122 898 läst · 599 svar
123k läst
599 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Nåja.L lbgu skrev:
Ibland kan jag råka falla in lite där.
Men för det mesta bryr jag mig inte alls att framhålla något direkt bra med elbil, och inte alltför sällan talar jag illa om elbilar.
Jag är nämligen glad för varje år och månad som jag slipper att det plötsligt kommer en extra skatt på elbilar, och ju fler elbilar som kör på våra vägar desto närmare kommer den dagen då jag slutar att vara skattefrälse.
(Skattefrälse ...Nåja, det är egentligen kanske inte med sanning överensstämmande, då energiskatten faktiskt är högre på el än på bensin eller diesel. Men jag tror ändå att elbilsägare så småningom kommer sättas dit hårdare skattemässigt - på något vis)
Bjuder jag hem någon så bjuder jag på mat, vin, vatten, el, husrum, säng, handdukar, sängkläder, etc. Dvs allt som man naturligt personligen använder i ett hushåll. S a s. För mig ingår laddning av elbil.H Hemmakatten_1 skrev:
Enda undantaget vore någon som minst varje vecka fulladdar sin elbil hos mig. Ungefär.
(Der här beror givetvis på omständigheterna, någon som har en mycket prekär ekonomisk situation kan förstås inte acceptera att bjuda på en fulladdning av elbil ens en enstaka gång.)
Det är nog så de flesta gör, minus att tanka bilen. Tankning får ske på eget bevåg anser jag (undantagsfall finns såklart men bensin/el/diesel motsvarande för bilen får gästen lösa själv).TRJBerg skrev:
Bjuder jag hem någon så bjuder jag på mat, vin, vatten, el, husrum, säng, handdukar, sängkläder, etc. Dvs allt som man naturligt personligen använder i ett hushåll. S a s. För mig ingår laddning av elbil.
Enda undantaget vore någon som minst varje vecka fulladdar sin elbil hos mig. Ungefär.
(Der här beror givetvis på omständigheterna, någon som har en mycket prekär ekonomisk situation kan förstås inte acceptera att bjuda på en fulladdning av elbil ens en enstaka gång.)
Bara en fråga (aningen provocerande kanske), om personen kör bensin-/diesel- bil och vill ha pröjs för soppan, hur gör du då? Med tanke på att både bensin och diesel är dyrare på macken än el från en laddstolpe.
Jag tycker det är störigt att mina gäster helt sonika parkerar på min uppfart. Det finns ju för bövelen allmänna parkeringar 700 meter bort. Om inte det passar får de för bövelen promenera hem till mig. Jag får be dem börja swisha en rimlig parkeringsavgift. Jag har ju fasen bekostat markarbete och grus och varje år går jag och sliter med mitt ogräs. Det är minsann inte gratis!
Säg det till dem då, eller sluta bjuda hem demY YuGi skrev:Jag tycker det är störigt att mina gäster helt sonika parkerar på min uppfart. Det finns ju för bövelen allmänna parkeringar 700 meter bort. Om inte det passar får de för bövelen promenera hem till mig. Jag får be dem börja swisha en rimlig parkeringsavgift. Jag har ju fasen bekostat markarbete och grus och varje år går jag och sliter med mitt ogräs. Det är minsann inte gratis!
Det är helt ok. Man gör som man vill.H Hemmakatten_1 skrev:
Jag tror (säker är jag inte) att de som kör elbil själva oftare tycker det är ok om en gäst laddar än de som inte kör elbil.
Det är ju också så för de flesta som inte laddar bil hemma själva så är kanske förutsättningarna sämre, inget konstigt i det.
Jag brukar benom bilnyckeln när gästerna kommer och så åker jag ner och tankar deras bilar på närmsta station.H Hemmakatten_1 skrev:
Eller så jämför jag inte alls på det viset.
Så är det säkert, de som själva har en elbil tycker det är ok att bjuda på laddning/bli bjuden på laddning. Det är inget fel i det, opponerar mig endast på att det finns en förväntan att bli bjuden på laddning, det tycker jag är magstarkt.Fairlane skrev:
Det är helt ok. Man gör som man vill.
Jag tror (säker är jag inte) att de som kör elbil själva oftare tycker det är ok om en gäst laddar än de som inte kör elbil.
Det är ju också så för de flesta som inte laddar bil hemma själva så är kanske förutsättningarna sämre, inget konstigt i det.
Jag brukar benom bilnyckeln när gästerna kommer och så åker jag ner och tankar deras bilar på närmsta station.
Eller så jämför jag inte alls på det viset.
Löjlig kommentar om att be om nycklarna. Ville med min fråga påvisa att det görs skillnad på folk och folk beroende på vilka förutsättningar de har. Om du har elbil så ska det bjudas på laddning, kör du bensin så är det ditt problem. I min värld är elen till en bil att likställas med bensinen till en annan bil, dvs. förarens ansvar.
Men är det en förväntan?H Hemmakatten_1 skrev:
Jag kör själv inte elbil, men har vänner som gör.
Hittills har inget frågat om att få ladda, och vi är ändå vänner som kan ta upp vad som helst.
Bensinen och elen kan till viss del likställas, men ärligt talat finns skillnader också. "Alla" har el hemma, men inte nödvändigtvis möjligheten att låta någon ladda. Få har bensin eller diesel hemma.H Hemmakatten_1 skrev:Löjlig kommentar om att be om nycklarna. Ville med min fråga påvisa att det görs skillnad på folk och folk beroende på vilka förutsättningar de har. Om du har elbil så ska det bjudas på laddning, kör du bensin så är det ditt problem. I min värld är elen till en bil att likställas med bensinen till en annan bil, dvs. förarens ansvar.
Prisskillnaden är också rätt stor många gånger. Säg att en vän kan ladda för 20 kronor och slippa stanna på vägen för att ladda och därmed kan vännerna få mer tid tillsammans, den möjligheten finns knappast med bensin eller diesel.
Men som sagt, det är väl bara att vara tydlig, ingen laddning hos mig.
Jag vet inte om det är en förväntan, har inga vänner i närheten som kör elbil så jag har inte stött på det. Men, så som jag tolkar diskussionen som förs i tråden så finns det två läger, de som ser det som en självklarhet och det som är emot det. Jag kanske har tolkat det fel, i så fall är det en ickefråga.Fairlane skrev:
Men är det en förväntan?
Jag kör själv inte elbil, men har vänner som gör.
Hittills har inget frågat om att få ladda, och vi är ändå vänner som kan ta upp vad som helst.
Bensinen och elen kan till viss del likställas, men ärligt talat finns skillnader också. "Alla" har el hemma, men inte nödvändigtvis möjligheten att låta någon ladda. Få har bensin eller diesel hemma.
Prisskillnaden är också rätt stor många gånger. Säg att en vän kan ladda för 20 kronor och slippa stanna på vägen för att ladda och därmed kan vännerna få mer tid tillsammans, den möjligheten finns knappast med bensin eller diesel.
Men som sagt, det är väl bara att vara tydlig, ingen laddning hos mig.
Dock så fanns det inte någon liknande diskussion för säg 15 år sedan, dvs. att värden ska stå för bilens drivmedel. Något som uppkommit sedan elbilarna gjorde entré.
Klart det är skillnad på el och bensin och eftersom alla har el hemma så är det enkelt "att bara ladda bilen lite". Tycker ändå det är förarens ansvar att ha ett färdmedel som duger för sitt behov och även ta ansvar för sin egen "tankning".
Men, låt oss "agree to disagree" helt enkelt, önskar dig en fortsatt fin dag!
Det tycker jag också, liksom jag tycker det är var och ens ansvar att ladda sin mobiltelefon. Trots det har jag alltid försökt hjälpa folk att ladda om jag har kunnat, utan att för den skull ta över ansvaret.H Hemmakatten_1 skrev:
DetsammaH Hemmakatten_1 skrev:
Du ska kanske återkomma när det har börjat hända (att du eller någon vän skaffat elbil)H Hemmakatten_1 skrev:
Annars försöker du bara hitta på problem som kanske inte ens finns.
Bara en tanke...
Tror inte på att saker måste ske i det verkliga livet för att en diskussion ska kunna föras, bli lite väl reaktivt då.Mikael_L skrev:
Är nog inte bara jag i denna tråd som diskuterar utifrån ett hypotetiskt scenario.
Men eftersom du uppenbarligen varit med om situationen så undrar jag över din ståndpunkt och när den blev så?
Ja, det är några som har laddat hos mig, och jag har laddat hos några andra.
Och det har varit helt oproblematiskt och aldrig blivit någon "grej".
Typ inte krångligare än så.
Som förr i tiden när man behövde låna telefonen (du vet tiden innan mobiler), det var liksom inget jag minns någonsin rev ner stora och svåra känslor och resulterade i en diskussionstråd med 8300 inlägg.
(Nu fanns ju inte diskussionstrådar heller på den tiden, men typ översatt då ...)
ps.
Eller jo, hade det funnits diskussionstrådar på den tiden så hade det säkert blivit minst 8000 inlägg även då.
Inlägg av folk som hade ojat sig över att "tänk om man behöver ringa ambulans precis när någon har lånat telefonen", "tänk om det ringer någon och vill skänka en överbliven biljett till en konsert, precis när någon har lånat telefonen" osv.
Och det har varit helt oproblematiskt och aldrig blivit någon "grej".
Typ inte krångligare än så.
Som förr i tiden när man behövde låna telefonen (du vet tiden innan mobiler), det var liksom inget jag minns någonsin rev ner stora och svåra känslor och resulterade i en diskussionstråd med 8300 inlägg.
(Nu fanns ju inte diskussionstrådar heller på den tiden, men typ översatt då ...)
ps.
Eller jo, hade det funnits diskussionstrådar på den tiden så hade det säkert blivit minst 8000 inlägg även då.
Inlägg av folk som hade ojat sig över att "tänk om man behöver ringa ambulans precis när någon har lånat telefonen", "tänk om det ringer någon och vill skänka en överbliven biljett till en konsert, precis när någon har lånat telefonen" osv.
90% av tiden är det mycket enkelt.L lbgu skrev:Och varför förstår de inte det då? Läser man på nätet så beskriver ju alltid elbilsägare att det i princip inte finns några nackdelar med att ha elbil. Saker som att man måste ladda ibland framställs nästan positivt eftersom man får tid för en fika eller vad man nu gör medan man laddar.
Men i just denna tråd är det faktiskt en hel del elbilsägare som beskriver jobbiga problem med elbilar, men i övriga trådar verkar det viktiga vara att göra reklam för att alla andra ska välja elbil.
Man laddar den nästan gratis hemma.
Behöver inte köa till tankstationer osv.
Men ladda på vägen i onödan (bara för att nån inte låter ladda när bilen ändå bara står parkerad) och för dyra pengar (då macken osv tar 6-9 ggr priset vad hushållsel kostar) är surt!