139 485 läst · 159 svar
139k läst
159 svar
Fylla torpargrund med skumglas / cellglas / hasopor?
Kul att tråden lever!S Snickeboa skrev:
Inte för att jag vill ifrågasätta din kunskap utan mest av nyfikenhet: Finns det några exempel på hus som har drabbats av hussvamp på grund av leca? Jag har sett påståendet om att leca i grund ökar risk för hussvamp men aldrig några konkreta exempel. Med tanke på hur mycket kalk som normalt finns i ett traditionellt skånehus så har jag svårt att föreställa mig att just lecan skulle kunna öka risken något avsevärt. Stengrunden är väl i allmänhet fogad med kalkbruk, så kalken finns ju redan där. Dessutom brukade man väl förr gärna strö kalk i husgrunden för att hålla gnagarna borta. Kan man inte tänka sig att lecan bidrar till att minska risken för svamp genom att klimatet i grunden blir torrare?
Sommartorparn!
Nej du har rätt, jag har inga konkreta exempel, men har fått info från bl.a Ljungby Fuktkontroll som är expert på mögel och fukt i hus. Men jag vet inte hans källa, eller om han har "fall" där detta hänt. Tänkte mig heller inte just en skånelänga då jag missade att detta var topic. Men som du säger så finns det många kalk-källor oftast. Har man tillräckligt tjock eller bra isolering så bör det absolut torka ut. Vid för lite isolering går annars värmen från huset ner och värmer marken som då börjar släppa vatten i ångfas.
Men det finns många synpunkter på detta. Såvida det inte är byggt på fel ställe, eller att man inte leder bort regnvatten / dålig dränering så borde det bli bra.
Nej du har rätt, jag har inga konkreta exempel, men har fått info från bl.a Ljungby Fuktkontroll som är expert på mögel och fukt i hus. Men jag vet inte hans källa, eller om han har "fall" där detta hänt. Tänkte mig heller inte just en skånelänga då jag missade att detta var topic. Men som du säger så finns det många kalk-källor oftast. Har man tillräckligt tjock eller bra isolering så bör det absolut torka ut. Vid för lite isolering går annars värmen från huset ner och värmer marken som då börjar släppa vatten i ångfas.
Men det finns många synpunkter på detta. Såvida det inte är byggt på fel ställe, eller att man inte leder bort regnvatten / dålig dränering så borde det bli bra.
Snickeboa, det stämmer att i denna tråden har alla möjliga gamla byggnader diskuterats. För egen del har jag huvudet fullt av Skånelänga, så jag bara tog bara för givet att det samma gällde dig....
Åtgärden som diskuteras i denna tråd, nämligen att fylla grunden med något kapillärbrytande/isolerande, lämpar sig särskilt väl för Skånelängor och deras speciella grunder (om man inte vill gjuta förstås).
Jo, det var nog på Ljungby fuktkontrolls sida som jag såg att man avrådde från Leca och jag har undrat sedan dess.....
Åtgärden som diskuteras i denna tråd, nämligen att fylla grunden med något kapillärbrytande/isolerande, lämpar sig särskilt väl för Skånelängor och deras speciella grunder (om man inte vill gjuta förstås).
Jo, det var nog på Ljungby fuktkontrolls sida som jag såg att man avrådde från Leca och jag har undrat sedan dess.....
Har man problem med hussvamp har man på tok för hög fukthalt. Träulit funkar bra i grunder trotts att det innehåller kalk.
Redigerat:
Jag har i alla fall gjort klart renoveringen och gjorde som jag tänkte. Det blev bra! Inneklimatet har varit mycket behagligt trots väldigt torr luft (runt 39 % RH hela vintern) 44% i skrivande stund, vid ca 20-23 grader celcius. Trägolven som är utan värme har ändå känts mycket behagliga och inte kalla alls. Lergolven med golvvärme har också de uppfyllt förväntningarna.
Vi pluggade igen alla ventilationer i grunden och såg till att grunden tätades omsorgsfullt med lerbruk med hög andel lera. Sedan lades ca 50-80 cm hasopor i hela grunden upp till önskad nivå. Ovanpå hasoporen lades lerbruk direkt och sedan en lumpapp innan trägolven monterades. För golvvärmen gjöts först en ca 3-5 cm tjock lerplatta innan värmeslangen monterades. Ovanpå detta lades ytterligare ca 3 cm lerbruk och sedan en finputs på 1 cm där ca 1% rå men upphättad linolja blandades i. Lergolven behandlades sedan tre gånger mycket flödigt med upphättad rå linollja (100 grader) och sedan fyra lager med äggoljetempera. Än så länge inga skador i golven trots hårt slitage från småbarn och familjeliv.
Det var väldigt arbetsintensivt att göra lergolven men jag har heller inte något annat att jämföra med. Men jag antar att det är mycket enklare att flytspackla än att gjuta med lera som måste dras ut för hand. Leran tar också extremt lång tid på sig att torka (upp till flera veckor) och man får ösa på rätt så mycket fläktar och eventuellt värme om det är kallt. Trots allt kändes arbetsinsatsen högst rimlig för vad vi fick.
Vi pluggade igen alla ventilationer i grunden och såg till att grunden tätades omsorgsfullt med lerbruk med hög andel lera. Sedan lades ca 50-80 cm hasopor i hela grunden upp till önskad nivå. Ovanpå hasoporen lades lerbruk direkt och sedan en lumpapp innan trägolven monterades. För golvvärmen gjöts först en ca 3-5 cm tjock lerplatta innan värmeslangen monterades. Ovanpå detta lades ytterligare ca 3 cm lerbruk och sedan en finputs på 1 cm där ca 1% rå men upphättad linolja blandades i. Lergolven behandlades sedan tre gånger mycket flödigt med upphättad rå linollja (100 grader) och sedan fyra lager med äggoljetempera. Än så länge inga skador i golven trots hårt slitage från småbarn och familjeliv.
Det var väldigt arbetsintensivt att göra lergolven men jag har heller inte något annat att jämföra med. Men jag antar att det är mycket enklare att flytspackla än att gjuta med lera som måste dras ut för hand. Leran tar också extremt lång tid på sig att torka (upp till flera veckor) och man får ösa på rätt så mycket fläktar och eventuellt värme om det är kallt. Trots allt kändes arbetsinsatsen högst rimlig för vad vi fick.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såå, på ett timmerhus/stuga där golvet är rivet
- Ta bort sten och annat krafs.
- Nya golvbjälkar utan direktkontakt ytterväggen.
- Lägga en markduk underst och täta med vindduk ed på sidorna mot drag genom grundstenarna från sidorna.
- Fylla med Pelrik/Hasop/Leca ända upp till under golvet.
- Lägga golvet ovanpå, fritt från väggarna.
- Täta golvet mot väggarna med Lin/gullfiber/stenull mellan golv och vägg och sedan golvlist.
Någon som ser något jättekonstigt i detta?
//Henrik
Redigerat:
T
träglans
Husägare
· Norra VästraGötaland
· 16 inlägg
träglans
Husägare
- Norra VästraGötaland
- 16 inlägg
Nej, inte det minsta. Jag själv fyllde aldrig grunden men ångrar att jag inte gjorde det. I mitt fall kommer fukten ifrån luften, inte marken så att ta bort så mycket som möjligt av den är ju bara bra. Din grund ser torr ut så kör på är mitt råd.Z Zebula skrev:
Lycka till!
Det är väl tvärtom? Cellulosa och lin tar upp och avger fukt så att fuktigheten stabiliseras.
Hasopor isolerar. Sten och grus vet jag inte vad det har för isolervärde....Z Zebula skrev:
Vi har själv funderat på att göra samma sak ev nästa år. Tror att fylla upp med makadam så det sedan ryms åtminstone 20-30 cm Hasopor kommer fungera utmärkt. Men inte lika isolerande som endast hasopor förstås. Men för ett massivt trägolv eller uppvärmt stengolv av något slag så duger det nog fint, tror inte det finns någon risk med att göra så annat än sämre isolervärde jämfört endast hasopor.Z Zebula skrev:
Har förstått att det är bäst att lägga radonduk mot mark längst underst. Vet inte om det gäller på alla platser för alla hus, men kanske kan vara värt en tanke.
Det jag också har fått till mig är att det är viktigt att grundmuren runt om utrymmet som ska fyllas upp är tät.
Lycka till och återkom gärna med resultat!