122 898 läst · 599 svar
123k läst
599 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Bra. Låter vettigt. För mig är det viktigt att respektera kostnaden.Mikael_L skrev:
Om du har vettiga bekanta så kan du lösa det genom att säga till dem att de har möjlighet att ladda på din grannes laddbox, och att du tänker att då får de själva välja en lämplig ersättning.
För den som äger elbil har ofta rätt bra koll på hur mycket de laddar (behöver ladda) och kostnader och sånt.
Om du vet att grannen gillar vin, kan du nämna det som tips om man tycker att pengar är tråkigt, om du vet att grannen gillar whisky så ... jag osv. Ja man ska väl inte glömma att man kan ersätta med annat än alkohol (jag kände att jag blev lite enkelspårig här).
Skulle jag ha denna bilresan att göra, med detta budskap, och innan resan räkna ut att jag gör av med 75% av batteriet, så vet jag att jag sen vill ladda ca 35kWH och skulle tycka att det är värt minst 2-3kr/kWh (för det är det lägsta priserna på långsamladdning på publika laddare man kan hitta).
Så jag skulle tänka att ersättningen skulle få bli minst 100 kr i det scenariot.
(Det torde täcka grannens elkostnad med lite överskott, men däremot får man då vara vaksam på ifall det var dyrpriser just då, med t.ex. 4kr/kWh så måste jag öka till en bit över 200 kr i ersättning, kanske närmare 300)
Det är mycket fördelaktigt att ha tillgång till laddare här ute på landet. Och med swish behöver jag inte fråga om bankkonto 😉.
Jag själv har mest problemet med att jag måste tjata på de elbilsägare som kommer hit att de såklart ska stoppa in sladden och ladda så att hemresan känns lugn och ostressig, samt har en möjlighet till någon liten avstickare om andan faller på.B Boxhultaren skrev:Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?
Boxhultaren
Jag vet själv att det alltid känns lite tråkigt att sitta och stirra på laddprocenten och räkna hela tiden, och börja sänka hastigheten, för att det är lite på gränsen.
Och i Yonna's fall är det en helt annan sak.
Det är ju inte gäster till laddboxens ägare och som betalar räkningen.
Där ska ersättningen självklart täcka dennes kostnader, och helst lite till för dennes fina gest att faktiskt erbjuda denna möjlighet.
Det är ju inte gäster till laddboxens ägare och som betalar räkningen.
Där ska ersättningen självklart täcka dennes kostnader, och helst lite till för dennes fina gest att faktiskt erbjuda denna möjlighet.
Jag kände mig lite osäker på detta, så jag har klickat runt lite på måfå i chargefinder, och kan konstatera att det idag i princip börjar med 3kr/kWh för de billigaste laddpunkterna.Mikael_L skrev:
Så det kan nog sätta som miniminivå ifall man känner att man vill ge en monetär ersättning för att man fått ladda hos någon.
Sen att det för vissa personer med någon slags relation mellan varandra inte är något snack om betalning gäller ju för dessa.
Det här är kommersiella laddpunkter som ska göra vinst på laddaren, betala skatt för vinsten osv.Mikael_L skrev:
Jag kände mig lite osäker på detta, så jag har klickat runt lite på måfå i chargefinder, och kan konstatera att det idag i princip börjar med 3kr/kWh för de billigaste laddpunkterna.
Så det kan nog sätta som miniminivå ifall man känner att man vill ge en monetär ersättning för att man fått ladda hos någon.
Sen att det för vissa personer med någon slags relation mellan varandra inte är något snack om betalning gäller ju för dessa.
Det mest rättvisaste är vad hushållselen kostar + sen kan man ge nåt extra.
Knappast att vanlig hushållsel går på 3kr 🤔 jag bor visserligen på område 1 men har inte betalat mer än 1kr sista tiden och där räknar jag in överföring, säkring, årsavgift dvs rubbet!
Man kan nog inte ens räkna in slitage på laddboxen då de flesta privata boxarna är installerade med grönt bidrag, rotavdrag mm
Tja rättvist och rättvist ...
Skulle jag vara på något enstaka besök hos Yonna och då ladda på grannens laddbox så skulle jag inte ha några problem med att ersätta med motsvarande en publik billig laddare.
Alltså enkelheten samt slippa ta ett stopp för laddning på vägen hem har ju också ett värde för mig.
Skulle det däremot bli något som nyttjades mer frekvent så borde man nog ta ett snack om saken och komma överens om något som gör bägge nöjda.
Och allt detta ifall man får ladda hos typ en granne eller någon som man inte har någon direkt relation till.
Om vänner kommer på besök så får de helt klart ladda gratis.
Jag kommer inte heller kräva betalt för köttet de äter och vinet de dricker, och jag förväntar mig typ samma på besök hos dem.
Saken skulle kunna komma i ett annat ljus om elpriserna blir riktigt skyhöga, eller det kommer effektavgifter som slår väldigt hårt. Men idag finns inte detta, så tills vidare gäller det jag skrev i förra stycket.
Skulle jag vara på något enstaka besök hos Yonna och då ladda på grannens laddbox så skulle jag inte ha några problem med att ersätta med motsvarande en publik billig laddare.
Alltså enkelheten samt slippa ta ett stopp för laddning på vägen hem har ju också ett värde för mig.
Skulle det däremot bli något som nyttjades mer frekvent så borde man nog ta ett snack om saken och komma överens om något som gör bägge nöjda.
Och allt detta ifall man får ladda hos typ en granne eller någon som man inte har någon direkt relation till.
Om vänner kommer på besök så får de helt klart ladda gratis.
Jag kommer inte heller kräva betalt för köttet de äter och vinet de dricker, och jag förväntar mig typ samma på besök hos dem.
Saken skulle kunna komma i ett annat ljus om elpriserna blir riktigt skyhöga, eller det kommer effektavgifter som slår väldigt hårt. Men idag finns inte detta, så tills vidare gäller det jag skrev i förra stycket.
Instämmer helt. Gnetiga som utnyttjar andra har alltid funnits. Jobbade för länge sedan med TV-service.Mats-S skrev:
Som jag sagt tidigare, det här är vår tids nya I-landsproblem
Konstig attityd från elbilsägarna att det ska vara självklart att plugga in sladden, man får väl köpa en bil som passar sina egna behov och gilla läget
Tala bara om för dom som vill ladda att ditt elsystem inte pallar för elbilsladdning. Långvarigt konstant uttag på 10AH har gett upphov till flera villabränder så hänvisa till det, problem solved
Det här påminner mig om att jag i mitt första yrke jobbade som snickare, var inget problem att få ersättning när man gjorde extrainsatser hos släkt och vänner.
Därefter blev jag IT-konsult. Tror ni man fick någon ersättning för alla timmarna man la ner på diverse PC-strul hos nära bekanta ... nene då var det ju bara lite "roligt" fix, inget riktigt arbete![]()
Gissa hur många nya "kompisar" man fick...
Mycket dålig jämförelse. Varför ska det vara självklart att stå för resekostnad för gnetiga besökare?M Mika_A skrev:
Om vi gör en enkel uträkning..yonna skrev:
Vi räknar högt, att bilen drar 2kWh/mil, alltså 40kWh som hon laddar, vi räknar högt med 2kr/kWh, alltså 80:- (i.e 4kr/mil)
Så räknar jag.
..I verkligheten drar troligen bilen närmare 1,50, iaf på sommaren och troligen betalar du mindre än 2kr/kWh också, iaf när inte epriset slår i taket,
Och jag menar givetvis HELA elkostnaden, folk som gnölar om att dom minsan FÅR pengar när det är negativt elpris eller "bara betalar 60ökWh!" när det är dyrt har ingen koll..
Hur det varit senaste året för mig: Laddad hos kompisar ett gäng gånger. Mest för att ha varmt batteri och öka på några procent.
Fått svaret när jag erbjudit mig att swisha: "bjud på nästa öl istället" eller "äh".
Swishat en gång när jag laddade helt fullt, 80kwh. Då var det max 100:-, annars blev hen sur. Tror jag ska börja med några flaskor vin i bilen som betalning i framtiden, pengar verkar ingen vilja ha.
Fått svaret när jag erbjudit mig att swisha: "bjud på nästa öl istället" eller "äh".
Swishat en gång när jag laddade helt fullt, 80kwh. Då var det max 100:-, annars blev hen sur. Tror jag ska börja med några flaskor vin i bilen som betalning i framtiden, pengar verkar ingen vilja ha.
Istället för att börja med några flaskor vin i bilen kanske du borde börja med att planera din körning? Varför ska du behöva ladda hos folk du besöker? Tycker det är ett märkligt tänk att andra ska tillhandahålla "drivmedel" (i detta fall el, i någon annans fall bensin, i den tredjes fall pengar till taxi/buss). För mig är det självklart att en person får ta sig från punkt a till b och åter till a själv om inget annat är överenskommet (självklart finns det undantagsfall där det krisar men inte som standard...)AXS skrev:
Hur det varit senaste året för mig: Laddad hos kompisar ett gäng gånger. Mest för att ha varmt batteri och öka på några procent.
Varför? För att det (eventuellt) underlättar jättemycket för gästen såklart. Alla snöar in på ekonomin, det handlar ju om restiden. Även om man KAN planera resan så att man får in ett laddstopp är det naturligtvis mycket smidigare och sparar en massa tid om man kan ladda där man inte behöver sitta och vänta i bilen under tiden. Hade du inte kunnat bjuda på lite el om det sparar dina gäster 45min restid?H Hemmakatten_1 skrev:Istället för att börja med några flaskor vin i bilen kanske du borde börja med att planera din körning? Varför ska du behöva ladda hos folk du besöker? Tycker det är ett märkligt tänk att andra ska tillhandahålla "drivmedel" (i detta fall el, i någon annans fall bensin, i den tredjes fall pengar till taxi/buss). För mig är det självklart att en person får ta sig från punkt a till b och åter till a själv om inget annat är överenskommet (självklart finns det undantagsfall där det krisar men inte som standard...)
Jag bjuder väl som regel hellre på lite el och får 45 minuters mer umgänge...
En annan grej är ju det jag redan skrivit flera ggr, min el är mycket billigare än den de köper vid en laddstation. Känns lite sniket att inte låta dem dra fördel av detta.
En annan grej är ju det jag redan skrivit flera ggr, min el är mycket billigare än den de köper vid en laddstation. Känns lite sniket att inte låta dem dra fördel av detta.
Ja du...H Hemmakatten_1 skrev:Istället för att börja med några flaskor vin i bilen kanske du borde börja med att planera din körning? Varför ska du behöva ladda hos folk du besöker? Tycker det är ett märkligt tänk att andra ska tillhandahålla "drivmedel" (i detta fall el, i någon annans fall bensin, i den tredjes fall pengar till taxi/buss). För mig är det självklart att en person får ta sig från punkt a till b och åter till a själv om inget annat är överenskommet (självklart finns det undantagsfall där det krisar men inte som standard...)
Dina vänner är säkert jättenöjda med hur du gör, toppen!
Mina har inga problem med att förenkla för mig lite när vi ska ses. På samma sätt hämtar jag vissa på tågstationen eller skjutsar hem om det inte är allt för långt.