124 525 läst · 608 svar
125k läst
608 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Okej, jag äger en elbil, får jag uttala mej då ?kisumisu skrev:
Nämen haledudande dej då, ska den stackars elbilsägren behöva betala hela 10 spänn milen för bränslet när dom tankar "på stan", HUR SKA DOM ÖVERLEVA, när dom precis köpt en bil för en halv miljon.. ojoj.. det är ju nästan lika dyrt som bensin!!! såååå synd om dom..kisumisu skrev:
Seriöst, det är sånt där som får mej att skämmas över att tillhöra skaran med elbil, rent sektbeteende.
Samma sak när samma(?) människor ska tjata om att det absolut INTE finns några problem med elbilar och försöka få det till att det bara är en FÖRDEL att det tar 30-50min att "tanka" och att man måste göra det tre gånger så ofta som en bensinbil på långresan..
Usch, sektbeteende som sagt.
Ingen har någonsin frågat om dom får använda motorvärmare hemma hos mej iaf, jag tror dom flesta skulle se även det som ett övertramp, precis som att kräva att få ladda elbilen.kisumisu skrev:
Det hela beror i min värld mycket på hur man frågar, och när man gör det, om man förutsätter att man ska få ladda
så stör det mej väldigt mycket.
OM jag mot förmodan skulle komma till en vän med mindre räckvidd kvar än att jag kan ta mej hem hade jag löst det genom att ladda på en publik laddare, om det fungerade dåligt av nåt skäl (inga öppna i närheten ?) skulle jag *fråga* snällt och direkt erbjuda mej att betala för det, och då skulle jag givetvis betala betydligt mer än det kostar också, kanske en hundralapp.
..Ungefär som samma situation som om jag hade tom tank på bilen..
Sektbeteende igen.kisumisu skrev:
Det är möjligen mindre dyrt än att köpa en helt ny bensin eller dieselbil, men totalkostnaden blir vanligen högre.
Jag har utan tvekan högre driftskostnad på min elbil än vad jag hade på bensinbilen jag körde innan. (och har kvar), trots att "bränslekostnaden" är lägre.
..och vad det gäller rpestanda så är de flesta av mina bilar snabbare än elbilen (..om man räknar topphastighet..)
Du skriver "utan tvekan"GlennB skrev:
Har inte kollat på om du skrivit i tråden om våra bilars kostnad, men för min del så är den tveklöst största kostnaden värdeminskningen och om man räknar in den i driftskostnad eller totalkostnad känns inte solklart.
(Själv har jag exempelvis räknat på att bilen har ett värde på 0 om 4 år, då blir totalkostnaden väldigt hög, men det är ju inte direkt en kostnad som jag drabbas av i vardagen)
dekisumisu skrev:
Haha okej nu förstår jag hur vissa laddstolpar överlever då! Där man tar runt 10kr kwh.GlennB skrev:
Nyrika som inte bryr sig alls om ekonomi eller vad allt kostar som föder dessa!
Sedan drar man av till sitt företag allt från bensin kostnader till elbilsladdningskostnader!
En begagnad elbil kostar heller inte så mycket att köpa. Men jag antar att det här kommer jämna ut sig ju mer begagnat det kommer till marknaden och när mer och mer "vanligt folk" börjar ha elbil!
Nu orkar inte jag debattera mera i den här tråden!
Ni får alla göra som ni vill.
Själv kör jag eldrift när jag kan ladda hemma de mesta eller är i Finland där bensinen kostar mer och elen på stolparna är 50% än vad det tas i Sverige.
Har även jag en fossilbil, en hybrid som då blir billigare att köra i Sverige med våra priser på macken! Dock inte lika kul bil att köra med.
Redigerat:
Nu skrev jag ju bara om mej själv, men ja, värdeminskning och kostnaden för köpet (lån) är juDowser4711 skrev:
det som gör att det drar iväg, tillsammans med försäkringen (men det är ju lite bilberoende).
Även andra saker som att den käkar mer däck, av en MYCKET dyrare dimension spelar in.
Om man sätter in 300k på sitt bensinkort när man köper bilen så behöver man inte räkna det som en direkt kostnad man drabbas av i vardagens en menar du ? det är ju gratis att tanka sen ?Dowser4711 skrev:
Jag förstår hur du menar, men det är ju trots allt så att värdeminskningen är en stor del av milkostnaden hur man än vänder på det.
Jasså? Annars har jag hört att "en sosse blir aldrig mätt i grannens kök"Slottsbäcksväktarn skrev:
Minns inte varifrån det är...
Det är väl frivilligt att ladda just där eller ?kisumisu skrev:
Jo, en ANVÄNDBAR elbil kostar mycket, i synnerhet om den ska ha en vettig räckvidd och vara anpassad för en familj.kisumisu skrev:
Jag har "bara" 5mil till jobbet, men för att lösa 5+5mil/dag måste jag i princip ha minst 40mil uppgivet räckvidd, och även då blir det bök om man ska göra andra ärenden, saker man ALDRIG behöver fundera på om man kör en bil som drivs på bensin eller diesel.
Men ja, det blir ju fler och fler bilar till lägre pris på marknaden, dock även sämre skick så servicekostnader går ju upp på dessa.
Jag har kvar min förra bil också, den har drygt hälften så mycket hästkrafter som elbilen, men är ändå roligare att köra, dock dyrare per mil när man redan har gjort inköpet.kisumisu skrev:
Nja, jag menar att det är en del av totalkostnaden, inte driftskostnaden.GlennB skrev:
Värdeminskningen fluktuerar ju beroende på marknadsläget.
Min Tesla model 3 hade exempelvis de första åren en *positiv* värdeutveckling, men jag ansåg ändå inte att jag kunde dra av det på milkostnaden...
(Och just nu faller det som en sten...)
Facit på det har du inte förrän du väljer att sälja bilen.
Din jämförelse med att sätta in 300' på bensinkontot haltar rätt rejält, då det ju är en renodlad förbrukningsvara som är direkt linjär mot milantalet hur du än vrider och vänder på det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga ny köksingång se tråd ovan
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Använda Ctek laddare på elverk med modifierad sinusvåg
El -
Oanvänd Slagskruvdragare Dewalt med laddare+batterier - Helsingborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Driva batteriladdare med modifierad sinusvåg?
El -
Inomhusindikering när klipparen laddar?
Robotgräsklippare