139 491 läst · 159 svar
139k läst
159 svar
Fylla torpargrund med skumglas / cellglas / hasopor?
Nej nej. Låter du det blåsa rätt in i isoleringen (skumglaset/Hasoporen) tappar den ju den isolerande förmågan. Skumglas använder du som underlag till och isolering under en gjuten platta (skippa singel och frigolit) eller som fyllning i en oventilerad grund (ibland kallad "modern mullbänk") med förslagsvis ett lergolv uppepå.
Lite offtopic, men hur kommer ditt underlag för lecablocken se ut? Gjuter du en betongremsa/sula?G greenkarma skrev:Tjena! Hoppas jag inte rör upp känslor när jag väcker liv i en gammal tråd. Men jag är så himla nyfiken hur det har gått. Står själv i valet att påbörja en nybyggnation av en enkel tillbyggnad där jag tänker mig hasopor som isolering i grunden.
Min tanke går till ventilationen. Jag planerar en grundmur av lecablock som jag fyller med hasopor. Men hur har ni gjort med ventilationen i era gamla grunder? Har ni kvar hål i mur för att ventilera hasopor eller behövs den inte?
Om jag skulle bygga skulle jag vilja slippa använda betong, åtminstone hålla det till ett minimum. Men att mura direkt på makadam blir inte nog stabilt antar jag. Tjälldens använder en stödplatta i sin konstruktion (objekt 7 i bilden)
https://www.tjallden.se/wp-content/uploads/2018/01/Hybridgrund-400-sektion.png
T
träglans
Husägare
· Norra VästraGötaland
· 16 inlägg
träglans
Husägare
- Norra VästraGötaland
- 16 inlägg
Hoppas att någon av er som provade detta i tråden hänger kvar här på forumet, eller att någon annan tillkommit förstås.
Rent teoretiskt tycker jag detta låter som svaret på alla problem men erfarenhetsvis så brukar teori och praktik ibland skiljas åt och med grunden som insats så blir man ju extra noga med att försöka göra rätt val. Så om någon som använt detta vill dela med sig av erfarenheter så vore det guld värt!
Rent teoretiskt tycker jag detta låter som svaret på alla problem men erfarenhetsvis så brukar teori och praktik ibland skiljas åt och med grunden som insats så blir man ju extra noga med att försöka göra rätt val. Så om någon som använt detta vill dela med sig av erfarenheter så vore det guld värt!
T
träglans
Husägare
· Norra VästraGötaland
· 16 inlägg
träglans
Husägare
- Norra VästraGötaland
- 16 inlägg
Hur gammalt var huset? Hade du några fuktproblem i grunden innan? Hur längesedan var detta?L lat skrev:
Vi köpte vårt hus för knappt ett år sedan och golvet i vardagsrummet var på ett ställe genomruttet. När jag fick bort golvplanken så satt dom spikade i stockar som låg på marken. Ventilationen var knapp på sina områden och obefintlig på andra. Stockarna låg dikt ann grundvägg mot grundvägg på de flesta ställen och det fanns två ventilationshål, kattgluggar, på hela den ytan på 25m2.
Jag vet inte när dom la om golvet så men jag har ganska stor anledning att tro det var gjort på 50-talet. Stockarna som låg mot marken var i förvånansvärt bra skick, en del var helt oskadade dom flesta var lite ruttna på den sidan mot jorden, en eller ett par centimeter.
Syllen var lite skadad på några ställen men max till hälften in i stocken (liggande timmer i väggarna på den delen av huset) så jag tog bort det ruttna och lappade i med regelbitar.
Med anledning av det ovannämnda plus att det sedan några år tillbaka ligger plastmattor på övriga golv som är fasligt ojämna och knarrar så vill jag ha upp golven och se hur syllen ser ut runt resten av huset.
Ta det nu försiktigt och gör inget förhastat.T träglans skrev:Hur gammalt var huset? Hade du några fuktproblem i grunden innan? Hur längesedan var detta?
Vi köpte vårt hus för knappt ett år sedan och golvet i vardagsrummet var på ett ställe genomruttet. När jag fick bort golvplanken så satt dom spikade i stockar som låg på marken. Ventilationen var knapp på sina områden och obefintlig på andra. Stockarna låg dikt ann grundvägg mot grundvägg på de flesta ställen och det fanns två ventilationshål, kattgluggar, på hela den ytan på 25m2.
Jag vet inte när dom la om golvet så men jag har ganska stor anledning att tro det var gjort på 50-talet. Stockarna som låg mot marken var i förvånansvärt bra skick, en del var helt oskadade dom flesta var lite ruttna på den sidan mot jorden, en eller ett par centimeter.
Syllen var lite skadad på några ställen men max till hälften in i stocken (liggande timmer i väggarna på den delen av huset) så jag tog bort det ruttna och lappade i med regelbitar.
Med anledning av det ovannämnda plus att det sedan några år tillbaka ligger plastmattor på övriga golv som är fasligt ojämna och knarrar så vill jag ha upp golven och se hur syllen ser ut runt resten av huset.
Många gamla grundtyper saknar ventilering helt. Det är någon slags modern "sanning" att grundar "ska" ventileras. Det kan man naturligtvis göra men då måste man förstå vad som ex.vis. händer när man ventilerar in fuktig sommarluft in i en kall grund.
Plastmattor är ett otyg då de förhindrar diffundering av markfukt genom golven. Orsak till mycket elände i gamla grunder!
Det är inte ovanligt att golvbjälkar ligger direkt mot marken, det gör man i mullbänkar ex.vis. och har man inget fuktproblem i grunden som kommer ifrån otillräcklig takavvattning, dålig lutning av marken ifrån huset eller dränering av marken, så håller det mycket länge. Sådana här grunder är konstruerade för att om golvbjälkarna ruttnar, så tar man ut möblerna ur rummet, tar bort golvlisterna, tar upp golvbrädorna och byter bjälkarna! Sen i med allt igen. Konstruerat för att repareras helt enkelt.
Känner inte till ditt hus men syllstocken bör man kunna se utifrån eller kunna ta fram bakom panel. Går det inte är det sannolikt något fel begånget historiskt, ex.vis. att marknivån har höjts upp mot grunden eller att man putsat/gjutit mot grunden. Mycket dåligt i båda fallen.
T
träglans
Husägare
· Norra VästraGötaland
· 16 inlägg
träglans
Husägare
- Norra VästraGötaland
- 16 inlägg
Tack. Det är det jag inte har tänkt göra.T tompaah7503 skrev:
Yes, jag försöker komma ihåg att stänga ventilationen vid rötmånaden någon gång och öppnar upp fram på våren. Luftens fuktbärighet är något som fått mitt huvud att spinna i årtionden periodvis. Slutsatsen blir alltid densamma; det finns inget som är perfekt och absolut inte något som passar alla hus.T tompaah7503 skrev:
AmenT tompaah7503 skrev:
Sant, men där fyller man även upp mellan stockarna med någon slags blandning av sand och... vet inte, men syftet är ju att inte ha någon luft där, mest för isoleringens skull skulle jag tro? Eller var man medveten om luftens potentiella styggelser då man började använda sig av mullbänk?T tompaah7503 skrev:
*edit Jag hade ingen mullbänk, om det var otydligt. Men jag hade varit nyfiken på att prova.
Haha, ja det historiska felet är att det sitter en aluminium-fasad på huset som jag väldigt ogärna vill bråka medT tompaah7503 skrev:
Anledningen till min lilla historia var delvis att beskriva det du påpekade om plastmattor, det är inte min favorit heller i ett gammalt hus, och även att det inte verkar vara så mycket fukt från marken. Där rötskadorna var i golvet och i syllen var i anslutning till ventilerna. Jag misstänker att pga att det bara var två ventiler så passerade, koncentrerades, all fukt till dom två punkterna och "överbelastade" träets förmåga att torka upp mellan varven.
Rent teoretiskt tycker jag skumglas låter perfekt, blir ju precis som redan tagits upp som en slags mullbänk. Det ultimata (om det nu går att uppnå praktiskt) är ju att få bort både markfukt och luft från grunden. Då kommer väl frågan förstås hur träet som ligger mot skumglaset i detta fallet reagerar. Men om det verkligen är och förblir helt torrt (skumglaset) så kan jag inte se några problem med det?
Det vore som sagt väldigt intressant att få höra om erfarenheter från folk som faktiskt provat detta och även någon slags historia om hur huset och marken ser ut så kan man kanske skilja ut det som är helt olikt sin egen sits, men likväl intressant ändå.
I mitt fall så är det ett gammalt torp på väl dränerad sandmark, ej ventilerad torpargrund, bjälklag med mullisolering som jag var tvungen att öppna pga ett läckage.
Blindbotten låg ca 3-4dm över mark, och var på sina ställen murken (ca 100-150år).
Blindbotten låg ca 3-4dm över mark, och var på sina ställen murken (ca 100-150år).
T
träglans
Husägare
· Norra VästraGötaland
· 16 inlägg
träglans
Husägare
- Norra VästraGötaland
- 16 inlägg
Hur länge sedan var detta och vad blev det för skillnad på innerklimatet?
Det är på sätt och vis fascinerande att det kan hålla så länge men å andra sidan så grundas det på det som jag iallafall ”alltid” hört -du måste ventilera! Det är ju sällan så enkelt som bekant.
Det är på sätt och vis fascinerande att det kan hålla så länge men å andra sidan så grundas det på det som jag iallafall ”alltid” hört -du måste ventilera! Det är ju sällan så enkelt som bekant.
Vi har ett gammalt 1800-talstorp där köksgolvet var helt murket pga plastmatta och nån slags pappskiva de spikat ovanpå golvet. Fukten kunde inte ta sig någonstans så den tog golvet och gick även till viss del mot väggarna. Såg ut som på första bilden.
Jag grävde ur en bit, skottade upp lite mot vägg och tog bort allt organiskt/trä jag kunde hitta. Reglade upp och fyllde sedan med leca. Har googlat mig blå och hade föredragit Hasopor men det var svårt att få till då rent logistiskt. Vissa skriver att det tvärsäkert blir mögel medan andra skriver att det inte blir så. Byggnadsvård är lite som hund- och hästmänniskor, endast svart eller vitt. Antingen paradiset eller så går det direkt åt helvete
Skruvade sedan golv på, tätade med lin mot väggarna och sedan på med golvlister. MYCKET varmare än tidigare men ändå är det strumpor och mattor som gäller vintertid. De tidigare hade dumt nog spikat golvet mot syllen vilket ska vara dpligt enligt allt jag läst. Nu är golvet helt egen enhet och oberoende av väggarna. Syllbyte går att göra utan att sabba golvet och tvärtom.
Jag grävde ur en bit, skottade upp lite mot vägg och tog bort allt organiskt/trä jag kunde hitta. Reglade upp och fyllde sedan med leca. Har googlat mig blå och hade föredragit Hasopor men det var svårt att få till då rent logistiskt. Vissa skriver att det tvärsäkert blir mögel medan andra skriver att det inte blir så. Byggnadsvård är lite som hund- och hästmänniskor, endast svart eller vitt. Antingen paradiset eller så går det direkt åt helvete
Skruvade sedan golv på, tätade med lin mot väggarna och sedan på med golvlister. MYCKET varmare än tidigare men ändå är det strumpor och mattor som gäller vintertid. De tidigare hade dumt nog spikat golvet mot syllen vilket ska vara dpligt enligt allt jag läst. Nu är golvet helt egen enhet och oberoende av väggarna. Syllbyte går att göra utan att sabba golvet och tvärtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
T
träglans
Husägare
· Norra VästraGötaland
· 16 inlägg
träglans
Husägare
- Norra VästraGötaland
- 16 inlägg
Ibland finns det ingen gräns på hur mycket en del vet och kannikasp skrev:
Tack för bilderna och info!
Det ser nästan exakt ut som under mitt vardagsrumsgolv när jag tog bort det. Kan även berätta att om du tyckte det var korkat att spika golvet i syllen så kan du få fundera på hur dom hade gjort här hos mig; Ett spåntat plankgolv som var ihopspikat längs ändarna med långa "lister", som var ingjutna i grunden. Det enda logiska jag kan komma på är att dom en gång flyttat huset och då gjutit in golvet först och sedan byggt upp huset igen på golvet?
Se första bilden, den "listen" som sitter kvar (under fotlisten på bilden) var spikad från utsidan och in i golvplanken, ovansidan golvplanken var sedan i jämnhöjd med grunden som syllen låg på.
La även in en bild på bjälklaget som det blev i det rummet. Underst plast, 10cm makadam, 10cm luft och ett 170mm bjälklag isolerat med träfiberskivor. Som det verkar just nu så önskar jag att jag hade stött på lösningen med skumglas lite tidigare...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Var handlade du ifrån? Hasopor säljer inte till privatpersoner och annars har jag bara sett storsäck som blir mer än dubbla priset.pelrik skrev:
Lite gammal tråd som fått ny fart på en del sociala medier.L lat skrev:
Perlite har ju bättre värden än skumglas(bl.a Hasopor). Likvärdigt EPS cellplastskivor i praktiskt lambdavärde eftersom det är ett skarvlöst material som inte suger fukt.
Konstruktören räknade med ca 80 cm Hasopor, eller 30 cm Perlite för nyproduktion 2018. Lecakulor bör inte finnas i grund med träbjälklag eftersom de innehåller kalk som är näring till äkta hus-svamp.
Perlite är ju också kapillärbrytande och suger inte fukt.
Mest en fråga hur det passar till just det enskilda projektet tycker jag. Den går nog att blåsa in med maskin