141 093 läst · 161 svar
141k läst
161 svar
Fylla torpargrund med skumglas / cellglas / hasopor?
Ja, precis. Det är mullbänksprincipen jag strävar efter. Jag tänker nog köra på hasopor hela vägen upp som det ser ut nu, varför vill man egentligen ha "riktig" isolering på toppen? Vad är anledningarna?reik skrev:Så länge du får det tätt ut mot väggarna så att luften inte kan röra sig så är det ju en variant av mullbänk du fått till Annars kanske ett lager linisolering mellan hasopor och golvbrädor vore nåt om man inte vill att de ska ha direkt kontakt. Jag har byggt mullbänk med torv och använt den metoden. Hasoporen är ju dock inte organisk så för den sakens skull behövs det ju inte, men min andra tanke är att ha isoleringen lite i "spänn" så att man har luftätt även om materialet under sätter sig lite.
jo då. hasoporen luktar. typ blandning mellan tång och soptip.pelrik skrev:
dock inte enligt dom http://www.hasopor.se/Dokument/Saekerhetsdatablad-rev-1505-.pdf
Utseende: Fast form, granulat.
Färg: Grå.
Lukt: Ingen (obetydlig).
Redigerat av moderator:
Om Hasopor luktar eller inte kan vi enkelt få reda på genom att fråga användaren Godeha som har fyllt sin grund med Hasopor.SBH skrev:
Skriver om det på sin blogg och nämner ingenting om lukt:
http://gorlinge.blogspot.se/search?q=hasopor
Jag pratade med Johannes Riesterer (svenskajordhus.se) som har gjort denna typ av grund flera gånger och han sa heller inget om att det skulle lukta något, jag frågade uttryckligen och han sa att det inte gjorde det.
Hans förslag var att lägga Hasopor i stort sätt hela vägen upp till golvet, men att också lägga ett tunt lager lera på toppen av Hasoporen innan golvbrädorna, mest som en extra säkerhet för fukthantering.
Hur har du fått erfarenheten att det luktar så illa SBH?
Jag är nu nästan 100 säker på att det blir denna metoden vi kommer att köra på.
Hans förslag var att lägga Hasopor i stort sätt hela vägen upp till golvet, men att också lägga ett tunt lager lera på toppen av Hasoporen innan golvbrädorna, mest som en extra säkerhet för fukthantering.
En gammal mullbänk som jag ångrar jag rev upp hade ett lager lerklining högst upp. När jag tänker efter så är det ett väldigt bra lager som är tätt mot lukt, myror, möss och annat men som andas..pelrik skrev:Jag pratade med Johannes Riesterer (svenskajordhus.se) som har gjort denna typ av grund flera gånger och han sa heller inget om att det skulle lukta något, jag frågade uttryckligen och han sa att det inte gjorde det.
Hämtade hem 2st 1,5 kubikmeters storsäckar med Hasopor och ägnade del av söndag till att skyffla in detta i ett rum där jag grävt ut golvet. Materialet är så lätt att man utan svårighet fyller en större murarbalja och bär iväg med den.
Det är omöjligt att gräva i, men att kratta fungerar däremot bra. Så länge nivån i säcken inte var högre än baljans kant gick det att kratta ut det ur säcken. Det sista tömde jag ut genom att dra in hela säcken och vända ut & in på den.
Luktar inget och dammar inget, men innehöll förvånansvärt mycket Hasopor-smuller som liknar sand. Antar att det inte isolerar så mycket alls i så fin fraktion.
Försökt padda lite primitivt genom att dansa steppdans över Hasoporen tills det inte packade sig mer. Gick i ganska mycket till efter upprepad "dans".
Sammantaget en positiv upplevelse att "Ha sopor" i grunden.
Det är omöjligt att gräva i, men att kratta fungerar däremot bra. Så länge nivån i säcken inte var högre än baljans kant gick det att kratta ut det ur säcken. Det sista tömde jag ut genom att dra in hela säcken och vända ut & in på den.
Luktar inget och dammar inget, men innehöll förvånansvärt mycket Hasopor-smuller som liknar sand. Antar att det inte isolerar så mycket alls i så fin fraktion.
Försökt padda lite primitivt genom att dansa steppdans över Hasoporen tills det inte packade sig mer. Gick i ganska mycket till efter upprepad "dans".
Sammantaget en positiv upplevelse att "Ha sopor" i grunden.
Redigerat:
Man bör bearbeta Hasoporen så lite som möjligt för detta ändamålet. Hasopor själva förordar paddning med maskin, men det behövs bara vid tex vägbyggen eller mycket höga laster. I en husgrund räcker det att dansa lite på det
Annars finns risken att man får ännu mer damm och därmed sämre isoleringsförmåga och kapilärbrytning. Ju mindre man hanterar det desto bättre är det.
Annars finns risken att man får ännu mer damm och därmed sämre isoleringsförmåga och kapilärbrytning. Ju mindre man hanterar det desto bättre är det.
Vad gjorde du med småsmulorna? Lastade du in dom också i grunden?
Man undrar lite hur kapilärbrytning och isolerförmåga påverkas av småsmulorna. Om de mätvärden som används i marknadsföreningen bygger på Hasopor utan småsmulor? Någon som vet?
Man undrar lite hur kapilärbrytning och isolerförmåga påverkas av småsmulorna. Om de mätvärden som används i marknadsföreningen bygger på Hasopor utan småsmulor? Någon som vet?
Det är nog inte möjligt att bli av med "Hasopor-sanden" som bildas av att bitarna skavs mot varandra, med mindre än att man tvättar eller tryckluftsblåser alltihopa. Och det i sin tur hade nog skapat bara mer smul. Så jag skottade ner alltihop. Klart det försämrar isolervärdet med smulet (som egentligen alltså är mer som sand än smul) men så får det vara.