1 025 409 läst · 10 486 svar
1025k läst
10,5k svar
GAAAAHHHH!!!
Exakt. Har hört den förklaringsmodellen från Vi Bilägare många gånger, men får i sammanhanget inte ihop logiken alls.tommib skrev:
Det enda jag spontant kan komma på som skulle vara till hjälp är att dragspelseffekten skulle kunna minska om man fördelar ut trafiken på två filer. Men det är rent teoretiskt baserat på att alla fortfarande skulle hålla samma tempo som om man låg kvar i samma fil.C cpalm skrev:
Fördelar man ut fordonen på två filer har alla förenklat dubbelt så mycket utrymme vilket skulle kunna minska dragspelseffekten. Däremot skiter det sig eftersom det alltid finns dom som gasar på och tvärnitar och skall köra om osv. och så blir det pannkaka ändå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Accordion_effect
Den totala längden på kön kan också tänkas minska, men å andra sidan kommer den att röra sig långsammare, och därmed hinna fyllas på mer, så det är tveksamt hur stor effekt det faktiskt skulle ge.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 330 inlägg
Det kan ju bli så att tack vare att längden på kön minskar, kan en del hinna svänga av på en avfart.
Pratar man om 2+1 vägar som är flera mil långa så är det kanske svårare att motivera att båda filerna alltid ska användas, men pratar vi om på och avfarter eller sträckor där två filer blir 1 några hundra meter senare så tycker jag det är självklart att man använder båda filerna tills de är slut. Det minskar risken att kön blockerar andra delar av vägnätet, i anslutning till detta.tveksamt skrev:
Enig. Mitt inlägg var med just den diskuterade sträckan Tönnebro-Gävle i tankarna.MathiasS skrev:Pratar man om 2+1 vägar som är flera mil långa så är det kanske svårare att motivera att båda filerna alltid ska användas, men pratar vi om på och avfarter eller sträckor där två filer blir 1 några hundra meter senare så tycker jag det är självklart att man använder båda filerna tills de är slut. Det minskar risken att kön blockerar andra delar av vägnätet, i anslutning till detta.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 398 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 398 inlägg
Även jag är enig, om det finns på/avfarter i leken där folk faktiskt svänger av så finns en poäng med att bredda ut. Resonemanget gäller just den (och liknande) sträckor där det inte finns några på/avfarter.
Nej, det kommer inte ändra något. Givet att alla fortsätter i samma hastighet så får man mer plats när det blir två filer men så fort den sträckan tar slut har man lika lite plats igen. Om man ändrar hastigheten så kommer det inte längre fungera och då får man start/stoppfenomen och alla måste sakta in. Därmed kan man inte vinna (hastigheten är ju samma i det optimala fallet), bara förlora.tensiden skrev:Det enda jag spontant kan komma på som skulle vara till hjälp är att dragspelseffekten skulle kunna minska om man fördelar ut trafiken på två filer. Men det är rent teoretiskt baserat på att alla fortfarande skulle hålla samma tempo som om man låg kvar i samma fil.
Fördelar man ut fordonen på två filer har alla förenklat dubbelt så mycket utrymme vilket skulle kunna minska dragspelseffekten. Däremot skiter det sig eftersom det alltid finns dom som gasar på och tvärnitar och skall köra om osv. och så blir det pannkaka ändå.
[länk]
Du har ju dessutom den intressanta omständigheten att köbildningen alltid på något magiskt sätt upphör direkt efter sammanslagningen av körfälten. Trots att det då teoretiskt blir mindre plats.tommib skrev:
Visst kan det handla om någon dragspelseffekt, men det är ju inte det som är (bl.a.) Vi Bilägares förklaringsmodell.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 398 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 398 inlägg
Ja, visst är det konstigtC cpalm skrev:Du har ju dessutom den intressanta omständigheten att köbildningen alltid på något magiskt sätt upphör direkt efter sammanslagningen av körfälten. Trots att det då teoretiskt blir mindre plats.
Visst kan det handla om någon dragspelseffekt, men det är ju inte det som är (bl.a.) Vi Bilägares förklaringsmodell.
Dessutom gick det snabbare på 2-filssträckorna när ingen körde om, eller ens låg till vänster. Märkligt det där...
Moderator
· Stockholm
· 52 952 inlägg
Om man tänker sig att alla på vägen kör enl. "3 sekunders regeln", alltså att man håller ungefär 3 sekunders avstånd till bilen framför. Så ser man att oavsett hur fort alla kör så är vägens förmåga att avverka trafik densamma. en bil var 3e sekund. Den enda vinst man uppnår med en högre hastighet är att tiden det tar för självas bilen att passera en punkt blir kortare med högre hastighet.
I praktiken varierar olika förares avstånd till bilen framför efter lite andra paramaterar. Vid högre hastighet håller många förare större avstånd än 3 sekunder, vilket ger att vägens trafikaverkning minskar med högre hastighet.
I praktiken varierar olika förares avstånd till bilen framför efter lite andra paramaterar. Vid högre hastighet håller många förare större avstånd än 3 sekunder, vilket ger att vägens trafikaverkning minskar med högre hastighet.
Det där är ju annars en riktig GAAAAHHHH!!! när man ligger och trycker bakom någon som kör 80 när det är enfiligt, sen när det blir tvåfiligt och man tänkte köra om så trycker de upp bilen i 120 🤬tommib skrev:
Läste nån artikel som menade att det var rent psykologiskt - när man upplever det trängre/smalare sänker många hastigheten omedvetet och tvärtom höjer den när man (omedvetet) känner sig säkrare, dvs där det är bredare/finns mer plats. Kurvor, tunnlar och uppförsbackar har samma effekt - och då pratar vi alltså sånt som inte motiverar en hastighetssänkning (svaga kurvor, svaga uppförsbackar). När man bygger vägar och genomfartsleder försöker man undvika flera av dessa efter varandra för det brukar ge upphov till köer även när det inte skulle behöva bli kö.tommib skrev:
GAAAAHHHHH för alla som inte använder farthållare (som ju till del minskar onödig köbildning)....
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 773 inlägg