122 936 läst · 599 svar
123k läst
599 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Tänkte komma in i debatten lite sent, en tråd som är är över tre år gammal och i en fråga som antagligen har förändrats över tiden. Vad är det man eftersträvar, ekonomi eller minskat fossilanvändande? Är det ekonomi så kan man ju hålla på och dividera hur länge som helst och bli osams om var kostnaden ska ligga, för det finns inget "rätt" svar. Bättre samvete när det gäller fossilanvändning har varit min drivkraft sedan jag etanolkonverterade vår Saab 9000 år 2003, sedan blev det fler Saabar på etanol tills jag kunde köpa en beg Volvo V60 hybrid 2015. Volvon byttes ut mot Ioniq 5 2023. Alla åren med Volvon var det så att man ville ladda överallt man fick chansen så att man slapp köra den på diesel, därför kom svärmorskabeln fram där det fanns möjlighet. Då var batteriet (8kWh) slut när man kom fram och varje kWh laddning man fick, gjorde att man minskade den fossila användningen. Idag känns det inte lönt att ladda med de ca 2kWh man får på en timme, om man inte står riktigt länge. Har den man kommer till laddbox blir det en helt annan situation, för det första erbjuder de oftast laddning och det blir helt andra mängder och kostnader iom detta. Så ladda när man besöker någon är i mina ögon en ickefråga numera.
Mycket möjligt. Själv har jag inte ens några bekanta med elbil. Fast jag är helt säker på att ifall jag hade elbil så skulle jag aldrig be någon om laddning ifall det inte var en nödsituation. Jag vill inte uppfattas som någon sorts parasit. Har man ett fordon är det ens eget ansvar att det har bränsle och inte något man ska tigga sig till av bekvämlighetsskäl (orkar inte stanna på vägen och ladda) eller av snålhet (så dyrt att ladda på elmackar).Slottsbäcksväktarn skrev:
På både bekvämlighetsskäl och snålhet kan man helt enkelt säga att det är onödigt. Slöseri med tid och pengar...L lbgu skrev:Mycket möjligt. Själv har jag inte ens några bekanta med elbil. Fast jag är helt säker på att ifall jag hade elbil så skulle jag aldrig be någon om laddning ifall det inte var en nödsituation. Jag vill inte uppfattas som någon sorts parasit. Har man ett fordon är det ens eget ansvar att det har bränsle och inte något man ska tigga sig till av bekvämlighetsskäl (orkar inte stanna på vägen och ladda) eller av snålhet (så dyrt att ladda på elmackar).
Kommer någon hit som jag vet har långt hem frågar jag helt sonika om de behöver ladda och bjuder på det. Ägare av elbil vet hur det är så man behandlar andra som man själv vill behandlas. Man har en tusing i "bränslekostnad" per månad för hundratals mil så för mig är det snålhet att inte erbjuda laddning.
Det är givetvis skillnad om värden erbjuder laddning. 'Problemet' är ju gäster som själva tigger laddning eftersom de inte klarar av att sköta det själva p.g.a. snålhet eller bekvämlighet.Kristian Ask skrev:
Kommer någon hit som jag vet har långt hem frågar jag helt sonika om de behöver ladda och bjuder på det. Ägare av elbil vet hur det är så man behandlar andra som man själv vill behandlas. Man har en tusing i "bränslekostnad" per månad för hundratals mil så för mig är det snålhet att inte erbjuda laddning.
Skulle du kunna tänka dig att ställa följande fråga:L lbgu skrev:
"Är det möjligt att jag kan ladda bilen med 10 kW så slipper jag stanna och ladda på vägen? Givetvis ställer jag laddningen på så lågt som möjligt och givetvis swishar jag en slant, 50 kr kanske?
Det är helt ok att säga nej, det har jag full förståelse för."
Eller är du rätt att uppfattas som någon sorts parasit då också?
Skulle någon bekant säga så till mig så skulle jag givetvis låta bilen laddas. Detta av ren artighet och av samma artighet så skulle jag tacka nej till betalningen. Detta handlar inte om pengar. Har man bjudit någon på mat och dricka så är det ju direkt snålt att ta 50:- för laddning. Men personen skulle nog riskera att hamna i facket snåljåpar. Det är väl lite risken med att be om laddning. Även om personen med ett leende säger 'självklart' så vet man aldrig ifall personen innerst inne tänker 'jävla snålis'.Fairlane skrev:
Skulle du kunna tänka dig att ställa följande fråga:
"Är det möjligt att jag kan ladda bilen med 10 kW så slipper jag stanna och ladda på vägen? Givetvis ställer jag laddningen på så lågt som möjligt och givetvis swishar jag en slant, 50 kr kanske?
Det är helt ok att säga nej, det har jag full förståelse för."
Eller är du rätt att uppfattas som någon sorts parasit då också?
Frågan var om du skulle kunna tänka dig att ställa frågan eller om du skulle vara rädd att uppfattas som snål.L lbgu skrev:Skulle någon bekant säga så till mig så skulle jag givetvis låta bilen laddas. Detta av ren artighet och av samma artighet så skulle jag tacka nej till betalningen. Detta handlar inte om pengar. Har man bjudit någon på mat och dricka så är det ju direkt snålt att ta 50:- för laddning. Men personen skulle nog riskera att hamna i facket snåljåpar.
Så kan det vara. Jag kan inte helt säkert veta vad mina vänner tänker om mig, men det skulle förvåna mig mycket om de gjorde det. Under de 30+ åren vi har umgåtts, mycket, så har nog ingen någonsin tänkt tanken skulle jag tro. Vi bjuder på mat och husrum utan att blinka, öl/vin/whisky på krogen likaså. Golfklubbor har skänks bort etc.L lbgu skrev:
Sen har jag kollegor som köper billigaste ölen på krogen och som tycker det är jobbigt när någon bjuder på en öl, ännu hellre om det inte är den billigaste, för det känner ett tvång att bjuda igen. Med en sådan person skulle jag agera annorlunda.
När jag var yngre var det några i bekantskapskretsen som alltid snyltade, gärna klagade på att de inte hade råd att hänga med ut så de blev bjudna på allt när vi gick ut. Jag slutade umgås med de personerna när jag upptäckte att de visst hade pengar, rätt gott om det också.
Så man får välja umgänge och välja när man kan fråga och inte känner jag.
Trodde det var uppenbart av mitt svar att jag inte skulle ställa den frågan själv. Enda läget jag skulle tigga om laddning vore om det var ett nödfall som att batteriet var så urladdat att jag inte kunde ta mig till närmaste elmack. Och även om man erbjuder betalt så anser jag det är tiggeri eftersom ingen normal person tar betalt av en bekant för en sådan sak, så den som erbjuder 50:- räknar inte med att få betala det utan säger det bara för att inte verka gniden.Fairlane skrev:
Passande i tråden:
Elbilsägare förstår nog varandra generellt bättre.
Och jag är helt med det lbgu skrev om att tacka nej till att få betalt. och just därför kan det vara smartare att ha med ett paket kaffe ("Det här kaffet har jag varit nyfiken på, tror att det är gott, därför köpte jag med mig ett paket!", eller "Det här gillar jag skarpt, jag tänkte att du skulle få prova!"), eller en vinflarra. Det är inte lika krystat att ta emot som att någon ska swisha pengar.
Jag har en kompis förövrigt som kom och hade med en förpackning av någon finare svartpeppar, ville att jag skulle få prova.
Sen lite mer offtopic:
Ja folk är ju lite som de är, väldigt olika.
Jag har en kompis som bara, helt utan att fråga, går in i kylskåpet och tar det han vill, ungefär som att han var hemma. Jag antar att jag har råkat säga "Känn dig som hemma!".
Men ärligt talat, jag tycker det är charmigt som tusan, det är verkligen en bekantskap utan prestige och påklistrat socialt beteende. Vi är ju förstås bra vänner på alla plan, annars skulle det kanske inte gå.
Men jag tror att sånt skulle besvära många andra ...
Sen vad det gäller folk som har dåligt med pengar eller andra problem, jag tycker det är min skyldighet, som vän, att hjälpa dem att rädda ansiktet.
Hur man gör det finns ju inget universalrecept för, utan det är fingertoppskänsla helt enkelt.
T.ex. "Du, den här ölen bjuder jag på, för alla råd jag fick när jag byggde altanen".
"Jag känner faktiskt inget behov av någon finmat, det var faktiskt länge sedan jag drog en pizza, ska vi välja det?"
Eller att träffas på annan plats om man vet att det känns obekvämt att ta emot gäster hemma, kanske pga stök eller en svår familjesituation osv.
Elbilsägare förstår nog varandra generellt bättre.
Och jag är helt med det lbgu skrev om att tacka nej till att få betalt. och just därför kan det vara smartare att ha med ett paket kaffe ("Det här kaffet har jag varit nyfiken på, tror att det är gott, därför köpte jag med mig ett paket!", eller "Det här gillar jag skarpt, jag tänkte att du skulle få prova!"), eller en vinflarra. Det är inte lika krystat att ta emot som att någon ska swisha pengar.
Jag har en kompis förövrigt som kom och hade med en förpackning av någon finare svartpeppar, ville att jag skulle få prova.
Sen lite mer offtopic:
Ja folk är ju lite som de är, väldigt olika.
Jag har en kompis som bara, helt utan att fråga, går in i kylskåpet och tar det han vill, ungefär som att han var hemma. Jag antar att jag har råkat säga "Känn dig som hemma!".
Men ärligt talat, jag tycker det är charmigt som tusan, det är verkligen en bekantskap utan prestige och påklistrat socialt beteende. Vi är ju förstås bra vänner på alla plan, annars skulle det kanske inte gå.
Men jag tror att sånt skulle besvära många andra ...
Sen vad det gäller folk som har dåligt med pengar eller andra problem, jag tycker det är min skyldighet, som vän, att hjälpa dem att rädda ansiktet.
Hur man gör det finns ju inget universalrecept för, utan det är fingertoppskänsla helt enkelt.
T.ex. "Du, den här ölen bjuder jag på, för alla råd jag fick när jag byggde altanen".
"Jag känner faktiskt inget behov av någon finmat, det var faktiskt länge sedan jag drog en pizza, ska vi välja det?"
Eller att träffas på annan plats om man vet att det känns obekvämt att ta emot gäster hemma, kanske pga stök eller en svår familjesituation osv.
De av mina gäster som haft elbilen till mig har oftast laddat his mig. Har ingen statistik i minnet vad gäller frågan, är självklart för mig.Slottsbäcksväktarn skrev:
Nu har jag nästan aldrig gäster, mest för att jag inte gillar att umgås med folk förutom nåt fåtal, en har faktiskt en elbil och dyker upp ibland och skulle gärna få ladda om han frågade men det var inte poängen. Du verkar se snålhet som nåt negativt, det gör inte jag. Nästan alla jag känner ser mig som snål och såvitt jag vet har ingen problem med det. Jag kräver inget av nån och förväntar mig att ingen kräver nåt av migKristian Ask skrev:
På både bekvämlighetsskäl och snålhet kan man helt enkelt säga att det är onödigt. Slöseri med tid och pengar...
Att vara snål är inte en speciellt trevlig egenskap. Kolla vad ordet betyder. Ekonomisk är ett bättre ordV Ville_Vessla skrev:Nu har jag nästan aldrig gäster, mest för att jag inte gillar att umgås med folk förutom nåt fåtal, en har faktiskt en elbil och dyker upp ibland och skulle gärna få ladda om han frågade men det var inte poängen. Du verkar se snålhet som nåt negativt, det gör inte jag. Nästan alla jag känner ser mig som snål och såvitt jag vet har ingen problem med det. Jag kräver inget av nån och förväntar mig att ingen kräver nåt av mig
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga ny köksingång se tråd ovan
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Använda Ctek laddare på elverk med modifierad sinusvåg
El -
Oanvänd Slagskruvdragare Dewalt med laddare+batterier - Helsingborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Driva batteriladdare med modifierad sinusvåg?
El -
Inomhusindikering när klipparen laddar?
Robotgräsklippare