122 585 läst · 599 svar
123k läst
599 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Enklast är väl om var och en gör som de vill.F frasen_36 skrev:
Om vänner till mig kommer med elbil så erbjuder jag de möjlighet att ladda om det fungerar för mig.
Om vänner till dig vill komma så fråga om de har elbil. Har de det så säg att de är dumma och lägga på luren.
Sorry frasen, det var lågt, det håller jag med om.
Men nu är det såhär, att vi har helt enkelt olika åsikter här, för många är det inget större problem att vare sig äga en elbil, eller att ta emot gäster som har en.
Andra har stora problem med detta (verkar det som), eller kanske skapar i sitt inre ett stort problem som inte finns.
Men kommer den där usle elbilsägaren och tigger ström så är det ju bara att helt enkelt säga att då får dom betala vad det kostar, och nästa gång vill man att de sköter det hela på något annat sätt.
Men nu är det såhär, att vi har helt enkelt olika åsikter här, för många är det inget större problem att vare sig äga en elbil, eller att ta emot gäster som har en.
Andra har stora problem med detta (verkar det som), eller kanske skapar i sitt inre ett stort problem som inte finns.
Men kommer den där usle elbilsägaren och tigger ström så är det ju bara att helt enkelt säga att då får dom betala vad det kostar, och nästa gång vill man att de sköter det hela på något annat sätt.
Det som kan uppfattas som provocerande är nog att en del elbilsägare verkar tycka att det är en självklarhet att de ska kunna tanka hemma hos folk de besöker. Ditt inlägg tyder på att du tillhör den gruppen som förväntar sig att få ladda. Och om du inte får det så är värden ogin.E ERagn skrev:
Jag undrar om många tycker det är en självklarhet att värden tillåter laddning. Däremot tycker jag det är en självklarhet att man vågar fråga sina vänner.L lbgu skrev:
Sen får man som värd givetvis säga nej. Jag skulle nog göra det här då jag inte har laddare och inte är säker på skicket av mina uttag utomhus för den lasten. Jag har svårt att tro att någon av mina vänner skulle ta illa upp av det.
Skulle jag däremot haft laddare eller trefasuttag och det skulle fungera så skulle jag erbjudit laddning, på samma sätt som jag bjuder på kaffe, mat, vin, öl eller vad det nu är utan att räkna kronor och ören. Så fungerar jag och mina vänner. Vi kan också utan problem säga till varandra att man har taskig ekonomi för närvarande om det är så (en vän som var arbetslös ett tag till exempel) och det var givetvis inget konstigt alls.
Jag vet att det finns andra människor som räknar mycket mer på kronor och ören. Jag har träffat folk på jobbet som tycker det är jobbigt om de köpt en öl till någon och denne köper en billigare öl tillbaka. De kanske inte heller vill låta någon ladda. Inget fel i det, man är olika.
Mikael_L skrev:
Har som sagt inte elbil själv så har inget större behov av att ladda men ja, mer eller mindre. Jag tycker åtminstone det skulle vara en självklarhet att bjuda mina gäster på det om det hjälper dem med resandet.L lbgu skrev:
Förstår inte riktigt varför det skulle vara en så mycket större grej än att förvänta sig att bli bjuden på mat eller dryck om man ska bort över kvällen. Det kostar mindre och kräver ingen ansträning till skillnad från en middag som kan ta halva dagen att mecka med.
Med det sagt handlar det såklart om tillfällen där det är till stor nytta för gästerna. Hade nån som bor i närheten börjat ladda utan att egentligen behöva det hade jag tyckt det var väldigt konstigt och sniket.
Nu när jag funderat över trådens ämne, så kan jag väl säga som så att just det här du skrev här är kanske det som man bör vara lite försiktig med om man inte känner sin vän/bekanta tillräckligt väl.Fairlane skrev:
För att fråga om man kan ladda gör kanske att den man frågar känner sig lite dumt inmålad i ett hörn.
Hen kanske egentligen inte vill det, men vill inte heller verka sniken.
Dvs satt i en situation utan någon möjlighet till snygg reträtt.
Jag ska i alla fall själv ta med mig denna tanke/insikt jag fått av denna tråd.
Att när jag kollar möjligheten att ladda hos någon, att jag frågar så snyggt att jag lämnar bra öppningar för en önskan att avstyra det.
Det är ju inte så svårt egentligen.
Exakt, detta är grundproblemet som vissa inte verkar fatta. Att be om laddning blir lätt att sätta värden i en situation där man inte kan säga nej utan att framstå som en dålig värd. Så man är mer eller mindre tvingad att låta gästen ladda även om man inte vill det. Effekten blir kanske att det var sista gången den gästen bjöds på middag.Mikael_L skrev:
Jag tänker på hur jag kommunicerar med mina vänner. Det är folk jag umgåtts med i 30+ år. Är det däremot någon man känner sämre så kan nog risken vara att det blir fel.
Men är det problemet, att man inte känner sig trygg med att säga nej till sin gäst? Kanske har något skrivit att de tycker att det är jobbigt, men jag tycker mest man ser skriverier om att fylla bensin/diesel när man gästar någon. Fast har man så svårt att skriva på ett anonymt forum vad man ser som problemet då förstår jag att det är jobbigt att tala med en bekant.
Men är det problemet, att man inte känner sig trygg med att säga nej till sin gäst? Kanske har något skrivit att de tycker att det är jobbigt, men jag tycker mest man ser skriverier om att fylla bensin/diesel när man gästar någon. Fast har man så svårt att skriva på ett anonymt forum vad man ser som problemet då förstår jag att det är jobbigt att tala med en bekant.
Så är det!Mikael_L skrev:
Som elbilsägare får man väl än så länge också vara lite försiktig med hur man utrycker sig.
Det är ju lätt att råka fråga bara såhär:
"Hej, ja då kommer vi imorgon vid 16-tiden. Och sen funderade jag lite, har jag möjlighet att ladda lite hos er?"
Men det är kanske bättre att vara lite mer övertydlig:
"Hej, ja då kommer vi imorgon vid 16-tiden. Sen tänkte jag kolla lite, resan t.o.r är lite för lång för bilens batteri, så vi måste stanna till vid en laddstation på vägen, fast om det funkar för er så kan vi kanske ladda lite hos er mot betalning, istället!?"
Jag tror att de som lever med elbil har vant sig vid villkoren för det fordonsägandet och glömmer att de utan elbil inte än har börjat tänka i samma banor.
Så om några år, när de flesta har elbil, så kommer denna fråga bli en icke-fråga, alla kommer fatta vad man menar när man frågar om det kommer att gå att ladda på destinationen.
Sen kommer ett socialt kutym också växa fram, antingen tycker de flesta att det där bara är ett helt OK ge och ta, eller så växer det fram att man brukar belönas med en blombukett eller en flaska vin.
Fast är det middag man möts för så blir det alltså plötsligt två blombuketter eller två flaskor vin, för det är väl redan kutym bland många att ta med blommor eller en flaska bara för middagsinbjudningen.
Dom som själv inte äger elbil förstår inte.
Det som är dock tråkigt med laddning när det har blivit sådana överpriser på allmänna stolpar. Det förstår inte folk heller.
Gratis förstår man ju att det inte kan vara men som Ikea som förut erbjöd gratis har hoppat från 0kr till ett ockerföretag som tar 6kr.
Men det här att få ladda hos vänner blir nog samma ickefråga som att få ladda mobil hos vänner. Sen låter man ju folk få använda motorvärmare.
Medlem
· Stockholm
· 4 238 inlägg
Och varför förstår de inte det då? Läser man på nätet så beskriver ju alltid elbilsägare att det i princip inte finns några nackdelar med att ha elbil. Saker som att man måste ladda ibland framställs nästan positivt eftersom man får tid för en fika eller vad man nu gör medan man laddar.kisumisu skrev:
Men i just denna tråd är det faktiskt en hel del elbilsägare som beskriver jobbiga problem med elbilar, men i övriga trådar verkar det viktiga vara att göra reklam för att alla andra ska välja elbil.