1 023 498 läst · 10 466 svar
1023k läst
10,5k svar
GAAAAHHHH!!!
Citat från Vi Bilägare;tommib skrev:GAAAAAAHHHHH för idioter som ska köra om på de tvåfiliga sträckorna när det är tydligt att kön sträcker sig från någon mil innan Tönnebro ner till typ Gävle. Det är meningslöst och det sabbar rytmen vilket förstör för alla.
Ett anti-Gaahhh dock för större delen av kön som både förstod detta och förstod att det rimliga är att köra blixtlås i rondellen där väg 83 ansluter istället för att bara köra på, vilket de legalt absolut hade kunnat göra (väjningsplikt in i rondellen).
"Det blir problem när två filer vävs samman för tidigt inför avsmalnande väg. Vi svenskar, med vårt normalt sett disciplinerade köbeteende, bildar gärna en lång kö i högerfältet medan enstaka förare kör förbi kön för att försöka komma in längre fram där vägen smalnar. Dessa förare upplevs som oförskämda och släpps ogärna in i kön vilket leder till att flödet stoppas upp och kösituationen förvärras.
Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner. Sen kan blixtlåsprincipen tillämpas i bästa sämja framme vid avsmalningen och situationen upplevs som rättvis, trafiken flyter lättare och ingen behöver känna att andra förare har trängt sig i kön.
Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."
Inte en flinga här ännu. ❄️AndersMalmgren skrev:
Men enligt prognosen drar det snart igång och hela 5cm väntas den här sidan midnatt.
Ska man meddela jobbet redan nu att jag inte tar mig in och har sökt skydd under filten i soffan?! 🤔😇😎
Renoverare
· Stockholm
· 18 593 inlägg
Jag har en regeln jag aldrig går emot förutom ibland 😁 jag påbörjar omkörningen av sista bilen senast vid första skylten att det smalnar av (ofta 400 meter ibland 200)K Kane skrev:Citat från Vi Bilägare;
"Det blir problem när två filer vävs samman för tidigt inför avsmalnande väg. Vi svenskar, med vårt normalt sett disciplinerade köbeteende, bildar gärna en lång kö i högerfältet medan enstaka förare kör förbi kön för att försöka komma in längre fram där vägen smalnar. Dessa förare upplevs som oförskämda och släpps ogärna in i kön vilket leder till att flödet stoppas upp och kösituationen förvärras.
Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner. Sen kan blixtlåsprincipen tillämpas i bästa sämja framme vid avsmalningen och situationen upplevs som rättvis, trafiken flyter lättare och ingen behöver känna att andra förare har trängt sig i kön.
Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."
Japp, jag glömmer aldrig när det var asfaltering här på E4 och vi körde om en 5km kö utan problem och hamnade först. Kön sträckte sig förbi avfarten före bara för att den var i en fil.K Kane skrev:"Det blir problem när två filer vävs samman för tidigt inför avsmalnande väg. Vi svenskar, med vårt normalt sett disciplinerade köbeteende, bildar gärna en lång kö i högerfältet medan enstaka förare kör förbi kön för att försöka komma in längre fram där vägen smalnar. Dessa förare upplevs som oförskämda och släpps ogärna in i kön vilket leder till att flödet stoppas upp och kösituationen förvärras.
Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner. Sen kan blixtlåsprincipen tillämpas i bästa sämja framme vid avsmalningen och situationen upplevs som rättvis, trafiken flyter lättare och ingen behöver känna att andra förare har trängt sig i kön.
Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 388 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 388 inlägg
Absolut, men det tjänar inget till när kön är ändlös att bredda ut till två köer och sen smalna av igen. Bättre då att ligga alla i en kö och rulla i konstant hastighet framåt.K Kane skrev:Citat från Vi Bilägare;
"Det blir problem när två filer vävs samman för tidigt inför avsmalnande väg. Vi svenskar, med vårt normalt sett disciplinerade köbeteende, bildar gärna en lång kö i högerfältet medan enstaka förare kör förbi kön för att försöka komma in längre fram där vägen smalnar. Dessa förare upplevs som oförskämda och släpps ogärna in i kön vilket leder till att flödet stoppas upp och kösituationen förvärras.
Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner. Sen kan blixtlåsprincipen tillämpas i bästa sämja framme vid avsmalningen och situationen upplevs som rättvis, trafiken flyter lättare och ingen behöver känna att andra förare har trängt sig i kön.
Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."
Just vägen mellan Gävle och Tönnebro är speciell eftersom den har typ en anslutning, i övrigt är det 2+1 hela vägen utan några anslutande vägar som sabbar rytmen. Det som gör att det blir start och stopp är just dessa snillen som ska köra om på tvåfilssträckorna och sedan komma in igen så sent som möjligt så att alla måste sänka hastigheten för att någon till slut ska släppa in dem.
I grundfallet, med t.ex. en påfart som ska adderas till en väg, så håller jag med helt. Man ska köra så långt fram som möjligt för att undvika problemet med osäkerheten vilken "lucka" man ska in i. När alla kör blixtlås lojalt så flyter det som bäst.
Jag försöker själv följa detta så långt det går men ibland, om man t.ex. är osäker på hur lång påfarten är, vill jag gärna in i en lucka för att slippa bromsa. På 2+1 gör jag lika som Anders_Malmgren, sista bilen passeras senast vid 400 m skylten, därefter är det första bästa lucka in.
Edit: Det ska också läggas till att just den vägsträckan är känd för detta problem pga alla fjällturister som åker hem samtidigt. Det är två stora trafikströmmar (E4 + rv 83) som ska vävas ihop till en på en 2+1-väg. Bästa vore om det var tvåfiligt hela vägen från just Tönnebro ner till Gävle, då skulle problemet inte uppstå på samma sätt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 066 inlägg
Det är skillnad på två filer som går ihop och när en fil blir två för att sedan bli en igen och det är konstant kö. Det blir helt onödiga dragspelsköer i det senare fallet.K Kane skrev:Citat från Vi Bilägare;
"Det blir problem när två filer vävs samman för tidigt inför avsmalnande väg. Vi svenskar, med vårt normalt sett disciplinerade köbeteende, bildar gärna en lång kö i högerfältet medan enstaka förare kör förbi kön för att försöka komma in längre fram där vägen smalnar. Dessa förare upplevs som oförskämda och släpps ogärna in i kön vilket leder till att flödet stoppas upp och kösituationen förvärras.
Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner. Sen kan blixtlåsprincipen tillämpas i bästa sämja framme vid avsmalningen och situationen upplevs som rättvis, trafiken flyter lättare och ingen behöver känna att andra förare har trängt sig i kön.
Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."
Enda gången 2+1 inte är bra.
Håller med. Det som skulle hända om det är två parallella köer som ska bli en är att det kommer bli helstopp även ifall alla tillämpar blixtlåsprincipen.Nötegårdsgubben skrev:
Och det skulle inte behöva rivas en enda kåk längs den sträckan heller för att addera en fil då det bara är skog.tommib skrev:Absolut, men det tjänar inget till när kön är ändlös att bredda ut till två köer och sen smalna av igen. Bättre då att ligga alla i en kö och rulla i konstant hastighet framåt.
Just vägen mellan Gävle och Tönnebro är speciell eftersom den har typ en anslutning, i övrigt är det 2+1 hela vägen utan några anslutande vägar som sabbar rytmen. Det som gör att det blir start och stopp är just dessa snillen som ska köra om på tvåfilssträckorna och sedan komma in igen så sent som möjligt så att alla måste sänka hastigheten för att någon till slut ska släppa in dem.
I grundfallet, med t.ex. en påfart som ska adderas till en väg, så håller jag med helt. Man ska köra så långt fram som möjligt för att undvika problemet med osäkerheten vilken "lucka" man ska in i. När alla kör blixtlås lojalt så flyter det som bäst.
Jag försöker själv följa detta så långt det går men ibland, om man t.ex. är osäker på hur lång påfarten är, vill jag gärna in i en lucka för att slippa bromsa. På 2+1 gör jag lika som Anders_Malmgren, sista bilen passeras senast vid 400 m skylten, därefter är det första bästa lucka in.
Edit: Det ska också läggas till att just den vägsträckan är känd för detta problem pga alla fjällturister som åker hem samtidigt. Det är två stora trafikströmmar (E4 + rv 83) som ska vävas ihop till en på en 2+1-väg. Bästa vore om det var tvåfiligt hela vägen från just Tönnebro ner till Gävle, då skulle problemet inte uppstå på samma sätt.
En rättighet är inte samma sak som att använda den för att sabba för majoriteten, men numera i Sverige ska majoriteten anpassa sig till minoriteterna och anpassa sig, den nya tiden.N nybyggarn3 skrev:
Hänsyn i trafiken gäller åt bägge håll, GAAAAHHH för fan också för att passa i tråden.
Väldigt märkligt och fattigt resonemang. Att allt enbart ska utgå från MIG och mina inskränkta behov
när det inte ska finnas utrymme för att det finns andra som har anledning att exempelvis åka långsammare än under rekommenderad hastighet. Det är ett fattigdomsbevis vad gäller omdöme och omtanke om andra individer. Se det som en tillgång att andra har möjlighet att ta sig ut istället för att vara i behov av att vara andra måste finnas tillgängliga. Det kallas Frihet och med tanke på din profilbild så är jag övertygad om att det är något du uttryckligen står för själv också.
GAAAAH För trångsynthet!
när det inte ska finnas utrymme för att det finns andra som har anledning att exempelvis åka långsammare än under rekommenderad hastighet. Det är ett fattigdomsbevis vad gäller omdöme och omtanke om andra individer. Se det som en tillgång att andra har möjlighet att ta sig ut istället för att vara i behov av att vara andra måste finnas tillgängliga. Det kallas Frihet och med tanke på din profilbild så är jag övertygad om att det är något du uttryckligen står för själv också.
GAAAAH För trångsynthet!