140 887 läst · 161 svar
141k läst
161 svar
Fylla torpargrund med skumglas / cellglas / hasopor?
Mycket bra! Inget att göra annars. Fukt rör sig väl ändå alltid uppåt. Varm luft är lättare än kall osv.
Behövs det någon duk om man tätar grunden ordentligt inifrån med lerbruk? Kan det bli golvdragf om grunden är ordentligt tätad?
Golvet på plats, 25x170 golvbrädor. Skyddspapp och masonit skyddar golvet under fortsatta arbetet.
Nu täta ett varv till med lera, duk och papp. Panela och isolera tak mm, men det får bli på en annan tråd tänker jag mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bumpar denna, funderar på liknande grund för renovering av en gammal utbyggnad. Men funderade lite, finns det någon anledning till att man inte skulle kunna isolera med ett lager cellglasskivor i botten och sen fylla upp med hasopor efter det?
Tänker att det borde ge ett bra mkt mer isolerat golv? Borde ju kunna få till en mer enhetlig och kompakt isolering än om man bara häller hasopor?
Tänker jag helt fel?
Tänker att det borde ge ett bra mkt mer isolerat golv? Borde ju kunna få till en mer enhetlig och kompakt isolering än om man bara häller hasopor?
Tänker jag helt fel?
Vad menas med cellglas, gullfiber? Lär i så fall bli som en svamp full med fukt med tiden. Och möss gillar också att boa i eventuellt torra delar. Finessen med hasopor eller leca är ju att det är kapillärbrytande.E EliasF skrev:Bumpar denna, funderar på liknande grund för renovering av en gammal utbyggnad. Men funderade lite, finns det någon anledning till att man inte skulle kunna isolera med ett lager cellglasskivor i botten och sen fylla upp med hasopor efter det?
Tänker jag helt fel?
nikasp skrev:
Logga in
Skapa konto
https://cellglas.com/
Ja precis den typen av skivor du länkade till, vi använde dom när vi gjöt en platta, väldigt enkla att jobba med jämfört med cellplast och som jag förstår i princip samma material som hasopor?
Tänkte mest att man borde kunna få till ett kontinuerligt lager isolering och om man dessutom tejpar sömmarna så borde fuktbelastning högre upp minska?
Tänkte mest att man borde kunna få till ett kontinuerligt lager isolering och om man dessutom tejpar sömmarna så borde fuktbelastning högre upp minska?
Du vill inte ha en fuktspärr på den kalla sidan.
Om du lägger täta skivor i botten och kross uppepå så blir det inte så.