1 023 477 läst · 10 466 svar
1023k läst
10,5k svar
GAAAAHHHH!!!
Vill man köra 90 på 110-väg så får man givetvis göra det. Finns ju många ekipage som ändå ligger där om kring. Men GAAAHHH det är jävligt irriterande på 2 +1 väg.mikethebik skrev:
Jag minns en gång när det kom sjukt mycket blötsnö på kort tid och jag skulle köra E4 Uppsala-Tierp med min Dodge Ram 1500 jag hade då, folk låg i typ 60-70 i högerfil och det hade jag inte tid för så jag lade i fyrhjulsdriften och gick ut i vänsterfilen som hade ca 5cm slask över hela vägbanan. Det var inga problem alls och jag körde på i ca 100, sprutandes slask på alla jag körde om. Men detta vore ju totalt omöjligt enligt @karlmb eftersom jag tror att jag hade 255 eller 265 breda däck på den bilen.
GAAAAH!!! För griniga gubbar i trafiken.
Alla vet ju att en del kör saktare än högsta tillåtna hastighet.
Stanna hemma eller acceptera, griniga kan ni vara när ni inte påverkar andra medtrafikanter, alltså hemma😃.
Alla vet ju att en del kör saktare än högsta tillåtna hastighet.
Stanna hemma eller acceptera, griniga kan ni vara när ni inte påverkar andra medtrafikanter, alltså hemma😃.
Det beror på unnderlag fart och marktryck. Dodgen väger väl inte som en personbil?RoTe skrev:Jag minns en gång när det kom sjukt mycket blötsnö på kort tid och jag skulle köra E4 Uppsala-Tierp med min Dodge Ram 1500 jag hade då, folk låg i typ 60-70 i högerfil och det hade jag inte tid för så jag lade i fyrhjulsdriften och gick ut i vänsterfilen som hade ca 5cm slask över hela vägbanan. Det var inga problem alls och jag körde på i ca 100, sprutandes slask på alla jag körde om. Men detta vore ju totalt omöjligt enligt @karlmb eftersom jag tror att jag hade 255 eller 265 breda däck på den bilen.
FÖ går det ofta att åka fortare än vad folk gör i högerfilen. Med smalare däck hade du kunnat köra ännu fortare förstås.
Jag skulle så klart ha kört på cykeldäck, då hade allt blivit bättre, till och med klimatet.K karlmb skrev:
Nu är ju Svensson i regel inte rallyproffs. Det är väl trots allt bättre att de som känner sig lite osäkra håller sig på rätt sida om marginalen så alla får komma hem med livet i behåll.K karlmb skrev:
Även om det betyder att vi kommer hem en halvtimma senare?
Som bonus får ju ni som kör snabbast av alla känna er manliga och som lite bättre bilförare än fegisarna. Det är också värt något. 😉
Ja det är ju ingen ser om jag fuskar och har smala dubbdäck på bilen 😂Nyfniken skrev:Nu är ju Svensson i regel inte rallyproffs. Det är väl trots allt bättre att de som känner sig lite osäkra håller sig på rätt sida om marginalen så alla får komma hem med livet i behåll.
Även om det betyder att vi kommer hem en halvtimma senare?
Som bonus får ju ni som kör snabbast av alla känna er manliga och som lite bättre bilförare än fegisarna. Det är också värt något. 😉
GAAAAAH blötsnö och kraftaxeln flög av under färd. Spaden jag har med för att rensa slungan knäcktes. = Bara halva vägens bredd blev snöröjd
Just den delen (2+1 norr om Gävle) brukar Trafikverket göra till 1+1 under sportlov och påsklov, just för att trafiken ska flyta bättre.tommib skrev:Absolut, men det tjänar inget till när kön är ändlös att bredda ut till två köer och sen smalna av igen. Bättre då att ligga alla i en kö och rulla i konstant hastighet framåt.
Just vägen mellan Gävle och Tönnebro är speciell eftersom den har typ en anslutning, i övrigt är det 2+1 hela vägen utan några anslutande vägar som sabbar rytmen. Det som gör att det blir start och stopp är just dessa snillen som ska köra om på tvåfilssträckorna och sedan komma in igen så sent som möjligt så att alla måste sänka hastigheten för att någon till slut ska släppa in dem.
I grundfallet, med t.ex. en påfart som ska adderas till en väg, så håller jag med helt. Man ska köra så långt fram som möjligt för att undvika problemet med osäkerheten vilken "lucka" man ska in i. När alla kör blixtlås lojalt så flyter det som bäst.
Jag försöker själv följa detta så långt det går men ibland, om man t.ex. är osäker på hur lång påfarten är, vill jag gärna in i en lucka för att slippa bromsa. På 2+1 gör jag lika som Anders_Malmgren, sista bilen passeras senast vid 400 m skylten, därefter är det första bästa lucka in.
Edit: Det ska också läggas till att just den vägsträckan är känd för detta problem pga alla fjällturister som åker hem samtidigt. Det är två stora trafikströmmar (E4 + rv 83) som ska vävas ihop till en på en 2+1-väg. Bästa vore om det var tvåfiligt hela vägen från just Tönnebro ner till Gävle, då skulle problemet inte uppstå på samma sätt.
Att folk kör i "sin takt" på en 2+1 väg är väl ok. Men de som kör typ 20 km/h under skyltad hastighet när det är en fil och sedan gasar upp till skyltad eller över skyltad hastighet när det blir två filer är inte ok. Dessa förare kan man klaga och bli förbannad på.
De ska lämna tillbaka körkortet.R roli skrev: