en vän och tillbaka. Då kanske inte elbil är det bästa alternativet? Jag har absolut inget emot elbilar och kan själv tänka mig en i framtiden men kommer i så fall planera så att jag klarar mig fram och tillbaka utan förväntningar att ladda hos de jag hälsar på.E ERagn skrev:Varför? För att det (eventuellt) underlättar jättemycket för gästen såklart. Alla snöar in på ekonomin, det handlar ju om restiden. Även om man KAN planera resan så att man får in ett laddstopp är det naturligtvis mycket smidigare och sparar en massa tid om man kan ladda där man inte behöver sitta och vänta i bilen under tiden. Hade du inte kunnat bjuda på lite el om det sparar dina gäster 45min restid?
Som jag skrev, undantagsfall finns alltid och såklart ska man hjälpa sina vänner då men att ta för givet att jag alltid ska ges möjlighet att ladda min elbil hos vänner "för annars kan jag inte komma hem" tycker jag är fel. Då kanske det finns andra fordon som passar bättre.AXS skrev:
Hur som helst, vi tillhör inte samma bekantskapskrets så det är egentligen inget problem, om dina vänner tycker det är ok (eller tycker det är jobbigt att säga nej) så må det så vara.
Skogsägare
· 19 661 inlägg
Jag tror sådana förväntningar är rätt ovanliga. TS var väl bara inne och trollade (med den äran) för tre år sen och jag vet inte vilka som anses påstå att det är en rimlig förväntan. Däremot en trevlig gest, och något man kanske gärna utsträcker till långväga gäster, i synnerhet som det sparar både tid för dem och pengar på totalen.H Hemmakatten_1 skrev:
Att det hela skulle bottna i förväntningar hos gäster i största allmänhet är en ganska konstig tro.
Nej förmodligen inte. Har inte elbil själv men har svårt att förstå varför det ska vara en sån principfråga med tanke på att det inte är speciellt dyrt och kräver 0 ansträngning att bjuda på.H Hemmakatten_1 skrev:Vi kommer nog aldrig nå konsensus i denna fråga och är inte intresserad av att vi ska tjafsa, vi tycker helt enkelt olika. Men jag kan tycka det är märkligt att skaffa sig ett fordon som inte möjliggör transport till en vän och tillbaka. Då kanske inte elbil är det bästa alternativet? Jag har absolut inget emot elbilar och kan själv tänka mig en i framtiden men kommer i så fall planera så att jag klarar mig fram och tillbaka utan förväntningar att ladda hos de jag hälsar på.
Nej, elbil är säkert inte det allra smidigaste i 100% av alla fall men om man kan ladda hemma är det väl smidigare i 95% av alla fall kanske. Har personligen väldigt få situationer där det hade varit till nytta att ladda när man är på besök. Är väl hos svärföräldrarna som bor ca 2,5h bort det är aktuellt och där räknar jag med att vi kommer bjuda varandra på laddning när vi respektive de är på besök för att resan inte ska ta 3,5h timme istället.
E ERagn skrev:Nej förmodligen inte. Har inte elbil själv men har svårt att förstå varför det ska vara en sån principfråga med tanke på att det inte är speciellt dyrt och kräver 0 ansträngning att bjuda på.
Nej, elbil är säkert inte det allra smidigaste i 100% av alla fall men om man kan ladda hemma är det väl smidigare i 95% av alla fall kanske. Har personligen väldigt få situationer där det hade varit till nytta att ladda när man är på besök. Är väl hos svärföräldrarna som bor ca 2,5h bort det är aktuellt och där räknar jag med att vi kommer bjuda varandra på laddning när vi respektive de är på besök för att resan inte ska ta 3,5h timme istäl
E ERagn skrev:E ERagn skrev:Nej förmodligen inte. Har inte elbil själv men har svårt att förstå varför det ska vara en sån principfråga med tanke på att det inte är speciellt dyrt och kräver 0 ansträngning att bjuda på.
Nej, elbil är säkert inte det allra smidigaste i 100% av alla fall men om man kan ladda hemma är det väl smidigare i 95% av alla fall kanske. Har personligen väldigt få situationer där det hade varit till nytta att ladda när man är på besök. Är väl hos svärföräldrarna som bor ca 2,5h bort det är aktuellt och där räknar jag med att vi kommer bjuda varandra på laddning när vi respektive de är på besök för att resan inte ska ta 3,5h timme istället.
Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror sådana förväntningar är rätt ovanliga. TS var väl bara inne och trollade (med den äran) för tre år sen och jag vet inte vilka som anses påstå att det är en rimlig förväntan. Däremot en trevlig gest, och något man kanske gärna utsträcker till långväga gäster, i synnerhet som det sparar både tid för dem och pengar på totalen.
Att det hela skulle bottna i förväntningar hos gäster i största allmänhet är en ganska konstig
Det var så jag tolkade diskussionen, att vissa med elbilar förväntar sig att få ladda hos de som de besöker.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror sådana förväntningar är rätt ovanliga. TS var väl bara inne och trollade (med den äran) för tre år sen och jag vet inte vilka som anses påstå att det är en rimlig förväntan. Däremot en trevlig gest, och något man kanske gärna utsträcker till långväga gäster, i synnerhet som det sparar både tid för dem och pengar på totalen.
Att det hela skulle bottna i förväntningar hos gäster i största allmänhet är en ganska konstig tro.
Att det är en trevlig gest håller jag med om och om det är långresta vänner så hade troligtvis jag också låtit dem ladda hos mig
I ett sådant fall där det är besök flera timmar bort så hade troligtvis jag också låtit dem ladda och även accepterat att jag får ladda om det erbjuds. Hade dock inte förväntat mig det utan snarare planerat för att lösa det själv.E ERagn skrev:Nej förmodligen inte. Har inte elbil själv men har svårt att förstå varför det ska vara en sån principfråga med tanke på att det inte är speciellt dyrt och kräver 0 ansträngning att bjuda på.
Tolkade hela diskussionen som att många med elbilar förväntar sig att få ladda oavsett avstånd hem.
Skogsägare
· 19 661 inlägg
Intressant. Själv ser jag mest halmgubbar om det, ingen som verkar förvänta sig det för egen del eller (tror jag) ens mött sådana förväntningar själv. Men det är en lång tråd och jag kan säkert ha missat något, jag tror dock som sagt du läser in väl mycket i andra- och tredjehandsuppgifter.H Hemmakatten_1 skrev:
Du har säkert helt rätt, kan vara jag som läser in för mycket i någons kommentar.Nötegårdsgubben skrev:
Hoppas du får en fin dag och fortsatt bra vecka!
Som elbilsägare får man väl än så länge också vara lite försiktig med hur man utrycker sig.
Det är ju lätt att råka fråga bara såhär:
"Hej, ja då kommer vi imorgon vid 16-tiden. Och sen funderade jag lite, har jag möjlighet att ladda lite hos er?"
Men det är kanske bättre att vara lite mer övertydlig:
"Hej, ja då kommer vi imorgon vid 16-tiden. Sen tänkte jag kolla lite, resan t.o.r är lite för lång för bilens batteri, så vi måste stanna till vid en laddstation på vägen, fast om det funkar för er så kan vi kanske ladda lite hos er mot betalning, istället!?"
Jag tror att de som lever med elbil har vant sig vid villkoren för det fordonsägandet och glömmer att de utan elbil inte än har börjat tänka i samma banor.
Så om några år, när de flesta har elbil, så kommer denna fråga bli en icke-fråga, alla kommer fatta vad man menar när man frågar om det kommer att gå att ladda på destinationen.
Sen kommer ett socialt kutym också växa fram, antingen tycker de flesta att det där bara är ett helt OK ge och ta, eller så växer det fram att man brukar belönas med en blombukett eller en flaska vin.
Fast är det middag man möts för så blir det alltså plötsligt två blombuketter eller två flaskor vin, för det är väl redan kutym bland många att ta med blommor eller en flaska bara för middagsinbjudningen.
Det är ju lätt att råka fråga bara såhär:
"Hej, ja då kommer vi imorgon vid 16-tiden. Och sen funderade jag lite, har jag möjlighet att ladda lite hos er?"
Men det är kanske bättre att vara lite mer övertydlig:
"Hej, ja då kommer vi imorgon vid 16-tiden. Sen tänkte jag kolla lite, resan t.o.r är lite för lång för bilens batteri, så vi måste stanna till vid en laddstation på vägen, fast om det funkar för er så kan vi kanske ladda lite hos er mot betalning, istället!?"
Jag tror att de som lever med elbil har vant sig vid villkoren för det fordonsägandet och glömmer att de utan elbil inte än har börjat tänka i samma banor.
Så om några år, när de flesta har elbil, så kommer denna fråga bli en icke-fråga, alla kommer fatta vad man menar när man frågar om det kommer att gå att ladda på destinationen.
Sen kommer ett socialt kutym också växa fram, antingen tycker de flesta att det där bara är ett helt OK ge och ta, eller så växer det fram att man brukar belönas med en blombukett eller en flaska vin.
Fast är det middag man möts för så blir det alltså plötsligt två blombuketter eller två flaskor vin, för det är väl redan kutym bland många att ta med blommor eller en flaska bara för middagsinbjudningen.
Vilket evinnerligt dj..a tjat om att andra ska erbjuda laddning.E ERagn skrev:Varför? För att det (eventuellt) underlättar jättemycket för gästen såklart. Alla snöar in på ekonomin, det handlar ju om restiden. Även om man KAN planera resan så att man får in ett laddstopp är det naturligtvis mycket smidigare och sparar en massa tid om man kan ladda där man inte behöver sitta och vänta i bilen under tiden. Hade du inte kunnat bjuda på lite el om det sparar dina gäster 45min restid?
Välj ett transportmedel som fungerar för det behov du har utan att andra ska behöva rycka in. Eller låt bli att resa!
Återigen… Det går såklart att lösa men blir krångligare, varför då inte kunna erbjuda det för att underlätta för sina gäster med tanke på att det kräver 0 i insats.F frasen_36 skrev:
Är oerhört märkligt att just laddning ska vara så provocerande att bjuda på.